Палітычная і крэдытная кабала: што прынесла Украіне асацыяцыя з ЕС

© Sputnik / СтрингерПлошча Незалежнасці ў Кіеве
Плошча Незалежнасці ў Кіеве - Sputnik Беларусь, 1920, 23.08.2021
Падпісацца
Эксперты ацанілі дасягненні Украіны за гады незалежнасці і падзяліліся прагнозамі, што можа чакаць краіну ў найбліжэйшай будучыні.
МІНСК, 23 жні - Sputnik. Украіна 24 жніўня шырока адзначае 30-ы Дзень Незалежнасці - у гэты дзень у 1991 годзе быў падпісаны Акт абвяшчэння незалежнасці краіны.
Украінская "незалежнасьць" не мела мэты згуртаваць насельніцтва, заўважыў у сваім артыкуле прэзідэнт РФ Уладзімір Пуцін. Гэта была спроба элітаў адарвацца ад Расіі - каб стаць "вялікай рыбай ў маленькім сажалцы". Дзеля гэтага была прыдуманая штучная канцэпцыя "Украіна - не Расія".
Як з-за супрацьстаяння Расіі ва ўсім Кіеў стаў марыянеткай у руках Захаду і што Украіне прынесла асацыяцыя з Еўрасаюзам - у матэрыяле Sputnik.

У сенцах Еўропы

У Дэкларацыі аб дзяржаўным суверэнітэце Украіны ёсьць галава, дзе краіна "абвяшчае свой намер стаць у будучыні пастаянна нейтральнай дзяржавай, якая не ўдзельнічае ў ваенных блоках". Гэта палажэнне не працуе, падкрэслівае дацэнт дэпартамента масавых камунікацый і медыябізнесу Фінансавага універсітэта пры ўрадзе РФ Геворг Мірзаян.
"Украінцы бачаць сябе часткай Захаду. Хоць ніякай часткай Захаду яны не з'яўляюцца і ніколі не будуць з'яўляцца, таму што іх будуць надалей трымаў у сенцах Еўрапейскага саюза і, хутчэй за ўсё, НАТА".
У рамках канцэпцыі "антыРасія" Кіеў ўзяў упэўнены курс на збліжэнне з НАТА: 9 ліпеня 1997 года НАТА і Украіна падпісалі "Хартыю аб адмысловым партнёрстве". З 2005-2006 гадоў Украіна штогод прымае ўдзел у пяці-шасці натаўскіх ваенных вучэннях, у асноўным на Чорным моры. Апошнія з іх, Dive-2021, праходзілі 5 жніўня.

Дрэйф Кіева ў бок ЕС

Пры Пятры Парашэнке рашэннем Вярхоўнай Рады ў Канстытуцыю Украіны ўнесены палажэнні, якія замацоўваюць яе "еўрапейскі і еўраатлантычны курс" - гэта значыць на ўступленне краіны ў ЕС і НАТА. Калі да 2013 года Украіна яшчэ захоўвала бачнасць самастойнасці, то пасля "Еўрамайдана" марыянеткавы характар ​​украінскайдзяржавы стаў відавочны.
Напярэдадні "майдана" на Украіне быў цэлы комплекс праблем. Віктар Януковіч спрабаваў лавіраваць паміж двума цэнтрамі сілы і спадзяваўся, што выйграе на гэтым лавіраванні, тлумачыць дырэктар Цэнтра вывучэння перспектыў інтэграцыі Сяргей Рэкеда.
"Януковіч вёў актыўны дыялог з Бруселем. І Брусэль як раз рэалізоўваў тактыку ўцягвання - тое, што потым пачалі рабіць і з Беларуссю. Тактыка ўцягвання - гэта значыць спрабавалі атрымаць кантроль над Украінай не праз змену рэжыму, а праз падпарадкаванне дзеючага рэжыму ЕС", - кажа суразмоўца Sputnik.
Гэтая тактыка выразна выявілася ў гісторыі са "спісам Фюле", які утрымліваў патрабаванні Бруселя да Кіева па рэформах. У выніку рэформы не былі выкананы, а пагадненне аб асацыяцыі ўсё ж такі заключылі.
"Брусель не адмовіў Кіеву. Подпіс пад пагадненнем азначаў для Бруселя паступовы дрэйф Кіева ў бок ЕС. І Януковіч у агульным таксама быў зацікаўлены ў тым, каб не праводзіць ніякія рэформы".
Аднак тактыка ўцягвання была хутка перафарматавана ў тактыку змены рэжыму пасля таго, як Януковіч пагадзіўся прыняць фінансавую дапамогу з боку Расіі. Да ўлады тут жа былі прыведзены палітыкі, якія апынуліся лаяльнымі заходняму цэнтру сілы.
"Пасля Майдана гэтыя палітычныя сілы былі ўведзены ва ўладу, і яны паступова крок за крокам забяспечвалі падкантрольны статус Кіева на працягу наступных гадоў з 2014 года", - апісвае Рэкеда.
Яскравым прыкладам з'яўляецца "пасярэдніцтва" Германіі, Францыі і Польшчы пры перамовах Януковіча з апазіцыяй у лютым 2014 году; "плёнкі Дзеркача", на якіх Байдэн аддае каманды Парашэнка; закон аб судовай рэформе, па якім вырашальны голас пры прызначэнні суддзяў будуць мець "замежныя эксперты".

Маштабная маніпуляцыя

Гэтак чаканае (нібыта) украінцамі Пагадненне аб асацыяцыі паміж Украінай і Еўрапейскім саюзам ўступіла ў сілу толькі ў 2017 годзе, амаль праз чатыры гады пасля пачатку "рэвалюцыі годнасці".
Пры Януковічы супраць пагаднення аб асацыяцыі былі ўкраінскія бізнесмены, прамыслоўцы, якія разумелі, што заключэнне дакумента прывядзе да банкруцтва прадпрыемстваў краіны, падкрэслівае Мірзаян.
"Сутнасць пагаднення аб асацыяцыі была ў тым, што Украіна цалкам адкрываецца для ўсіх еўрапейскіх тавараў, атрымліваючы наўзамен невялікую долю на еўрапейскім рынку, ды і тое пасля сур'ёзных сертыфікацыйных абнаўленняў ўсіх вытворчых магутнасцяў, на якіх грошай не было. Тады Януковіч часова адмовіўся ад падпісання пагаднення, пакуль яго не перагледзяць", - кажа палітолаг.
"Трохгадовая затрымка звязана з тым, што Украіна спрабавала перадамовіцца з ЕС, таму што адна справа гарлапаніць на Майдане: "Мы хочам у Еўропу, мы ўсё падпішам!", а іншая справа - ужо непасрэдна падпісваць нешта на шкоду інтарэсам украінскага алігархату", - дадае Мірзаян.
Рэкеда адзначае, што пагадненне аб асацыяцыі падпісвалася ў палітычных мэтах і не валодала эканамічным эфектам. Напрыклад, у Кіева адсутнічаў доступ да еўрапейскіх фондаў выраўноўвання, які ствараўся для адсталых ўсходніх краін ЕС.
Да таго ж, доступ Украіны да зоны свабоднага гандлю з еўрапейскім саюзам быў абмежаваны строгімі квотамі, і ўкраінскія вытворцы маглі бяспошлінна пастаўляць у краіны ЕС толькі пэўную колькасць тавараў.
Другі важны аспект, які ўтрымлівала ў сабе асацыяцыя - гэта бязвізавы рэжым.
"Бязвізавы рэжым апынуўся маштабнай маніпуляцыяй, бо не быў дазволам для ўкраінцаў працаваць унутры ЕС, а меркаваў толькі перасоўванне па ЕС у турыстычных мэтах. Хоць у 2013 годзе вельмі педаліравалі тэму, што нарэшце мы (украінцы - Sputnik) будзем свабодна ездзіць і працаваць па ўсіх краінах ЕС і павысім свой узровень жыцця", - кажа Рэкеда.
Адзінае, што атрымалі ўкраінцы - яны змаглі як турысты свабодна заязджаць на тэрыторыю ЕСі надалей нелегальна працаваць у Еўропе.
"Усё, што дала Украіне гэтая асацыяцыя - чыста псіхалагічнае права, што яны сталі бліжэй да Еўрапейскага саюза, абсалютна непадмацаванае ніякімі фактычнымі справамі".
Эксперт для параўнання прыводзіць прыклад Арменіі. У 2013 годзе Ерэван таксама вёў перамовы аб асацыяцыі з ЕС, і ў выніку ў верасні 2013 года абвясціў аб тым, што ўсё ж такі будзе далучацца да Еўразійскага саюзу. Пасля ж далучэння да Еўразійскага саюзу Арменія падпісала паглыбленае пагадненне аб партнёрстве і супрацоўніцтве з Еўрапейскім саюзам.
"Гэта пагадненне па многіх пунктах - усечаны варыянт асацыяцыі з ЕС. Фактычна, Арменія паказала Украіне альтэрнатыву, калі можна быць паўнавартасным членам Еўразійскай саюза і атрымліваць эканамічныя выгады ад еўразійскай прасторы, але пры гэтым паглыбляць і развіваць адносіны з Еўрапейскім саюзам у тых момантах, дзе гэта не супярэчыць прававой базе ЕАЭС ", - кажа Рэкеда.

Кропка незвароту

Асацыяцыя з ЕС не прынесла Украіне нічога, акрамя палітычнай і крэдытнай кабалы, лічаць эксперты. Пры гэтым, імкнучыся разарваць эканамічныя сувязі з Расіяй, Украіна паставіла сябе практычна ў поўную залежнасць ад фінансавай дапамогі Міжнароднага валютнага фонду.
У пачатку жніўня бягучага года офіс Зяленскага абвясціў, што ў рамках зацверджанай у чэрвені 2020 года праграмы Stand by МВФ гатовы даць краіне чарговы транш у памеры больш за $2,7 млрд нібыта "бязвыплатна і без дадатковых умоў". Аднак цяперашні транш з'яўляецца часткай дапамогі МВФ усім краінам на постпандэмійнаеразвіццё, і ніякіх пераваг па ўмовах яе атрымання Украіна не мае.
Да таго ж, да моманту ўзгаднення першага траншу 10 чэрвеня 2020 года, Кіеў па патрабаванні ЕС і МВФ ужо выканаў наступнае: прыняў закон аб запуску продажаў зямель сельскагаспадарчага прызначэння; перадаў МВФ дэ-факта кантроль над Нацыянальным банкам Украіны і нават часткова вывеў яго з прававога поля Украіны; увёў сур'ёзныя падатковыя паслабленні ў інтарэсах міжнародных фінансавых спекулянтаў і транснацыянальных кампаній, прыбраўшы перашкоды для вываду сродкаў з краіны.
"Пакуль адносіны РФ і Захаду знаходзяцца ў бягучым стане альбо дэградуюць, на Украіне ніякіх пазітыўных зменаў не адбудзецца. Будзе і далей развальвацца эканоміка, мінімальна падтрымлівацца ўзровень жыцця насельніцтва і павялічвацца расслаенне паміж багатымі і беднымі", - прагназуе Рэкеда.
Украіна - гэта абсалютная праекцыя узаемаадносін паміж РФ і заходнімі краінамі, кажа эксперт. Пры цяперашняй міжнароднай сітуацыі рэанімацыя адносін Кіева і Масквы немагчыма. Паводле яго слоў, украінскі крызіс быў следствам і "без таго пагаршаючыхся адносін РФ і Захаду".
Суразмоўца Sputnik мяркуе, што нават калі на Захадзе адмовяцца актыўна падтрымліваць Украіну з-за ўласных праблем, якія абвастрыліся, Кіеў усё роўна хутка не зможа пераасэнсаваць адносіны з Расіяй.
"Кропка незвароту ў выпадку з Украінай пройдзеная. Яна не зможа аўтаматычна пераарыентавацца на Расію хоць бы ў сілу таго, што на працягу амаль дзесяцігоддзі ідзе сістэмная культывацыя русафобскіх настрояў. Ёсць пакаленні ўкраінцаў, якія лічаць, што Расія - не брацкая дзяржава, што мы абсалютна розныя народы з рознымі каштоўнасцямі, якія лічаць, што мы справакавалі ўсе праблемы, якія цяпер перажывае Украіна", - тлумачыць Рэкеда.
* Меркаванне спікераў можа не супадаць з пазіцыяй рэдакцыі
Уладзімір Зяленскі на перамовах з канцлерам ФРГ Ангелай Меркель - Sputnik Беларусь, 1920, 23.08.2021
Украіна праз трыццаць гадоў: праблема выбару
Стужка навiн
0