Страты ў 40%: што гавораць беларускія перавозчыкі аб забароне ЕС на ўезд фур

© Sputnik / Виталий Аньков / Перайсці ў фотабанкВялікагрузныя аўтамабілі на шматбаковым аўтамабільным пункце пропуску
Вялікагрузныя аўтамабілі на шматбаковым аўтамабільным пункце пропуску
 - Sputnik Беларусь, 1920, 19.04.2022
Падпісацца на
Yandex newsTelegram
З 16 красавіка праезд расійскім і беларускім фурам па тэрыторыі Еўрасаюза забаронены. У многіх кампаніях пакуль дакладна не ведаюць, што рабіць, але ўжо лічаць страты і думаюць аб новых напрамках.
Забарона на транзіт і праезд расійскіх і беларускіх фур па тэрыторыі ЕС так ці інакш закранула практычна ўсіх перавозчыкаў. Што рабіць, разумеюць яшчэ не ўсё, але ўжо шукаюць новыя маршруты.
Фірмы на каментарый згаджаюцца неахвотна - шчыра прызнаюцца, што самі пакуль прыглядаюцца да сітуацыі. Sputnik даведаўся ў беларускага прадстаўніцтва міжнароднай біржы аўтамабільных грузаперавозак ATI.SU, як кампаніі збіраюцца выжываць ва ўмовах усё новых і новых санкцый. Падзяліліся меркаваннямі і простыя дальнабойшчыкі, якія баяцца страціць працу.

Перавозчыкі нясуць страты

Паводле апытання, праведзенага біржай грузаперавозак, больш за 41% расійскіх і беларускіх кампаній, якія вазілі грузы ў ЕС, ужо нясуць каласальныя страты. Хаця б часткова іх разлічваюць кампенсаваць за кошт іншых напрамкаў.
А вось 37,1% настроены не так аптымістычна і кажуць, што іх фірмы апынуцца на мяжы банкруцтва. Чвэрць кампаній (26,7%), якія займаюцца міжнароднымі грузаперавозкамі, адказалі, што не пацерпяць ад еўрапейскіх забарон: яны не займаюцца дастаўкай грузаў непасрэдна ў ЕС. Тым не менш, баяцца ўзмацнення канкурэнцыі і зніжэння ставак.
У каментарыях некаторыя карыстальнікі адзначылі, што прыпынілі сваю дзейнасць да адкрыцця меж. Абсалютная большасць лічыць забарону Еўрасаюза "велізарным ударам, які пагражае абвалам грузаперавозак і банкруцтвам усім грузаперавозчыкам".
Паводле слоў дырэктара кампаніі прадстаўніка "Біржы грузаперавозак ATI.SU у Беларусі" Таццяны Салдаценкі, гэта практычна поўнае спыненне работы беларускіх дальнабойшчыкаў у краінах Еўрасаюза.
"Так, абмежаванні не закранулі некаторыя катэгорыі тавараў - харчовых, медыцынскіх, энерганосьбітаў, угнаенняў і іншых. Але тут гаворка ідзе аб адзінкавых дазволах, якія будуць выдавацца толькі па неабходнасці і рашэнні кампетэнтнага органа краіны ЕС", - кажа Таццяна Салдаценка.

Паўлегальны абыход санкцый

Цяпер большасць кампаній шукае новыя маршруты, якія дапамогуць перакрыць страты ад еўрапейскіх санкцый. Хтосьці прыдумляе паўлегальныя шляхі, напрыклад, перагрузку на мяжы.
Яшчэ адзін варыянт - перапраўка тавараў праз Казахстан, Арменію, Турцыю: туды тавар прыходзіць з Еўропы, а ад іх - як "мясцовая прадукцыя".
“Але, канешне ж, такія схемы робяць перавозкі істотна даражэйшыя. І гэты рост адаб'ецца і на кошце прадукта, які пастаўляецца”, – тлумачыць Таццяна Салдаценка.
Акрамя таго, разглядаюць варыянт рээкспарту праз "дружалюбныя краіны" з выкарыстаннем іх транспарта. Лагістыка складаней, але да поўнага прыпынку паставак гэта не прывядзе.

Беларускія дальнабойшчыкі з'едуць у Расію

Біржа грузаперавозчыкаў прагназуе, што беларускія фірмы ў сувязі з немагчымасцю больш нармальна працаваць у Еўропе пераарыентуюцца на расійскі рынак. Але і тут ёсць некаторыя цяжкасці: для працы з РФ патрэбны спецыяльныя дазволы на такія кабатажныя перавозкі.
"А яны зараз не выдаюцца. Але ўрад Беларусі ўжо робіць крокі ў вырашэнні гэтай праблемы. Прыняты план падтрымкі эканомікі прадугледжвае працу з расійскім урадам, вынікам якой павінна стаць павелічэнне колькасці квот і адмена дазвольнай сістэмы перавозак грузаў і кабатажу для беларускіх аўтаперавозчыкаў", – расказвае Таццяна Салдаценка.
Яна назвала такое рашэнне вельмі своечасовым, бо яно дапаможа мінімізаваць праблемы ад забароны транзіту па ЕС.

"Баімся страціць працу"

Аляксей з Беларусі, але працуе дальнабойшчыкам на расійскую кампанію. Расказвае, як абмежаванні на ўезд у Еўрасаюз закранулі іх фірму. Паводле яго слоў, ён паспеў "своечасова злезці", а вось яго напарнікі дарма прастаялі тыдзень на мяжы, дзе іх потым разгарнулі.
"Памяняўся з напарнікаў якраз 16 красавіка (дзень уступлення ў сілу забароны - Sputnik). Ён прастаяў тыдзень на мяжы з Латвіяй, у выніку яго проста не ўпусцілі. У той час многія дальнабойшчыкі проста чакалі на базах - хто пад Масквой, хто ў Мінску – і не разумелі, што рабіць”, – расказвае Аляксей.
Кіраўніцтва фірмы пакуль асабліва нічога не кажа - самі ў роздумах, што зараз рабіць. Мусіць, будуць "пакараць Азію" і шукаць іншыя кірункі. Еўропа фактычна зачынена, а тыя нешматлікія дазволеныя перавозкі (забарона не закранула толькі некаторыя катэгорыі тавараў) складаюць зусім малую частку ў працы кампаніі. А вазілі шмат чаго.
"І метал з Расіі, і фанеру. З кітайскай мяжы загружаліся на Еўропу. З Беларусі, напрыклад, ІКЕА (у Беларусі былі зборачныя цэхі, але і іх вырашылі закрыць пасля пачатку ваеннай спецаперацыі на Украіне - заўв. Sputnik)", - кажа Аляксей.

Новыя маршруты

Па словах Аляксея, і ў яго фірме, і ў цэлым у кампаній з расійскімі і беларускімі нумарамі машын праблемы наспявалі ўжо даўно. Першыя трывожныя званочкі - ад пачатку "мігранцкай праблемы" на польска-беларускай мяжы. Менавіта тады на пунктах пропуску вялікагрузы расіян і беларусаў пачалі "даглядаць з прыхільнасцю", часам як быццам спецыяльна прымушаючы тыднямі стаяць на абочыне ў чэргах.
"Стаялі доўга. Звычайна за месяц паспявалі два-два з паловай блізкіх круга зрабіць (напрыклад, Германія – Маскоўская вобласць, туды і назад). І раней павольна прапускалі, але я зараз ужо стаяў у "Баброўніках" тыдзень", – кажа Аляксей.
Менавіта тады (а з пачатку ваеннай спецаперацыі - асабліва) з расійскіх фірм сталі звальняцца некаторыя дальнабойшчыкі.
Праблем назіралася ўжо шмат. У канцы лютага ў Еўропе адмаўляліся загружаць машыны на расійскіх нумарах - таксама стаялі па тыдні, вырашаючы пытанні. Потым зноў сур'ёзныя чэргі на мяжы, а за праведзеныя там дні прастою плацілі зусім невялікія грошы.
"Станавілася ўсё горш і горш. У фірме ў нас каля 700 машын. Чалавек 200 звольніліся і перайшлі працаваць у еўрапейскія кампаніі. Нам нават крыху паднялі "прастойныя". Але цяпер атрымліваецца, што, калі ўвялі забарону на ўезд еўрапейскіх фур у Беларусь, людзі дарма звальняліся. Цяпер, напэўна, з еўрапейскіх кантор пяройдуць да нас", - кажа Аляксей.
Паводле яго слоў, цяпер кампаніі будуць пераарыентавацца на Азію: стане больш грузаперавозак у Казахстан, Кыргызстан, Туркменістан. Ды і ў апошні час кампанія стала адчыняць усё больш новых аўтакалон на іншых нумарах: казахстанскіх, польскіх.
"Але што з гэтага будзе, цяжка казаць. Пакуль нас не звальняюць, але як далей будзе развівацца сітуацыя, незразумела. Спадзяемся, што хутка зноў будзем нармальна працаваць", - сказаў на заканчэнне Аляксей.
>>> Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь
Таксама на Sputnik:
Чарга ў 22 кіламетры: да чаго прыводзяць забастоўкі на польскай мяжы?
Дальнабойшчык расказаў, як украінцы блакіруюць праезд у Беларусь з Польшчы
"Падобна на рэкет": як у беларусаў і расіян забіраюць фуры на Украіне
Стужка навiн
0