ЕЭК пачала расследаванне работы агрэгатараў таксі

Эканамічная камісія ЕАЭС шукае спосаб антыманапольнага ўрэгулявання канфлікту паміж кампаніямі, кіроўцамі і пасажырамі.
Sputnik

МІНСК, 14 кра - Sputnik. На праверку дзейнасці і функцыянавання прылажэнняў служб таксі адведзена 150 рабочых дзён, пра гэта паведамілі падчас тэлемоста Масква - Мінск - Бішкек - ​​Ерэван - Нур-Султан, які адбыўся ў мультымедыйным прэс-цэнтры Sputnik Беларусь.

Падазраюць у картэльнай змове

Рынак па аказанні паслуг таксі ў апошнія гады імкліва змяніўся на ўсёй Еўразійскай прасторы. І ў дзяржаў-саюзнікаў, як прававых рэгулятараў бізнэс-працэсаў, з'явіліся прычыны падазраваць у гэтай сферы факт нядобрасумленнай канкурэнцыі.

"90% рынку таксі сёння знаходзіцца ў цені. Не ў тым плане, што ён нелегальны, а ў тым, што на ім няма належнага рэгулявання з боку дзяржавы. Правілы дзейнічаюць у нейкім прыватным парадку. І гэта самае горшае, таму што пакуль моцны ўсталёўвае правілы слабому. А гэта вядзе да манапалізацыі рынку", - распавёў дырэктар дэпартамента антыманапольнага рэгулявання ЕЭК Аляксей Сушкевіч.

Па дадзеных статыстыкі, за апошнія шэсць гадоў кошт перавозкі ў таксі знізіўся ў паўтара разы. І сітуацыя на рынку выклікае толькі здзіўленне.

"Мы павінны вывучыць гэтыя лічбавыя платформы. І ведаць, як яны працуюць. Пакуль у нас няма дастатковай інфармацыі. Пры гэтым паслугі па перавозцы маюць сацыяльнае значэнне, бо гэта фактар ​​мабільнасці. Вялікая колькасць вадзіцеляў самастойна падключаюцца да сэрвісу. З пункту гледжання заканадаўства, гэта картэльная змова. А гэта ўжо факт антыманапольнага парушэння", - растлумачыў дырэктар інстытута права і развіцця Вышэйшай школы эканомікі Сколкава Аляксей Іваноў.

Кошт бяспечнай паездкі

Зараз з дапамогай электроннага прылажэння спецыяльны алгарытм вызначае кошт паездкі. У яго закладзена вялікая колькасць зменных. І таму нярэдка пасажыры скардзяцца на высокі кошт праезду падчас дрэннага надвор'я або ў некалькі разоў павышаюць аплату ў гадзіны пік.

"Разам з гэтым, як падлічана, кошт таксі знізіўся ў паўтара разы. Але мы ж разумеем, што ёсць рост інфляцыі, ідзе падаражэнне выдаткаў у сферы перавозак, знос транспарту. І нас, у канчатковым рахунку, цікавіць не толькі кошт, але і бяспека праезду", - падкрэсліў Аляксей Сушкевіч.

Падлічана, што кожны дзень ва ўсіх краінах ЕАЭС паслугамі таксі карыстаюцца звыш 100 мільёнаў пасажыраў. Прычым толькі ў Расіі 1 мільён кіроўцаў займаецца нелегальным возніцтвам. Сама прафесія вадзіцеля таксі дэвальвана і прывяла да фарміравання новага сацыяльнага пласта – "прекариата", то ёсць часова або часткова занятага работніка з нізкай кваліфікацыяй.

"Фарміруецца "прекариат", або клас здзельных работнікаў, якія дазваляюць кампаніям атрымліваць даходы. А самі вадзіцелі бегаюць то да адных, то да іншых. Іх сацыяльныя гарантыі ніхто не ўлічвае, а яны не задумваюцца аб пенсіі, кіруючыся імгненнай выгадай", - удакладніў Аляксей Іваноў .

Як працуе схема

Агрэгатары аўтаматычна перадаюць заказы любому кіроўцу. Іх пралічаная мэта - максімальнае атрыманне прыбытку.

Рынак таксі спрабуюць манапалізаваць - што кажуць эксперты
"Уся мадэль заключаецца ў росце заказаў. Калі новы агрэгатар прыходзіць на рынак, то не шкадуе інвестыцый, каб купіць пасажыраў (нават робіць дні, калі перавозка наогул бясплатная). І, адначасова, "купляюцца" кіроўцы (за кошт даплат). Але гэта заганная мадэль, якая вядзе да галечы і пасажыраў, і кіроўцаў", - патлумачыў кіраўнік цэнтра кампетэнцый Міжнароднага еўразійскага форуму "Таксі" Станіслаў Швагерус.

Ён адзначыў, што "цяпер пасведчанне кіроўцы можна аформіць у Інтэрнэце. "Сэрвіс" такі існуе, і ў цябе праз дзень будуць правы любой дзяржавы СНД. Праверыць такі дакумент немагчыма, таму што для гэтага неабходна рабіць афіцыйны запыт у Міністэрства замежных спраў".

Зараз на расійскі рынак таксі выходзіць буйная кітайская кампанія. Яна ўжо змагла заваяваць краіны Лацінскай Амерыкі. Словам, нават некаторыя расійскія агрэгатары толькі намінальна зарэгістраваны ў Расіі. Увесь прыбытак сыходзіць на замежныя рахункі.

Як і калі збіраецца ўмяшацца ЕЭК

Самыя прыгожыя палі свету
У Маскве ў бліжэйшы час будзе ўкаранёны лічбавай профіль кіроўцы таксі, іншымі словамі сістэма або база дадзеных, якая засведчыць кваліфікацыю і адначасова выключыць работу нелегалаў. На легкавыя аўтамабілі чакаецца распрацоўка электронных пашпартоў.

5 сакавіка 2021 года стартавала расследаванне ЕЭК, якое дасць магчымасць устанавіць ўсе нюансы работы агрэгатараў заказаў таксі. Аб выніках і рэагаванні на правілы работы перавозчыкаў стане вядома ў пачатку жніўня. Што цікава: камісія ЕАЭС зможа зрабіць высновы ў тыя ж тэрміны, калі ў Маскве адбудзецца прафесійны форум па аказанні паслуг таксі.

Чытайце таксама: