У чацвер, 10 чэрвеня, праваслаўныя вернікі рыхтуюцца сустрэць адно з вялікіх дванадзесятых свят праваслаўнай Царквы - Узнясенне Гасподняе.
Намеснік старшыні Сінадальнага інфармацыйнага аддзела БПЦ, протаіерэй Аляксандр Шымбалеў распавёў карэспандэнту Sputnik Вользе Дземянчук пра гісторыю і духоўнае значэнне свята Узнясення Гасподняга.
Гісторыя свята Узнясення Гасподняга
Перадгісторыя свята Узнясення Гасподняга цесна звязана з Евангельскім апавяданнем: Гасподзь уваскрос, перамог смерць, але ўзнікае пытанне: што будзе пасля, якое будзе яго аблічча і як ён злучыцца з Нябесным Айцом? Калі апосталы прыйшлі да труны Гасподняй, то Анёл загадаў ім ісці ў Галілею і чакаць там з'явы Ісуса Хрыста.
Намеснік старшыні Сінадальнага інфармацыйнага аддзела БПЦ Аляксандр Шымбалеў распавядае, што ў розных Евангеллях усіх чатырох евангелістаў сустракаюцца фрагменты апавяданняў аб тым, як Гасподзь з’явіўся апосталам і вучням сваім. Аднак гэта адбылося ў іншым выглядзе, чым пры Яго жыцці на Зямлі - тут Гасподзь знаходзіўся ў чалавечым целе, якое нічым не адрознівалася ад цел іншых людзей. Але потым - пасля свайго ўваскрэсення, калі Гасподзь з'яўляўся сваім вучням, яны яго не пазнавалі. Цела Госпада было іншым, пазбаўленым грубых скураных рыз, пераўтвораным - яму былі падуладныя любыя перашкоды, а таксама яно мела асаблівае, чароўнае ззянне.
"Учалавечанне Бога адбылося для таго, каб прывесці чалавека да абагаўлення. Іншымі словамі, Гасподзь усяляецца ў чалавечую плоць, узносіць яе на Неба і злучае з Бажаством", - тлумачыць Аляксандр Шымбалеў.
Падзея Узнясення апісана ў Евангеллі ад Марка і Лукі - Гасподзь кажа сваім адзінаццаці вучням: "Ідзіце па ўсім свеце і абвяшчайце Евангелле ўсякаму стварэнню. Хто будзе верыць і хрысціцца, выратаваны будзе, а хто не паверыць, асуджаны будзе" (Мк.16: 15, 16).
Пасля гэтых умацоўваючых слоў Гасподзь ўзносіцца на Нябёсы разам з пераўтвораным чалавечым целам. Вучні назіраюць Узнясенне Госпада і з радасцю чакаюць сыходжання Боскай ласкі, якую мы святкуем у дзень Пяцідзесятніцы (Сёмухі). У старажытнасці свята Узнясення было звязана з Пяцідзесятніцай (Сёмухай), якая адзначаецца на пяцідзесяты дзень пасля Вялікадня. Канчаткова, асобна ад Пяцідзесятніцы, свята Узнясення было ўстаноўлена пазней - у IV стагоддзі.
Духоўнае значэнне Узнясення Гасподняга
Святар падкрэслівае, што галоўны сэнс падзеі Узнясення Гасподняга заключаецца ў абагаўленні чалавечай плоці. Бо магло быць так: Гасподзь быў укрыжаваны, памёр целам, а яго Дух злучыўся з Божым Духам. Вынікаючы такой логіцы, некаторыя рэлігійныя вучэнні пагарджаюць целам і лічаць, што сутнасць натуры заключаецца ў духу.
У хрысціянстве ж усё па-іншаму: Гасподзь уваходзіць у чалавечае цела, зменьвае яго і целам злучае чалавека з Богам - Сёмухай. Іншымі словамі, абагаўленне цела адбываецца не па прыродзе, а з дапамогаю ласкі, праз датычнасць яго Бажаству.
"Свята Узнясення нагадвае нам пра тое, што цела - гэта не вязніца для душы ці нешта чужое для чалавека. Як казаў апостал Павел: "Наша змаганне не супроць крыві і плоці, але супраць начальстваў, супраць уладаў, супраць светаўпраўцаў цемры свету гэтага, супраць духаў злосці паднябесных" (Эф. 6:12). Гэта сведчыць пра тое, што ўсе спакусы ў жыцці чалавека даюцца яму не целам, а спакусай і няправільным разуменнем жыцця", - адзначае Аляксандр Шымбалеў.
Калі цела падпарадкоўваецца душы, а душа - духу, то ўся існасць чалавечая знаходзіцца ў гармоніі. Свята Узнясення паказвае на важнасць належных адносін да цела, на тое, што чалавек - гэта гарманічнае адзінства духа, душы і цела.
Як трэба сустракаць Узнясенне вернікам
Пасля Уваскрэсення Гасподзь з'яўляецца з пропаведдзю да вучняў і апосталаў для таго, каб паказаць Сваё ператворанае цела, каб засведчыць Сваё Уваскрэсенне і ўмацаваць іх у веры. Гасподзь казаў вучням: "Што бянтэжыцеся, і навошта такія думкі ўваходзяць у сэрцы вашы? Паглядзіце на рукі Мае і на ногі Мае; гэта Я Сам; асяжыце Мяне і разгледзьце" (Лк.24: 38, 39).
"Мы бачым, як беражліва Гасподзь ставіцца да сваіх вучняў і жадае навучыць іх. Таксама і нас гэта заклікае да таго, каб пастаянна вучыцца, усведамляць і разумець гэта вучэнне - чытаць Евангелле і багаслоўскія працы, павучанні. Такім чынам, паступова чалавек будзе зацвярджацца ў хрысціянскіх дабрачыннасцях на аснове сваіх ведаў і ласцы", - кажа Аляксандр Шымбалеў.
І нагадвае: "Бог стварае цела чалавека і зменьвае яго, таму важна паважліва ставіцца да гэтага бясцэннага дару і не знішчаць яго згубнымі звычкамі - курэннем, п'янствам і іншым. Важна клапаціцца пра сваё цела - храм душы".
Таксама ў дзень Узнясення Гасподняга вернікам варта абавязкова пабываць у храме на літургіі, памаліцца і прычасціцца Святых Хрыстовых Тайн, заключае намеснік старшыні Сінадальнага інфармацыйнага аддзела БПЦ.
Чытайце таксама: