Як у "Аганьку": выставу фотаздымкаў Льва Барадуліна паказалі ў Мінску

У савецкія часы менавіта ў спартыўнай фатаграфіі дапускалася максімальная творчая свабода.
Sputnik

Фотавыстава майстра спартыўнай фатаграфіі Льва Барадуліна адкрылася ў Мінску ў галерэі Міхаіла Савіцкага. Сам аўтар прадстаўленых здымкаў гэтымі днямі святкуе 95-годдзе, прыехаць на адкрыццё ён не змог, але той факт, што здымкі Алімпіяд даўно мінулых дзён напярэдадні Алімпіяды ў Пхенчхане паказваюць менавіта ў Мінску, арганізатары выставы лічаць сімвалічным.

На выставе прадстаўлена больш за сто фатаграфій, усе яны — аўтарскія адбіткі, многія з пячаткай часопіса "Аганёк", у якім працаваў Барадулін. На асобных стэндах можна паглядзець на вокладкі часопіса, здымкі для якіх зрабіў аўтар.

Спорт і свабода сумяшчальныя

Сам Барадулін удзельнічаў у абароне Масквы і ўзяцці Берліна, а пасля вайны ўзяў у рукі фотаапарат. Крытыкі кажуць, каб не памерці ад голаду ў пасляваенную разруху.

У савецкія часы, калі фатаграфія павінна была выконваць галоўным чынам ідэалагічную функцыю, спартыўная тэматыка падавала фатографу поле для эксперыменту, распавялі арганізатары выставы. Тут не трэба было прытрымлівацца канонаў і азірацца на меркаванні кіруючых вярхоў. Да таго ж спартыўная тэматыка дазваляла падарожнічаць і вывучаць іншыя краіны, так што прычыны, чаму майстар фатаграфіі выбраў для сябе менавіта гэтую тэматыку, відавочныя.

Гимнастка Ольга Харпова, обложка журнала "Огонек", 1967 год

"Па заданні рэдакцыі "Аганька" Леў Барадулін выязджаў на Алімпіяды і ўсе значныя спартыўныя падзеі ў свеце. Здымкі Барадуліна адразу перасягнулі рамкі афіцыйнага фотарэпартажу. Ён паказваў спорт такім, якім яго яшчэ не бачыў ніхто. Уменне "злавіць" імгненне, выбудаваць кампазіцыю, расставіць акцэнты, улавіць і перадаць пачуцці і характар спартсменаў, адносілі здымкі Барадуліна ў сферу высокага мастацтва ", — паведаміла куратар выставы і самай вялікай калекцыі здымкаў Borodulin Collection Майя Кацнэльсон.

Фотография "С вышки"

Колькі б свабоды ні было ў спартыўнага фатографа, яму ўдалося наклікаць на сябе і гнеў кіруючых вярхоў. Здымак "З вышкі!", які спачатку ўпрыгожыў вокладку "Аганька" напярэдадні Алімпіяды ў Рыме, а пасля быў прададзены з аўкцыёну Sotheby's за 3793 даляра, выклікаў гнеў ідэолага Міхаіла Суслава. Здымак ідэолагу падаўся залішне "эратычным". Варыянтаў вокладкі было некалькі, але рэдкалегія абрала гэты. Калі часопіс выйшаў у продаж, Барадулін быў у Рыме. Рэдактар часопіса ўзяў адказнасць перад гневам ідэолага на сябе.

Гимнастический круг

Але ў наступны раз фотаздымак Барадуліна з'явіўся на вокладцы праз чатыры гады пасля Алімпіяды ў Токіа ў 1964 годзе, тады Леў Барадулін першым у СССР абзавёўся аб'ектывам "рыбіна вока", з яго дапамогай была зробленыя легендарныя здымкі "Мы гуляем у валейбол" і "Гімнастычны круг ". Валейбалісты выйшлі на вокладцы, а захопленыя чытачы завалілі лістамі рэдакцыю.

З малатка і ў Белы дом

Яго работы былі прадстаўленыя на найбуйнейшых аўкцыёнах свету, не толькі Sotheby's, але і Christies, Swann. Яго здымкі з серыі Sport in USSR патрапілі ў калекцыі аматараў спорта і мастацтва з Расіі, Англіі, Францыі, ЗША, Чэхіі, Галандыі і іншых краін свету. Яго здымак "Парад", які быў зроблены ў 1956 годзе, набыў для Белага Дома Біл Клінтан.

Четырехкратный Олимпийский чемпион Альфред Ортер (США), Рим, 1960

Працы фатографа ў перыяд распаду СССР ратаваў яго сын, Аляксандр Барадулін, які таксама стаў вядомым фатографам. Сын майстра набываў негатывы і арыгінальныя адбіткі. Барадулін здымаў не толькі спорт, у яго захоўваецца калекцыя ваенных фатаграфій "Паспець паказаць…". Сам ён аднойчы прызнаваўся, што баяўся не дажыць да сваёй выставы ваеннай фатаграфіі, не паспець расказаць.

На піку славы ў 1972 годзе ён эміграваў у Ізраіль, але званне класіка савецкай фатаграфіі да гэтага моманту за ім ужо замацавалася. У Ізраілі Барадулін працягваў здымаць — не толькі спорт, але і віды гэтай краіны, паводле яго здымкаў многія пазнаёміліся з Ізраілем на адлегласці.