Фота

Пагуляем у дэкаданс? Адбыўся перадпаказ "Саламеі" Штраўса і Уайльда

Sputnik

Міма аднаго з самых вядомых сюжэтаў у свеце пра Саламею і Іаана Хрысціцеля, на аснове якога стваралі свае шэдэўры Батычэлі і Дзюрэр, Рэмбрант і Караваджа, не мог прайсці эстэт і декадант Оскар Уайльд, а таксама яркі прадстаўнік нямецкага экспрэсіянізму Рыхард Штраўс. Так у пачатку ХХ стагоддзя з'явіўся гэты "жахлівы шэдэўр", які адкрыў новую эпоху ў музыцы.

Шмат што ў лібрэта Вялікага тэатра Беларусі змякчанае: няма ўайльдаўскай правакатыўнасці і выдасканаленасці пачуццяў, няма адсечанай галавы на срэбранай талерцы, ды і апошні танец Саламеі не такі, як, напрыклад, у кінематографе канца мінулага стагоддзя.

Аднак глядач з нецярпеннем чакаў з'яўлення гэтага сусветнага шэдэўра на беларускай сцэне. Бо экспрэсіянісцкая опера Рыхарда Штрауса — адзін з самых папулярных оперных твораў у свеце. 23 гады яна з нязменным поспехам ідзе на сцэне Марыінскага тэатра Санкт-Пецярбурга, а ў гэтым сезоне павінна была заваяваць і мінскую оперу. Тым больш, што ў рэпертуары тэатра оперы і балета не так шмат твораў ХХ стагоддзя, і гэты прабел імкнуцца папоўніць. Напрыклад, у чэрвені гэтага года з вялікім поспехам прайшла прэм'ера легендарнага дзягілеўскага "Пятрушкі".

У тэатры спадзяюцца, што прэм'ера адбудзецца ў кастрычніку, нягледзячы на ​​адкрыты ліст вернікаў, у якім "Саламею" называюць выклікам і блюзнерствам, а таксама абразай пачуццяў вернікаў. 11 верасня царква адзначае ўсячэнне галавы Іаана Прадцечы.

1 / 16
Сюжэт пра Саламею і Іаана Хрысціцеля - адзін з самых вядомых у свеце. Ён натхняў мастакоў, паэтаў, музыкаў на стварэнне шэдэўраў мастацтва.
2 / 16
Опера "Саламея" Рыхарда Штраўса ў Вялікім тэатры оперы і балета павінна была адкрыць новы тэатральны сезон.
3 / 16
Міма аднаго з самых вядомых сюжэтаў у свеце не мог прайсці эстэт і декадант Оскар Уайльд, а таксама яркі прадстаўнік нямецкага экспрэсіянізму Рыхард Штраўс.
4 / 16
У пачатку ХХ стагоддзя з'явіўся гэты "жахлівы шэдэўр", які адкрыў новую эпоху ў музыцы. Яго прэм'ера прайшла з аглушальным поспехам у 1905 годзе, хаця "агіднай" п'есе прадракалі правал.
5 / 16
Па лібрэта мінскай пастаноўкі скрозь пясчаную буру на прарока, які стаяў у крывавай рацэ, насоўваецца карабель. Іардан перасыхае, і карабель захрасае ў пясках.
6 / 16
На яго палубе танчаць святочна апранутыя людзі - світа цара Ірада.
7 / 16
Прарок грознымі словамі бічуе злачыннага цара Ірада і царыцу Ірадыяду, якія захраслі ў граху. Яго кідаюць у турму.
8 / 16
Саламея зачаравана слухае палымяную прамову, яна ўзрушаная унутранай сілай прарока і яго прыгажосцю.
9 / 16
Прынцэса, якая не ведае іншых праяў любові, тройчы просіць дазволу дакрануцца да Іаканаана і пацалаваць яго.
10 / 16
Ахова спыняе Саламею.
11 / 16
Прарок з агідай адпрэчвае жаданне Саламеі, праклінаючы яе, і вяртаецца ў сваю вязніцу.
12 / 16
Непераможнае жаданне цягне цара да пасербцы, але Саламея рашуча адштурхвае яе. З-пад зямлі зноў і зноў чуюцца словы прарока. Акружэнне Ірада патрабуе яго выдачы для здзяйсненні расправы, Ірадыяда таксама прагне прымусіць замаўчаць голас, які пасылае ёй праклёны, аднак цар літуе прарока, - ён забабонны, і словы выклікаюць у яго страх.
13 / 16
Ірад просіць Саломею станцаваць, абяцаючы выканаць любое яе жаданне.
14 / 16
Павольна, страшэнна, потым усё больш хутка і ўзбуджана разгортваецца танец Саламеі, танец сямі покрываў. Ірад, у захапленні ад убачанага, спяшаецца пацвердзіць клятву. Саламея выказвае сваё жаданне: ва ўзнагароду цар павінен падарыць ёй галаву прарока на срэбранай талерцы.
15 / 16
Ірад моліць пасербку змяніць сваё рашэнне, абяцаючы наўзамен любыя скарбы, але Саломея непахісная. Задаволеная Ірадыяда здымае з пальца Ірада пярсцёнак з пячаткай, якой змацоўваюцца смяротныя прысуды.
16 / 16
Кат спускаецца да Прарока. Прысутныя агорнутыя жахам. Гучыць апошні зварот Саламеі да Иаканаана. Карабель гіне разам з усімі сваімі насельнікамі.