МІНСК, 14 ліс - Sputnik. Празмерная нагрузка на педагагічны састаў аграрнага ВНУ і адсутнасць строгіх крытэраў адбору для абітурыентаў адбіваюцца на якасці ведаў выпускнікоў, такое меркаванне выказаў загадчык кафедры эканамічнай тэорыі і права УА "Беларускі дзяржаўны аграрны тэхнічны ўніверсітэт" Генадзь Гануш у Нацыянальным прэс-цэнтры падчас круглага стала, прысвечанага пытанням забеспячэння харчовай бяспекі Беларусі.
Вялікая нагрузка
На яго думку, існуючая педагагічная нагрузка не дазваляе выкладчыкам ВНУ сачыць за тым, што адбываецца ў галіне і знаёміць з гэтымі ведамі студэнтаў.
"Узяць, напрыклад, асістэнта ці выкладчыка без навуковай ступені, які скончыў аспірантуру - у яго нагрузкі будуць 900-950 гадзін. Вось у мяне зараз на кафедры ёсць асістэнт - у яго пяць пар у дзень. Гэта фактычна дзесяцігадзінны дзень. А ад яго яшчэ патрабуюць схадзіць у інтэрнат, сустрэцца з групай, дзе ён куратар, падзяжурыць ў двары, каб студэнты не палілі, і многае іншае. У выніку ў чалавека не застаецца часу для працы над сабой, каб данесці да студэнтаў актуальны матэрыял, які патрэбны для іх падрыхтоўкі. Тым больш няма часу для заняткаў навукай", - распавёў Гануш.
У яго як у прафесара нагрузка крыху менш 650-700 гадзін у тыдзень, але і гэта ў разы больш, чым у яго еўрапейскіх калег з Польшчы і Германіі.
"Там ідуць па шляху, што прафесар павінен надаць увагу не толькі студэнтам, але і маладым выкладчыкам, а я іх бачу толькі на калідоры, і разбегліся. Нават дапамагчы па дысертацыі толкам не магу, таму што не дамовішся, калі сустрэцца і папрацаваць. Гэтую праблему трэба вырашаць", - заўважыў прафесар.
Праблемы завочкі
Другая праблема, якая, паводле яго слоў, патрабуе неадкладнага рашэння, - гэта больш пільны адбор абітурыентаў для навучання на завочным аддзяленні.
"На завочнае навучанне сёння ідуць усё каму не лянота і незразумела навошта. Ідуць перш за ўсё - не пагалоўна, але многія - каб атрымаць хоць які-небудзь дакумент аб вышэйшай адукацыі. Пытаюся: "Навошта?! Ты ж у іншай сістэме працуеш. І не збіраешся ісці ў сельскую гаспадарку". У адказ: "А вось хай будзе". І такое ж стаўленне да вучобы", - распавядае Гануш.
Па яго назіраннях, гэтыя студэнты-завочнікі не плануюць у далейшым працаваць у сельскай гаспадарцы. Пры гэтым студэнтаў завочнага аддзялення ў БДАТУ у два разы больш, чым тых, хто вучыцца на стацыянары.
Гануш лічыць, што ў аграрная ВНУ не павінны трапляць тыя, хто не плануе працаваць у сельскай гаспадарцы. Адсеяць выпадковых людзей можна было б, увёўшы ўмову для тых, хто паступае на завочнае аддзяленне, мець некалькі гадоў стажу па профілі.
"Думаю, будзе правільна дапускаць да навучання на завочным факультэце аграрнага ВНУ толькі абітурыентаў, якія маюць стаж працы не менш за 2-3 гады. Я б пагадзіўся і на два гады, таму што некаторыя прыходзяць, а яны карову толькі па тэлевізары бачылі. І паспрабуй яго навучы", - заўважыў прафесар.
Перавагу, на яго думку, трэба аддаваць абітурыентам, якія скончылі сярэдне-спецыяльныя ўстановы і працуюць па спецыяльнасцi. Прадугледзець для іх ільготы пры паступленні і зніжку на аплату навучання.