Тэатральны сезон - справа не аднаго дня і нават месяца. Напрыклад, значная частка цяперашняй праграмы была задумана нават не год таму. Апярэджваючы тэатральную афішу, мастацкі кіраўнік Вялікага тэатра Беларусі тлумачыць: "Я пачну прыкладна ў студзені".
Для мэтра гэта 37-ы сезон у тэатры. Карэспандэнт Sputnik Святлана Ліцкевіч высветліла ў народнага артыста СССР Валянціна Елізар'ева падрабязнасці новага сезона, які рыхтуецца ў Вялікім тэатры.
Князь Ігар
Тэатральны сезон у Вялікім пачнецца класічнай прэм'ерай. 15 верасня дадуць "Князя Ігара" - оперу Барадзіна, у якой гучаць "Плач Яраслаўны" і "Палавецкія скокі" - сапраўдныя шлягеры класікі.
На прэм'ерны спектакль ёсць яшчэ некалькі квіткоў на галёрку - сапраўдныя знатакі могуць паспець.
"Я прымаў удзел у спектаклі ўжо бліжэй да фінішу. Быў старшынёй журы. Пры мне прымалі эскізы дэкарацый, касцюмаў. Іх зрабіў Вячаслаў Окунеў - цудоўны мастак з Санкт-Пецярбурга, народны мастак Расіі, лаўрэат дзяржпрэміі Беларусі. Узровень будзе па-сапраўднаму годны" , - распавёў Валянцін Елізар'еў.
Вальпургіева ноч і нацыянальныя кадры
Вядомы харэограф неаднаразова заяўляў, што асноўныя свае намаганні пасля вяртання ў Вялікі тэатр засяродзіць на выхаванні вучняў. І гэты сезон стане прамым пацвярджэннем.
"Я хачу, каб тут свае працавалі, не запрошаныя. Калі будзем рабіць стаўку на замежнікаў - застанемся без нацыянальнай праграмы. Ніхто не зацікаўлены рабіць беларускі рэпертуар, акрамя нас саміх. Хачу, каб у нас была школа і рэжысёрская, і харэаграфічная, каб мы пастаўлялі кадры ў тэатры свету, а не запрашалі сюды людзей з іншых краін. Таму так шмат цяпер уводжу моладзі - над ключавымі праектамі і гэтага сезону і наступнага ў нас працуюць маладыя таленавітыя майстры. Я не вечны - разумею гэта - і павінен застацца ў сваіх вучнях", - тлумачыць Елізар'еў.
Паводле яго слоў, у гэтым годзе ў тэатры маладым даецца магчымасць сябе праявіць. Над операй "Фаўст" працуе малады рэжысёр Ганна Маторная. А вось танец у ёй будзе ставіць, хутчэй за ўсё, сам Елізар'еў.
"Не змог адмовіцца ад пастаноўкі Вальпургіевай ночы", - шчыра прызнаецца ён.
Праўда, пра "Фаўста" Елізар'еў пакуль гаворыць больш ва ўмоўным ладзе - толькі заключылі дагаворы з пастаноўшчыкамі. І даты пакуль на мяжы - ці то паспеюць пад заслону гэтага сезону, ці то адкрыюць ім наступны.
"У тэатры не толькі ад нашых намаганняў усё залежыць - ёсць яшчэ такая штука, як фінансаванне, у якое хочаш - не хочаш, а трэба ўкладвацца", - канстатуе ён.
Яшчэ адзін малады майстар, балетмайстар Сяргей Мікель, працуе над балетам на музыку Эдварда Грыга "Пер Гюнт".
У афішы цяперашняга сезону будзе некалькі спектакляў, зацвярджэнне якіх адбылося яшчэ да вяртання ў тэатр Елізар'ева.
"Было рашэнне мастсавета двухгадовай даўнасці аб прыняцці ў планы гэтага спектакля", - лаканічна кажа Елізар'еў пра балет "Ганна Карэніна". І дадае, што гэтая праца стала апошняй у творчай біяграфіі галоўнага мастака тэатра Аляксандра Касцючэнкі, які памёр на мінулым тыдні.
Прэм'ера, якой чакаюць прыхільнікі знакамітага харэографа, пройдзе, хутчэй за ўсё, у снежні-студзені. Гаворка ідзе аб новай аўтарскай рэдакцыі балета, які мінская публіка ведала як "Стварэнне свету".
"Праўда, я ўсё яшчэ разважаю над тым, ці не памяняць назву. Таму і афішы яшчэ не выпускаліся. Але легендарная сцэнаграфія Яўгена Лысіка будзе захаваная - над яе аднаўленнем ўжо ідзе праца", - тлумачыць Елізар'еў.
Аўтар балета кампазітар Андрэй Пятроў лічыў калісьці пастаноўку Елізар'ева лепшай, хаця "Стварэнне свету" было пастаўлена ў 60 краінах свету.
Калі ў Мінску давалі "Стварэнне", тэатралы бралі касы штурмам. Апошнія чатыры гады спектакль быў зняты з рэпертуару Вялікага. Мала хто ў цяперашняй трупе яго ведае - усё неабходна пачынаць спачатку.
Аб новым беларускім балеце
Валянцін Елізар'еў прызнаецца, што ёсць у яго некалькі сюжэтаў, звязаных з гісторыяй Беларусі, над якімі ён часта разважае. Але пакуль фактуры недастаткова.
"Гэта заўсёды няхуткая справа. Першы спектакль, які я ставіў "з нуля", быў "Страсці (Рагнеда)" - толькі праца над напісаннем музыкі заняла тады тры гады. Увесь гэты час мы сустракаліся з кампазітарам Андрэем Мдзівані кожны тыдзень", - прызнаўся Елізар'еў.
Ён адзначае, што прафесійнаму нюху заўсёды давярае, але спрагназаваць лёс спектакля ніколі не бярэцца.
"Часам пасля кучы бяссонных начэй і кіламетраў спаленых нерваў можа атрымацца проста прафесійная работа, часам - удалая, радзей - таленавітая. Вынік становіцца больш-менш зразумелы толькі ў апошні тыдзень перад выпускам", - тлумачыць ён.
"Вілісы" ад Аксаны Волкавай
Зрэшты, нельга сказаць, што ў гэтым сезоне будзе асабліва беларуская праграма.
"Не абыдзецца без гучных імёнаў, вядома. У нас будзе вечар памяці Маі Плісецкай - гэта аўтарскі праект Андрыса і Ілзэ Ліепа. Я з задавальненнем ведаў Маю Міхайлаўну і буду рады, калі мінскай публіцы пакажуць спектакль яе памяці", - тлумачыць мастацкі кіраўнік Вялікага тэатра.
Яшчэ адзін памятны вечар будзе прысвечаны 90-годдзю беларускага кампазітара Яўгена Глебава. 29 верасня на сцэне вялікай выдатнага кампазітара ўспомняць балетам "Маленькі прынц".
Дзве сусветныя оперныя зоркі Ганна Нятрэбка і Юсіф Эйвазаў праспяваюць на мінскай сцэне 25 кастрычніка.
Гучнай падзеяй абяцае стаць і традыцыйны Калядны оперны форум. Ён будзе дзясятым, юбілейным, і ў ім возьме ўдзел нямала вядомых выканаўцаў.
Таксама ў новым сезоне ў якасці рэжысёра паспрабуе сябе і беларуская оперная прыма Аксана Волкава. На вясну запланавана яе дэбютная пастаноўка "Вілісы" Джакама Пучыні.
Яшчэ адна класічная прэм'ера адбудзецца ў сакавіку - галоўны рэжысёр тэатра Міхаіл Панджавідзэ "перазагрузіць" оперу Вердзі "Набука".
У Вялікім абяцаюць нямала цікавага - сачыце за афішай.