Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу

© Sputnik Анастасия ВолчокЗаднік балета "Стварэнне свету"
Заднік балета Стварэнне свету - Sputnik Беларусь
Карэспандэнт Sputnik Анастасія Ваўчок працягвае сваё падарожжа ў закуліссе Вялікага тэатра.

У папярэдняй частцы рэпартажу гаворка ішла аб стварэнні рэквізіту для спектакляў і кур'ёзных выпадках, звязаных з працай бутафораў. Сёння нам трэба будзе высветліць, хто есць пластыкавую садавіну і варожыць на штучных рамонках, як распісваюць заднікі для спектакляў і чаму праекцыі і фотадрук ніколі не заменяць тэатральны жывапіс.

Што прадкажа штучны рамонак

Многія артысты, як высветлілася, неабыякавыя да бутафорскай садавіны і кветак.

© Sputnik Анастасия ВолчокСадавіна выглядае так натуральна, што шмат хто не вытрымлівае перад спакусам пакаштаваць
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Садавіна выглядае так натуральна, што шмат хто не вытрымлівае перад спакусам пакаштаваць

"Мы прымаем як дадзенасць, што паралонавыя апельсіны і яблыкі надкусаныя. Зразумець гэта немагчыма: можа быць, хваляванне перад выхадам на сцэну. Ці, напрыклад, варажба на штучных рамонках. Як гэта можна растлумачыць? Толькі зразумець і дараваць", - разводзіць рукамі Таццяна Байдалава, галоўны бутафор Опернага тэатра.

І калі кветкі і садавіна выглядаюць так рэалістычна, што іх і праўда можна прыняць за сапраўдныя, далёка не кожны прадмет рэквізіту патрабуе дэталёвай прапрацоўкі.

© Sputnik Анастасия ВолчокБутафору трэба знайсці галоўнае, тое, што робіць зайчыка зайчыкам
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Бутафору трэба знайсці галоўнае, тое, што робіць зайчыка зайчыкам

Часам рэквізіт ламаецца (або з'ядаецца), і яго рэстаўрацыяй таксама займаюцца бутафоры. Пакуль спектакль стаіць у плане, дэкарацыі і рэквізіт захоўваюцца, і ад частага выкарыстання яны змяняюцца да непазнавальнасці. Бо многія спектаклі не сыходзяць з падмосткаў па сорак гадоў.

© Sputnik Анастасия ВолчокЗа гады, пакуль спектакль ідзе на сцэне, шматлікія часткі рэквізіту і дэкарацый змяняюцца да непазнавальнасці
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
За гады, пакуль спектакль ідзе на сцэне, шматлікія часткі рэквізіту і дэкарацый змяняюцца да непазнавальнасці

Мяч-планета і коні Спартака

Пакой захоўвання рэквізіту нагадвае пячору Аладзіна. Спачатку вока нават не адрознівае асобныя прадметы, так усё страката, маляўніча.

© Sputnik Анастасия ВолчокСтракатыя тэатральныя кветачкі
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Стракатыя тэатральныя кветачкі

Да стэлажоў прымацаваныя таблічкі: вось залатыя вазы з садавінай з "Шахаразады", а тут ляжаць трохі жахлівыя конскія галовы са "Спартака".

© Sputnik Анастасия ВолчокКоні са "Спартака" - са сцэны яны выглядаюць крыху інакш
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Коні са "Спартака" - са сцэны яны выглядаюць крыху інакш

На самым версе - клеткі з папугаямі, настолькі рэалістычнымі, што, здаецца, птушкі зараз варухнуцца і загавораць. У кутку - склад зброі да розных балетаў і спектакляў: фанерныя мячы, лёгкія дзіды, мяккія кінжалы.

© Sputnik Анастасия ВолчокПапугай, які, здаецца, зараз пачне размаўляць
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Папугай, які, здаецца, зараз пачне размаўляць

Усё гэта выглядае як сапраўднае з залы, і толькі зблізку можна разгледзець, што цені на статуі намаляваныя, а планета са спектакля "Маленькі прынц" - на самай справе абцягнуты распісанай тканінай мяч для фітнесу.

© Sputnik Анастасия ВолчокМяч-планета з "Маленькага прынца"
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Мяч-планета з "Маленькага прынца"

Афарбоўка рэквізіту - вельмі важны этап у яго стварэнні, таму што на сцэне тэатра святло падае на прадметы зусім не так, як у рэальным жыцці.

© Sputnik Анастасия ВолчокЗа сцэнай знаходзяцца буйныя дэкарацыі
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
За сцэнай знаходзяцца буйныя дэкарацыі

"Калі мы накіруем на барэльеф анёла святло з усіх бакоў, ён проста зліецца ў белую пляму. На самай справе тут максімум пяць сантыметраў аб'ёму, цені трэба намаляваць першапачаткова, і мы павінны разумець, як гэта рабіць, каб не ператварыць яго ў паласатага вусеня" , - распавядае Таццяна Байдалава.

© Sputnik Анастасия ВолчокНа дэкарацыях і рэквізіце трэба намаляваць цені, таму што свет падае на сцэну са ўсіх бакоў
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
На дэкарацыях і рэквізіце трэба намаляваць цені, таму што свет падае на сцэну са ўсіх бакоў

Раней бутафоры самі займаліся афарбоўкай, цяпер гэта робіць маляўнічы цэх. Але асабліва адказную працу Таццяна, як і многія з майстэрні, выконвае сама. Праўда, часам робіць выключэнне, калі бачыць, што мастак гарыць працай.

© Sputnik Анастасия ВолчокУ сховішчы можна напаткаць і такіх персанажаў
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
У сховішчы можна напаткаць і такіх персанажаў

"У нас ёсць мастак Дзям'ян Тоўсцік. Калі яму падабаецца, ён кажа: калі ты даробіш, я распішу. Калі чалавек так кажа, я згаджаюся", - працягвае Таццяна.

"Трапяткія" заднікі старых спектакляў

Асноўная праца жывапіснага цэха - размалёўка мяккіх дэкарацый на новыя пастаноўкі і аднаўленне старых. Мы яшчэ заспелі разасланы на падлозе заднік да балета "Стварэнне свету", які прынеслі на рэстаўрацыю. Але скончыць з ім не паспеюць: трэба рыхтаваць дэкарацыі для "Лятучай мышы", прэм'ера якой адбудзецца ўжо 16 красавіка, таму ўжо да вечара палатно будзе часова згорнута.

© Sputnik Анастасия ВолчокФрагмент задніка для балета "Стварэнне свету"
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Фрагмент задніка для балета "Стварэнне свету"

Усе заднікі для спектакляў распісваюцца ўручную па эскізах мастака-пастаноўшчыка, нават калі выкарыстоўваецца фотадрук, заднік усё роўна "даводзяць" да гатоўнасці ўручную, сцвярджае Жана Александровіч, начальнік майстэрняў. Другога лістапада споўніцца 35 гадоў, як яна працуе ў тэатры.

Жанна сцвярджае: тут да гэтага часу карыстаюцца старадаўнімі тэхналогіямі.

"Мы да гэтага часу грунтуем палотны і выкарыстоўваем у гэтым грунце гаспадарчае мыла, гліцэрыну, пакост", - пералічвае начальнік майстэрняў.

Палотны спачатку насычаюцца адмысловым ахоўным растворам, затым доўгія палосы сшываюцца, атрыманы заднік расцягваюць на падлозе і распісваюць. У працы выкарыстоўваюць гуашавыя фарбы, у апошні час да якіх пачалі часам дадаваць акрылавыя, хоць мастакі іх не вельмі любяць: у адрозненне ад гуашы, акрыл цямнее, з ім немагчыма дамагчыся эфекту празрыстасці.

"На гэтым задніку ёсць аплікацыя, якая прышываецца ўручную. Паталь - каб быў бляск, каб святло добра бралася", - апісвае Жанна Александровіч прыёмы, выкарыстаныя для задніка да "Стварэння свету".

© Sputnik Анастасия ВолчокЗаднікі сшываюцца з доўгіх халстоў і распісваюцца ўручную
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Заднікі сшываюцца з доўгіх халстоў і распісваюцца ўручную

На кансультацыі па рэстаўрацыі жывапіснага палатна ў цэх запрашалі Валянціна Елізар'ева, які нядаўна вярнуўся ў тэатр. Па словах начальніка майстэрняў, майстар дасканала ведае сцэнаграфію спектакля і можа паправіць моманты, якія маладыя мастакі могуць ненаўмысна сказіць.

Дзям'ян Тоўсцік, які працуе ў тэатры сорак два гады, прыйшоў якраз тады, калі пісалі дэкарацыі для "Стварэння свету". Разам з ім падымаемся на галерэю, з якой заднік паўстае дзіўна аб'ёмным, цэласным.

"Чым старэй спектакль, тым лепш выглядае заднік. Ён атрымліваецца... трапяткім. А калі перафарбоўваць, ужо няма таго духу, ён знікае", - са шкадаваннем адзначае Дзям'ян Тоўсцік.

© Sputnik Анастасия ВолчокДзям'ян Тоўсцік працуе ў тэатры ўжо 42 гады
Зоркі запальваюць: хто есць бутафорскія яблыкі і як мастакі задаюць атмасферу - Sputnik Беларусь
Дзям'ян Тоўсцік працуе ў тэатры ўжо 42 гады

У стары заднік даводзіцца ўшываць новыя кавалкі тканіны, абнаўляць апалыя фарбы.

Для новага спектакля рыхтуюць усяго два заднікі, але, па словах Дзям'яна Тоўсціка, гэта будзе незвычайнае відовішча. Зоркі на намаляваным небе заззяюць па-сапраўднаму.

"На ім будзе дзьве тысячы маленечкіх лямпачак, і кожную з іх майстры прышыюць уручную", - распавядае мастак.

Аб самай дарагой сукенцы са стразамі Свароўскі і нечаканых ператварэннях тканін на сцэне чытайце ў заключнай частцы рэпартажу на Sputnik.

Стужка навiн
0
Спачатку новыяСпачатку старыя
loader
У эфіры
Заголовок открываемого материала
Міжнародны
InternationalEnglishАнглійскіMundoEspañolІспанскі
Еўропа
DeutschlandDeutschНямецкіFranceFrançaisФранцузскіΕλλάδαΕλληνικάГрэчаскіItaliaItalianoІтальянскіČeská republikaČeštinaЧэшскіPolskaPolskiПольскіСрбиjаСрпскиСербскіLatvijaLatviešuЛатышскіLietuvaLietuviųЛітоўскіMoldovaMoldoveneascăМалдаўскіБеларусьБеларускiБеларускі
Закаўказзе
АҧсныАҧсышәалаАбхазскіԱրմենիաՀայերենАрмянскіAzərbaycanАzərbaycancaАзербайджанскіХуссар ИрыстонИронауАсецінскіსაქართველოქართულიГрузінскі
Бліжні Усход
Sputnik عربيArabicАрабскіTürkiyeTürkçeТурэцкіSputnik ایرانPersianФарсіSputnik افغانستانDariДары
Цэнтральная Азія
ҚазақстанҚазақ тіліКазахскіКыргызстанКыргызчаКіргізскіOʻzbekistonЎзбекчаУзбекскіТоҷикистонТоҷикӣТаджыкскі
Усходняя і Паўднёва-Усходняя Азія
Việt NamTiếng ViệtВ'етнамскі日本日本語Японскі俄罗斯卫星通讯社中文(简体)Кітайскі俄罗斯卫星通讯社中文(繁体)Кітайскі
Паўднёвая Амерыка
BrasilPortuguêsПартугальскі