Несвяточныя вынікі: юбілей украінскага крызісу

© Sputnik / СтрингерПлошча Незалежнасці ў Кіеве.
Плошча Незалежнасці ў Кіеве. - Sputnik Беларусь, 1920, 24.08.2021
Падпісацца
Украінскі крызіс непераадольны за кошт унутранага ўкраінскага рэсурсу. Але і знешняе ўмяшанне на сёння малаверагодна. Чаму так - разважае міжнародны аглядальнік Расціслаў Ішчанка.
24 жніўня Украіна пышна адзначае 30 гадоў сваёй фармальнай незалежнасці. Але менавіта ў момант абвяшчэння ўкраінскай незалежнасці (яшчэ да афіцыйнага роспуску СССР) пачаўся ўкраінскі крызіс, а не ў 2014, і нават не ў 2004 годзе, як гэта прынята думаць.
Ужо тады кіраўнікі савецкай рэспублікі, крывадушна заяўляючы аб намеры будаваць сучасную дзяржаву, заснаваную на прынцыпе грамадзянства, на справе сталі на шлях стварэння этнічна чыстай хімеры. Гэты выбар прадвызначыў усе наступныя праблемы.
У адрозненне ад Латвіі і Эстоніі, якія адразу ж увялі інстытут неграмадзян, накіраваны супраць мясцовых рускіх абшчын, украінскія нацыяналісты нарошчвалі ціск паступова.
Таму прыбалтыйскія дзяржавы, перажыўшы адносна слабы палітычны крызіс у момант свайго стварэння, змаглі блакаваць ўсякую магчымасць супраціву мясцовых рускіх на працяглую перспектыву.
У пачатку 90-х Расія была слабая палітычна, непрывабная эканамічна, і значная частка рускіх у Прыбалтыцы аддавала перавагу любой цаной інтэгравацца ў мясцовае грамадства. Тыя ж, каму было зусім няма сіл, перабіраліся ў Расію, карыстаючыся тым, што практычна да канца 90-х міграцыйнае заканадаўства РФ значна больш спрыяла іміграцыі. Такім чынам, руская суполка ў прыбалтыйскіх дзяржавах расколвалася, а гатовыя супраціўляцца сілы маргіналізаваліся.

Спачатку пра рускіх

На Украіне пайшлі іншым шляхам. Заканадаўча правы рускіх доўгі час практычна не ўшчамляліся. Украінізацыя праводзілася паўзучым метадам і практычна не заўважалася большай часткай насельніцтва. Доўгі час гэта дазваляла захоўваць этнічны свет і "пераўтвараць" мясцовых рускіх у сапраўдных (а не пашпартных) украінцаў на добраахвотнай аснове.
Але з 2005 года (пачатак прэзідэнцтва Юшчанкі) дзяржава пачынае заканадаўча афармляць і рэалізоўваць моўныя квоты ў СМІ, культуры і мастацтве. Афіцыйныя асобы пачынаюць выказваць незадаволенасць тым, што на вуліцах большасці ўкраінскіх гарадоў чутна выключна руская гаворка. Пачынаецца фарсіраваная украінізацыя адукацыі. Рускія школы ў сталіцы Украіны становяцца элітнымі, паколькі іх застаецца менш за дзясятак на чатырохмільённы(афіцыйна - 2,6 мільёны) горад. На Захадзе Украіны адукацыяна рускай мове практычна цалкам знікае. Дзяржаўная прапаганда паступова пачынае укладваць у галовы думку аб непаўнавартасці тых, хто лічыць сябе ўкраінцам (ці проста жыве на Украіне) і "не здолеў вывучыць мову”.
Большасць рускамоўных грамадзян Украіны ўкраінскую ведала, паколькі яе абавязкова вывучалі ў школах УССР, проста людзі аддавалі перавагу мець зносіны на роднай мове, якую чулі ў сям'і з моманту нараджэння.
Але тэзіс непаўнавартаснасці рускамоўных пачаў працаваць. І людзі сталі рабіць выбар. Хтосьці пачаў прымушаць сябе выкарыстаць ўкраінскую ў побыце. Атрымліваецца не вельмі добра, і "сапраўдныя патрыёты" ў такіх з рускім акцэнтам усё роўна бачаць "пагарджанага маскаля". Хтосьці пачаў пратэставаць.
Дзяржава ж працягвала закручваць моўныя гайкі, чым наладзіла супраць сябе нават рускамоўных актывістаў майдана, якія лічаць сябе патэнтаванымі ўкраінцамі, і абражаных тым, што іх уклад у справу адштурхвання Украіны ад Масквы не ацэнены.

Далей дзейнічаюць нацыяналісты

У выніку на сёння і без таго вельмі пярэстая ўкраінская этнапалітычная рэальнасць раздрабніласяяшчэ больш.
Рускія, якія жывуць на Украіне, дзеляцца на тых, хто хоча ў Расію, і на тых, хто марыць аб аднаўленні нейкай саюзнай канструкцыі, пры якой Масква не ўмешваецца ў кіраванне Украінай, за выключэннем тых выпадкаў, калі трэба нешта пабудаваць або даць грошай .
Украінцы ж дзеляцца на тых, хто лічыць, што Украіна павінна і далей эксперыментаваць з прэзідэнтамі, пакуль не знойдзецца хтосьці, хто "уступіць яе" у ЕС і НАТА, пасля чаго ўсе праблемы вырашацца самі. Іншая група - гэта жадаючыя стварыць на ўкраінскіх тэрыторыях этнічную аўтаркію, якую яны бачаць як інкубатар будучай "вышэйшай расы". А яшчэ ёсць абражаныя ў лепшых пачуццях рускамоўныя актывісты майдана і "героі АТО", якія адчулі, што рускімі быць перасталі, але і ўкраінцамі не сталі.
Як вы разумееце, краіне з такой складанай сітуацыяй у дзяржаваўтвараючым народзе да стабільнасці вельмі далёка. Пры гэтым сітуацыя пагаршаецца тым, што складзеная з фінансава-палітычных груповак эліта таксама гранічна раз'яднаная, паколькі барацьба за ўкраінізацыю прывяла да катастрофы эканоміку.
З аналагічнай праблемай сутыкнулася і грамадства. Ва ўмовах катастрафічнага недахопу працоўных месцаў, абвальнага зніжэння ўзроўню рэальных заробкаў і росту коштаў на ўсё не менш за дзесяць мільёнаў (па ўкраінскіх афіцыйных дадзеных) грамадзян краіны пастаянна працуе за мяжой. Песімісты кажуць нават пра 15 мільёнаў чалавек. З улікам таго, што рэальнае пастаяннае насельніцтва Украіны на сёння па аптымістычным ацэнкам складае 35 мільёнаў чалавек (песімісты кажуць пра 25 мільёнаў), гэта значыць, што ў кожны асобна ўзяты момант, практычна ў кожнай украінкай сям'і хтосьці знаходзіцца за мяжой.
Я ведаю, што на Украіне можна знайсці тысячы сем'яў, у якіх ніхто не з'ехаў на заробкі і якія выдатна сябе адчуваюць. Мы гаворым пра сярэднія лічбы, разумеючы, што сваякам Зяленскага, Кучмы або Цімашэнкі няма неабходнасці з'язджаць на заробкі (яны могуць яшчэ з-за мяжы каго-небудзь узяць на ўтрыманне). Але гэты дабрабыт кампенсуецца вялікай колькасцю сем'яў, якія пакінулі Украіну ў поўным складзе, многія назаўсёды.
Справа ў тым, што нават дадзеныя Расіі і Украіны аб пераходзе з украінскага ў расійскае грамадзянства адрозніваюцца амаль на чатыры парадкі. Расія за пяцігодку выдала украінскім грамадзянам амаль мільён пашпартоў (не лічачы Крыма і без звестак за бягучы год), Украіна ж лічыць, за гэты час згубіла менш за паўтысячы сваіх грамадзян.
А на працягу 30 гадоў штогод тысячамі, а то і дзесяткамі тысяч, раздаюцца таксама венгерскія, румынскія пашпарты, карты паляка (якія даюць права на паскоранае атрыманне польскага грамадзянства). Украінцы атрымліваюць грамадзянства Італіі, Партугаліі, Вялікабрытаніі, Германіі, Аўстраліі, Канады, ЗША.
Гэта значыць, нават катастрафічныя ацэначныя дадзеныя афіцыйных украінскіх структур, якія характарызуюць дэмаграфічную сітуацыю ў краіне, адчайна завышаны. Але нават самыя аптымістычныя ацэнкі дазваляюць сцвярджаць, што ўкраінскае грамадства атамізаванае, раскладзена, і не мае сіл ні для аднаўлення нармальнагаграмадскага жыцця, ні для рэстаўрацыі ўласнай дзяржаўнасці.

Ці ёсць выхад?

Цяпер без знешняй дапамогі не абысціся. Украінскі крызіс непераадольны за кошт ўнутранага ўкраінскага рэсурсу. Але і знешняе ўмяшанне на сёння малаверагодна. Украінскае грамадства хоць і раздробнена, але большая частка самых розных груповак сыходзяцца ў адносна аптымістычнай ацэнцы будучыні Украіны. Хтосьці працягвае спадзявацца на прыход ўласнага "месіі", хтосьці ўпэўнены, што Захад усё роўна не кіне, хтосьці чакае Расію, але так ці інакш мары аб бліскучайбудучыні Украіны невычэрпныя, а пачуццё перавагі украінцаў над суседзямі нікуды не знікла .
У такой сітуацыі прымусіць суседнія краіны ўмяшацца можа альбо непрыхаваная агрэсія супраць іх з боку Украіны, альбо ж гэтак жа відавочны генацыд часткі ўкраінскага насельніцтва (усё роўна па этнічнай, лінгвістычнай, канфесіянальнай ці нейкай іншай прыкмеце).
Хоць дзяржавы і стараюцца загадзя планаваць нават падобнага роду сітуацыі, прадбачыць канкрэтную абстаноўку і канкрэтны характар ​​праблем, якія ўзнікаюць практычна немагчыма.
Такім чынам, варыянт згасання Украіны, з далейшым скарачэннем насельніцтва, падзеннем эфектыўнасці палітычных і адміністрацыйных структур, спрашчэннем эканамічных сувязяў і раскладаннем грамадства застаецца верагодным на бліжэйшыя пару гадоў.
Падзенне колькасці насельніцтва прывядзе да скарачэння кармлення галодных ратоў, канчатковае знішчэнне самімі ўкраінцамі эканамічнай інфраструктуры здыме пытанне аб яе аднаўленні, дэградацыя палітычных інстытутаў аблегчыць стварэнне новых.
Такім чынам, выхад з трыццацігадовага ўкраінскага крызісу, які перайшоў у апошняе дзесяцігоддзе ў вострую фазу, у любым варыянце мяркуе знешняе ўмяшанне, без якога дадзеная тэрыторыя і яе насельніцтва асуджаны на працяг дэградацыі. Праблема заключаецца толькі ў тым, што падобнае ўмяшальніцтва можна эфектыўна вырабіць толькі сінхронна і ўзгоднена усімі зацікаўленымі краінамі, а гэта магчыма толькі пасля доўгіх перамоваў і ўзгадненняў, якія пакуль нават не пачыналіся.
З улікам геапалітычнай рэальнасці ўмовы для такога ўмяшання могуць скласціся раптоўна, а падзеі будуць развівацца стыхійна, мала паддаючыся карэкціроўцы ў адпаведнасці з загадзя прынятым планам. Гэта, у сваю чаргу, запатрабуе гнуткага аператыўнага рэагавання на зменлівае становішча.
Дасягнуць максімальнага эфекту ў такой складанай сітуацыі можна толькі ў тым выпадку, калі загадзя вызначыць выключна стратэгічную мэту і лімітавы аб'ём рэсурсаў, расходаванне якіх дапушчальна для яе дасягнення.
Гэта безумоўна несуцяшальны дыягназ для насельніцтваУкраіны. Але ролю расходнага матэрыялу ў чужой палітыцы яно трыццаць гадоў таму выбрала само і з тых часоў пастаянна гэтае рашэнне пацвярджае
Пункт гледжання аўтара можа не супадаць з пазіцыяй рэдакцыі
Стужка навiн
0