Прадукцыя Беларускага металургічнага завода ўжо ў пятніцу 28 траўня адправіцца ў марскі порт Адэсы. Цеплаход з 300 "конікамі" і нетыповай карабельнай назвай БТ-0683 возьме на буксір дзве велізарныя баржы і ўпершыню за дзевяць гадоў адправіцца ў дарогу.
Эксперыментальны груз даставіць экіпаж з сямі чалавек. Зараз на судне завяршаюцца касметычныя работы. Карэспандэнт Sputnik Беларусь Станіслаў Лабаты пабываў на пагрузцы і паназіраў за падрыхтоўкай да адпраўкі на Украіну.
Першая пагрузка
У пачатку траўня беларускі Мінтранс дамовіўся аб дастаўцы металургічнай прадукцыі ў краіны Еўропы праз парты Адэсы (Украіна) і Смядэрава (Сербія). Пагрузку дамовіліся ажыццяўляць у порце Мазыра, а дастаўку грузаў усклалі на Беларускае марское параходства.
Весь груз разместили на двух баржах
© Sputnik / Виктор Толочко
У галоўным транспартным ведамстве лічаць, што "такі спосаб дастаўкі дапаможа развіццю параходства і зробіць водны транспарт больш прывабным для прамысловасці".
Пагрузка металапракату на баржы пачалася ў нядзелю 23 траўня. Са Жлобіна ў Мазыр прыбыло 17 вагонаў з 25. Праз пару дзён судна павінна было адправіцца на Украіну, але здарылася невялікая затрымка.
Пока из запланированных 25 прибыло 17 вагонов
© Sputnik / Виктор Толочко
"Стартуем на Украіну ў пятніцу, таму што некаторыя вагоны з прадукцыяй БМЗ затрымліваюцца. У чацвер дазагрузяць і ў шлях", - кажа выканаўца абавязкаў дырэктара ААТ "Беларускае марское параходства" Сяргей Зубко.
Как повезут белорусский металл в страны Европы
© Sputnik
Прадукцыю БМЗ да Херсона будзе дастаўляць беларускае судна БТ-0683, з Херсона да Адэсы - украінскае. Праз Адэсу, а ў перспектыве і праз Сербію, метал будуць адпраўляць на экспарт у краіны Еўропы.
Доставкой грузов занимается Белорусское морское пароходство
© Sputnik / Виктор Толочко
"Сваім цеплаходам будзем ісці да Херсона. Далей, на жаль, нам не дазваляе клас нашага судна выходзіць у адкрытае мора. Другое судна класа "рака-мора", якое працуе на Дунаі, з украінскага Ізмаіла ў Сербію будзе дастаўляць нашы грузы. Гэтае пытанне мы цяпер прапрацоўваем ", - працягвае суразмоўца.
Надзеі на "Надзею"
У Сербію, па задумак беларускіх рачнікоў, па Дунаі пойдзе "Надзея". На сённяшні дзень гэта самы маштабны праект айчыннага суднабудавання і адзінае беларускае судна, якое можа выходзіць і працаваць у адкрытым моры. Яго пабудавалі ў пачатку нулявых на Гомельскім суднабудаўніча-суднарамонтным заводзе, каб дастаўляць да Чорнага мора калійныя ўгнаенні.
Цяпер яно выкарыстоўваецца на тэрыторыі Украіны, у Ізмаіле, і дастаўляе грузы ў краіны Дунайскага рэгіёна.
Плавучая судоремонтная мастерская
© Sputnik / Виктор Толочко
300 "конікаў" і 6 км/г
Амаль у поўнай гатоўнасці для адпраўкі ў Херсон ў Мазырскім порце знаходзіцца судна прасцей - БТ-0683. Яно будавалася ў Пінску і Гомелі ў 1987 годзе і ўжо дзевяць гадоў, як запэўнівае механік карабля Аляксандр Сазонаў, стаіць на прыколе.
"Цеплаход стаяў, не працаваў, і, вядома, прыйшлося з ім трохі павазіцца. Сістэму перарабіць, карбюрацыю. У прынцыпе ўжо ўсё гатова, засталося сякія-такія касметычныя работы завяршыць", - кажа Сазонаў і паказвае "адшліфаванае" машыннае аддзяленне.
Гэта сэрца цеплахода. І галоўны тут Аляксандр. Сочыць за станам галоўнага і дапаможнага рухавіка. Калі рухавік адмовіць, не страшна, тлумачыць ён.
Механик Александр Сазонов - главный по "сердцу" теплохода
© Sputnik / Виктор Толочко
"Гледзячы як адмовіць. Штосьці можна зрабіць сваімі рукамі прама на месцы. Нешта - толькі ў майстэрнях. У асноўным гэтыя рухавікі простыя, разабраць-сабраць асаблівай праблемы не складае. Ён добры, раней працаваў на "Надзеі", - канстатуе механік.
Работы па мадэрнізацыі цеплахода пачаліся восенню мінулага года. Усталявалі новае навігацыйнае абсталяванне і лакатары. Цяпер судна можа ісці па Прыпяці не толькі днём, але і ўначы. Рабіць гэта, праўда, дазваляецца толькі на беларускай тэрыторыі.
Шлях з Мазыра да Херсона пры спрыяльных умовах, распавядае механік, зойме месяц. Дзве баржы судна з 300 конскімі сіламі возьме на буксір і будзе рухацца з сярэдняй хуткасцю 6 км/г.
Галоўная праблема - глыбіня
Усяго ў экіпажы сем чалавек - камандзір, механік, матарысты і кок (для недасведчаных - суднавы повар). У меню, запэўнівае Аляксандр, будзе хатняя ежа, а "амараў тут не ядуць". Яшчэ на судне ёсць каюты, невялікая душавая і прыбіральня (туалет).
"Усе ўмовы!" - заўважае камандзір экіпажа Сяргей Зайцаў.
Командир судна Сергей Зайцев отмечает, что теперь на судне есть все условия для работы
© Sputnik / Виктор Толочко
Баржы судна будзе альбо чапляць, альбо штурхаць. Залежыць гэта ад умоў плавання - участка ракі, грузу, глыбіні. Калі ўзровень вады ў пойме нізкі - штурхаць, ва ўсіх астатніх выпадках - чапляць.
Мель - галоўная праблема для рачнікоў. Апошнія некалькі гадоў з-за спякоты беларускія рэкі сур'ёзна падсохлі. Але цяпер, падкрэслівае Зайцаў, узровень вады ў рэках з-за дажджоў падняўся.
"Для нашага цеплахода метровай глыбіні цалкам дастаткова. Але лепш, калі больш", - рэзюмуе камандзір.
Последние несколько лет из-за погоды реки в Беларуси ощутимо подсохли
© Sputnik / Виктор Толочко
Перад першым рэйсам на судне засталося правесці касметычныя працы - "сёе-тое падфарбаваць і падправіць" - і некалькі абавязковых працэдур: замерыць радыяцыю на борце, правесці дэратызацыю (знішчыць грызуноў), атрымаць санітарныя сведчанні ад санстанцыі, якія патрабуюць беларускія і ўкраінскія кампаніі. І ўсё - можна ў дарогу.