Алена Альшанская, Sputnik.
Беларускія вытворцы сінтэтычных мыйных сродкаў не чакаюць росту экспарту сваёй прадукцыі ў Расію ў сувязі з нядаўнімі санкцыямі Расспажыўнагляду ў дачыненні да шэрагу кампаній і магчымым забаронай на імпарт гэтай прадукцыі ў РФ.
Расспажыўнагляд у аўторак абвясціў аб канфіскацыі з продажу пральных парашкоў і мыйных сродкаў шэрагу вытворцаў з-за неадпаведнасці прадукцыі нормам таксікалагічнай бяспекі. Пад забарону патрапіла прадукцыя расійскіх даччыных кампаній вядомых брэндаў.
Санкцыі пакуль не ўведзены, аб наступствах казаць рана
Многія расійскія эксперты не выключаюць увядзення ў РФ забароны на імпарт гэтай прадукцыі, адзначыў у размове са Sputnik камерцыйны дырэктар найбуйнейшага ў Беларусі вытворцы сінтэтычных мыйных сродкаў ААТ "Бархім" Аляксандр Авяр'янаў. Аднак, паводле яго слоў, пакуль гэта рашэнне афіцыйна не прынята.
"Пакуль няма яснасці, пра якія санкцыйных мерах ідзе гаворка, як яны будуць прымяняцца. Ці трапіць пад іх толькі увазная прадукцыя, або частка сыравіны, або прадукцыя тых даччыных заводаў, якія тыя ж Henkel і Procter & Gamble пабудавалі ў Расіі", — заявіў Авяр'янаў.
Ён заўважыў, што гэтыя кампаніі, а таксама іншыя буйныя сусветныя вытворцы пабудавалі ў Расіі магутныя заводы. "Прадпрыемствы працуюць на мясцовай сыравіне і толькі ў невялікіх аб'ёмах выкарыстоўваюць імпартныя кампаненты — рэагенты, аддушкі і г.д." Іх прадукцыя фактычна на 95% лічыцца расійскай, і па правілах Мытнага саюза яна без абмежаванняў пастаўляецца і ў Беларусь", — заўважыў ён.
Забароны беларусам не дапамогуць
Пры гэтым Авяр'янаў звярнуў увагу, што пры пастаўках у МС імпартных мыйных сродкаў памер мытных пошлін настолькі высокі, што, на яго думку, гэта дазваляе называць іх забароннымі.
"Таму няма, вядома, мы не чакаем, што магчымая забарона на імпарт у РФ нам дапаможа", — сказаў суразмоўца Sputnik.
Іншыя вытворцы пральных сродкаў, якія працуюць у Беларусі, заўважылі, што ад гэтай забароны працаваць на рынку РФ беларускім прадпрыемствам гэтай сферы стане лягчэй.
"Калі вы памятаеце, падчас уводу "прадуктовага эмбарга" перапрацоўшчыкі сельгаспрадукцыі таксама разлічвалі на велізарныя дывідэнды. Аднак дэвальвацыя расійскага рубля разбурыла ўсе іх мары. Сёння на экспарце ў Расію ўсё мы толькі страчваем", — сказаў прадстаўнік адной з прыватных беларускіх кампаній.
Яго словы пацвердзіў і прадстаўнік "Бархіма" Аляксандр Авяр'янаў.
"У нас ёсць невялікія пастаўкі ў Расію, гэта ўвесь спектр прадукцыі, якую мы выпускаем. Але з-за крызісу з расійскім рублём гэтыя пастаўкі скарачаюцца, мы нясем страты на такім экспарце", — сказаў ён.
Авяр'янаў заўважыў, што сёння больш мэтазгодна арыентавацца на Казахстан, Узбекістан і іншыя азіяцкія краіны былога СССР.
Беларуская "мара" пакуль не спяшаецца спраўджвацца
У сваю чаргу ў канцэрне "Белнафтахім" заўважылі, што сёння ў Беларусі на рынку сінтэтычных мыйных сродкаў працуюць такія вытворцы c доляй дзяржавы, як ААТ "Бархім", Барысаўскі завод пластмасавых вырабаў (БЗПВ), так і прыватныя структуры — фабрыка "Сонца", кампанія "Дамавiк" і іншыя. На сённяшні дзень усе яны па розных прычынах не ўваходзяць у склад "Белнафтахіма".
Некалькі гадоў таму ўрад Беларусі паставіў задачу пашырыць асартымент гэтай прадукцыі з тым, каб 75% унутранага рынку займалі айчынныя пральныя парашкі.
Найбольшага поспеху на гэтай ніве дасягнула пабудаваная ў 2012 годзе беларускім бізнэсмэнам Сяргеем Левіным і іншымі прыватнымі інвестарамі фабрыка "Сонца" самым вядомым брэндам яе стаў парашок "Мара". Яе магутнасці разлічаны на выпуск 60 тысяч тон парашкоў у год, уся хімсыравіна для яго вытворчасці імпартная, пры гэтым толькі палова сыравіны ўвозіцца з Расіі і Казахстана.
Паводле экспертных ацэнак, патрэбнасць беларускага рынку ў сінтэтычных мыйных сродках складае каля дзесяці тысяч тон, магутнасці вытворцаў рэспублікі дазваляюць цалкам закрыць гэтыя аб'ёмы і весці экспарт.
Аднак у апошні час спажыванне айчынных мыйных сродкаў у Беларусі зніжаецца: многія беларусы аддаюць перавагу пральным парашкам з Літвы і Польшчы, куды ездзяць з мэтай шопінгу.
Беларускія эксперты спажывецкага рынку не выключаюць, што намаганні ўладаў па стрымліванні спажывецкага імпарту ўвянчаюцца поспехам, і тады сітуацыя на рынку сінтэтычных мыйных сродкаў зноў разгорнецца на карысць мясцовага вытворцы.