Вельмі дзіўныя балы. Што не так з новай сістэмай ацэнкі ЦТ?

Абітурыент, які правільна адказаў на шэсць з 30 пытанняў тэсціравання, атрымлівае 55 балаў, хаця раней - не больш за 15-25. І гэта не адзінкавы выпадак.
Sputnik

Новую сістэму ацэнкі цэнтралізаванага тэсціравання (ЦТ) чыноўнікі паспрабавалі растлумачыць на бягучым тыдні. Па новай методыцы ўжо лічаць балы на рэпетыцыйным тэсціраванні (РТ), а наступным летам яе будуць выкарыстоўваць і для ацэнкі ведаў дзясяткаў тысяч абітурыентаў. Аднак ужо сёння да яе з'явілася шмат пытанняў.

Выпускныя экзамены ў беларускіх школах зменяць

Балы ў два разы вышэй

Вядомы мінскі рэпетытар па фізіцы і матэматыцы Яўген Лівянт папрасіў сваіх вучняў зрабіць "скрыншоты" вынікаў рэпетыцыйнага тэсціравання - дзе можна ўбачыць колькасць правільных адказаў і выніковы бал. І выявіў вельмі дзіўную тэндэнцыю.

Так, абітурыент, які здаваў другі варыянт па фізіцы, адказаў толькі на шэсць пытанняў з 30. Выніковая адзнака - 55 балаў, што амаль у два разы вышэй за сярэднія вынікі па прадмеце на ЦТ 2018. Такі ж вынік атрымаў яшчэ адзін абітурыент - адказаў на сем пытанняў і атрымаў 55 балаў.

Вельмі дзіўныя балы. Што не так з новай сістэмай ацэнкі ЦТ?

"Для параўнання: у 2015 годзе на матэматыцы абітурыент правільна адказаў на 15 пытанняў. Выніковы бал - 41. Сёння адзін адказаў на 12 пытанняў і атрымаў ужо 55", - растлумачыў педагог.

Адзінкавым выпадкам такія вынікі назваць нельга: у "калекцыі" Лівянта ўжо дастаткова вынікаў, у якіх пры невялікай колькасці дакладных адказаў стаяць нечакана высокія балы.

Вельмі дзіўныя балы. Што не так з новай сістэмай ацэнкі ЦТ?

"Думаю, што балы выраслі на 20-30 пунктаў за адну і тую ж колькасць вырашаных задач... Некаторым за 18 дакладных адказаў далі па 68 балаў, хоць яшчэ ўлетку на ЦТ адзнака была б у два разы ніжэй", - звярнуў увагу ён.

Вучні радуюцца, настаўнікі – не

"Вучні, якія ўжо атрымалі вынік рэпетыцыйнага тэсціравання, радуюцца, як і бацькі. Хтосьці кажа: "Яўген Барысавіч, вы надзвычайны педагог, за паўтара месяца так "паднялі"... Ды не падняў я, у тым і справа. Іншыя наогул кідаюць займацца - думаюць, што і так набяруць дастатковую колькасць балаў. Трэція наогул перамыкаюцца на больш "страшныя" прадметы, тую ж фізіку, убачыўшы свае вынікі. Але яны не разумеюць, што прахадныя балы ў наступным годзе літаральна ўзляцяць", - папярэдзіў педагог.

Лайфхакі і пасткі ЦТ: паўторыце школьную праграму і будзьце пільныя

З праблемай, упэўнены Лівянт, сутыкнуцца і выпускнікі мінулага года, якія хацелі спрабаваць паступіць з сертыфікатамі ЦТ 2018 - яны не вытрымаюць канкурэнцыі, калі велізарная колькасць абітурыентаў лёгка набярэ досыць вялікія балы.

"У самай горшай сітуацыі апынуцца лепшыя вучні: каб атрымаць 90-100 балаў, трэба па-ранейшаму зрабіць амаль усё. Аднак тыя, хто раней набіраў па 20-30 балаў, змогуць разлічваць на 50-70", - папярэдзіў ён.

Лівянт адзначыў: у педагогаў, якія ўжо сутыкнуліся з вынікамі падліку балаў па новай сістэме, паніка - многія дэзарыентаваны і не ведаюць, што рабіць.

Навошта такая сістэма?

Калі падобныя вынікі будуць прыходзіць і далей, пытанне са справядлівасцю такой ацэнкі ведаў адпадае канчаткова, упэўненыя педагогі. Аднак у Лівянта ёсць версіі датычна таго, навошта гэтую сістэму ўводзяць.

"За што крытыкуюць моцна Мінадукацыі? За нізкія "парогавыя" балы, у нас яны на ўзроўні ў 15-20, хоць у тым жа Казахстане - 60. Цяпер ва ўсіх балы пойдуць угару, і парогавыя ў нас таксама можна так падняць - да 50 . Сказаць, што ўсё добра", - упэўнены ён.

"Д'ябал" можа крыцца і ў праблеме з прахаднымі баламі на шэраг спецыяльнасцяў, на якія рэгулярна таксама звяртаюць увагу педагогі і журналісты.

"Прахадныя балы на педагагічныя спецыяльнасці, у сілавыя ВНУ, на многія тэхнічныя і аграрныя спецыяльнасці вельмі нізкія - на ўзроўні ў 120 балаў з 400. Цяпер жа яны вырастуць як мінімум да 250. Па сутнасці, сістэма ЦТ калі не знішчана, то знаходзіцца на мяжы знішчэння з-за новай методыкі налічэння балаў", - папярэдзіў Лівянт.