https://bel.sputnik.by/20230916/yak-gruzaperavozchyk-belarus-perazhyl-leta-2023-goda-1079418996.html
Як грузаперавозчыкі Беларусі перажылі лета 2023 года
Як грузаперавозчыкі Беларусі перажылі лета 2023 года
Sputnik Беларусь
Транспартныя абмежаванні з боку ЕС прымусілі перавозчыкаў выбраць нязручныя і затратныя варыянты паставак. З усходняга ж боку, наадварот, партнёрскія адносіны... 16.09.2023, Sputnik Беларусь
2023-09-16T14:49+0300
2023-09-16T14:49+0300
2023-09-16T14:49+0300
аўто
грузаперавозкі
беларусь
інтэрв'ю
еўрасаюз
польшча
літва
азія
эканоміка
https://cdnn11.img.sputnik.by/img/07e7/06/1d/1077083245_0:186:2978:1861_1920x0_80_0_0_6f22f78c1b68e1931065e74e61f4b85f.jpg
Ці ёсць шансы выйсці з крызісу перавозак у Еўрасаюз? У якія краіны ездзіць стане больш выгадна ў найбліжэйшай будучыні? Пра самыя значныя падзеі гэтага лета на беларускім рынку грузаперавозак карэспандэнт Sputnik Беларусь паразмаўляў з дырэктарам кампаніі-прадстаўніка біржы грузаперавозак ATI.SU у Беларусі Таццянай Салдаценка.Польшча: толькі перагрузСкладаней за ўсё гэтым летам сітуацыя складвалася на еўрапейскіх маршрутах. Польшча з пачатку чэрвеня забараніла ўезд у сваю краіну ўсіх відаў беларускіх і расійскіх грузавікоў, у тым ліку гэта закранула прычэпы і паўпрычэпы. Праз месяц, з 1 ліпеня, Беларусь прыняла аналагічныя санкцыі ў адказ.Як вынік, пад поўную забарону патрапіла перачэпка. Размова аб тым, калі беларускі прычэп з таварамі вязе цягач на польскіх нумарах, і наадварот. Адзіным варыянтам тавараабмену засталася перагрузка: каб адправіць тавар з Польшчы ў Беларусь або з Беларусі ў Польшчу, трэба поўнасцю перагрузіць яго з адной фуры ў іншую."Відавочна, што гэта больш складаны, доўгі і затратны спосаб перавозак. Асабліва калі дадаць да гэтага час, праведзены ў кіламетровых чэргах на польска-беларускай мяжы, якія летам толькі раслі. Аднак, перавозчыкі прынялі сітуацыю і ўжо за тры першыя тыдні ліпеня колькасць перагрузак на мяжы Беларусі з Польшчай вырасла на 30%", - адзначыла Таццяна Салдаценка.Калі Польшча – гэта толькі транзітная краіна ў лагістычным ланцужку, то можна абысці "нязручную" мяжу і паехаць на літоўскія пагранпераходы, дзе забароны на перачэп няма. Аднак там летам акрэсліліся іншыя цяжкасці.Літва: мяжа закрываеццаУ чэрвені літоўцы пачалі з асаблівай уважлівасцю аглядаць беларускія і расійскія машыны, аж да таго, што іх проста разварочвалі на мяжы, каб выключыць пастаўкі ў абход санкцый. У ліпені набыла моц забарона на вываз тавараў падвойнага прызначэння або іх транзіт з Заходняй Еўропы ў краіны Цэнтральнай Азіі праз тэрыторыю Літвы. Прычына такой пастановы – не дапусціць пападання ў Беларусь ці Расію тавараў, якія могуць выкарыстоўвацца ў ваеннай прамысловасці.Акрамя таго, што на літоўскім напрамку раней быў скарочаны дазволены пералік тавараў, у жніўні скараціліся яшчэ і варыянты маршрутаў. Літва закрыла на мяжы з Беларуссю два пункты пропуску – "Шумскас" і "Твярачус". Вільнюс заявіў, што не выключае закрыцця яшчэ двух – "Лаварышкес" і "Райгардас". Абгрунтаванне было такое: міграцыйны крызіс і павелічэнне патокаў кантрабанды."У выніку, як і на мяжы з Польшчай, адбылося павелічэнне чэрг. Шматдзённыя прастоі адбіваюцца не лепшым чынам як на цане перавозак, так і на колькасці вадзіцеляў, якія жадаюць імі займацца.Калі Вільнюс ажыццявіць свой намер па закрыцці яшчэ двух пагранпераходаў, то не выключана, што аўтамабільныя перавозкі з Еўропай увогуле саступяць месца чыгуначным або марскім", - лічыць Таццяна Салдаценка.Тым больш, што па прыкладзе Літвы не супраць пайсці Польшча, Латвія і Эстонія. Краіны ўжо выказалі гатоўнасць закрыць наогул усе пункты пропуску, якія працуюць на мяжы ў Беларуссю ў выпадку ўзнікнення "сур’ёзных інцыдэнтаў, якія пагражаюць нацыянальнай бяспецы".Расія: кабатаж і адмена дазволаўУ пачатку лета складанасці былі нават на беларуска-расійскай мяжы. Прычына ў тым, што ў маі Беларусь увяла пагранкантроль, таму чэргі з’явіліся і там. З-за працэдур праверак транспарту і грузаў, час праходжання мяжы павялічыўся. Адбіўся і прыкметны рост грузапатоку з Расіяй у гэтым годзе ў цэлым. Аднак ужо ў ліпені ўсё вярнулася – пагранічны кантроль адмянілі.Жнівень прынёс яшчэ больш радасныя навіны: Беларусь і Расія падпісалі пагадненне аб міжнародных аўтамабільных перавозках. Згодна з дакументам, у хуткім часе беларусам павінны дазволіць кабатаж на тэрыторыі Расіі, а да 2030 года павінен адбыцца паэтапны пераход да бязвырашальнай сістэмы перавозак паміж нашымі краінамі."Грузапаток з Расіяй ужо зараз складае каля 90% ад усіх міжнародных перавозак нашай краіны. Трэба меркаваць, што пераход да бязвырашальнай сістэмы ў будучыні яшчэ павялічыць гэтую лічбу. Тым больш, што дазвол на кабатаж, зробіць працу нашых перавозчыкаў у Расіі больш выгаднай. Умоўны вадзіцель, які вязе груз, напрыклад, з Мінска ў Новасібірск, на зваротным шляху зможа выканаць яшчэ некалькі заказаў на пастаўкі і зарабіць больш", - гаворыць Таццяна Салдаценка.Паводле слоў эксперта, пагадненне ў прынцыпе значна больш патрэбна беларусам, чым расіянам, таму што адкрывае для беларускіх перавозчыкаў буйнейшы рынак.Азія: больш магчымасцейПерагаворы аб уніфікацыі рынку і спрашчэнні парадку перавозак вядуцца і з іншымі краінамі, у тым ліку азіяцкімі. Гэтая праца пачалася на ўзроўні ўрадаў практычна адразу пасля таго, як Еўрасаюз стаў уводзіць санкцыі ў дачыненні да Расіі і Беларусі, а перавозчыкі пачалі разварочвацца на Усход.У ліпені аб бездазвольнай сістэме перавозак дамовіліся з Кыргызстанам. У жніўні Беларусь зацвердзіла пратакол, паводле якога дазволы будуць не патрэбны пры працы з Іранам."Яшчэ раней такія пагадненні Беларусь заключыла з Арменіяй і Узбекістанам. Калі гаварыць аб плюсах бездазвольнага парадку перавозак, то ён яшчэ і ў тым, што спрашчае выбудоўванне транзітных маршрутаў. Праз краіны, на скрыжаванне якіх не трэба атрымліваць квоты, везці тавары больш выгадна і ў іншыя рэгіёны. Але дамоўленасці яшчэ не азначаюць, што бездазвольная сістэма ўжо запрацавала. Работа па ўрэгуляванні юрыдычных аспектаў, уніфікацыі правіл перавозак яшчэ ідзе. І, мяркуючы таму, што пратаколы падпісваюцца і зацвярджаюцца, вельмі плённа", - канстатуе Таццяна Салдаценка.Палепшыліся летам і лагістычныя ўзаемаадносіны з Кітаем. У чэрвені Беларусь дамовілася з КНР аб павелічэнні квот дазволаў на міжнародныя аўтамабільныя перавозкі грузаў на 2023 і 2024 гады. Павялічылі ў чатыры разы – з 1 тыс да 4 тыс дазволаў.СтатыстыкаДаныя ATI.SU за лета 2023 года, калі параўнаць з аналагічным перыядам мінулага года, паказваюць павелічэнне попыту на ўнутраныя перавозкі па краіне на 164%. Перавозкі з Беларусі падраслі нязначна – на 5%. Імпартныя перавозкі летам 2023 года, у параўнанні з тым жа перыядам мінулага года, дадалі 101%.>>> Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь, чытайце нас у Дзэн, а таксама сачыце за намі ў сацсетках "Одноклассники" і "ВКонтакте"Таксама на Sputnik:
беларусь
еўрасаюз
польшча
літва
азія
Sputnik Беларусь
media@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2023
Sputnik Беларусь
media@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Навіны
ru_BY
Sputnik Беларусь
media@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdnn11.img.sputnik.by/img/07e7/06/1d/1077083245_125:0:2854:2047_1920x0_80_0_0_d1c40bf15917a7b839390ce5575ee18f.jpgSputnik Беларусь
media@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
аўто, грузаперавозкі, беларусь, інтэрв'ю, еўрасаюз, польшча, літва, азія, эканоміка
аўто, грузаперавозкі, беларусь, інтэрв'ю, еўрасаюз, польшча, літва, азія, эканоміка
Як грузаперавозчыкі Беларусі перажылі лета 2023 года
Эксклюзіў
Транспартныя абмежаванні з боку ЕС прымусілі перавозчыкаў выбраць нязручныя і затратныя варыянты паставак. З усходняга ж боку, наадварот, партнёрскія адносіны ў лагістыцы становяцца ўсё мацнейшыя, а ўмовы працы больш прыемныя.
Ці ёсць шансы выйсці з крызісу перавозак у Еўрасаюз? У якія краіны ездзіць стане больш выгадна ў найбліжэйшай будучыні? Пра самыя значныя падзеі гэтага лета на беларускім рынку грузаперавозак карэспандэнт Sputnik Беларусь паразмаўляў з дырэктарам кампаніі-прадстаўніка біржы грузаперавозак ATI.SU у Беларусі Таццянай Салдаценка.
Складаней за ўсё гэтым летам сітуацыя складвалася на еўрапейскіх маршрутах. Польшча з пачатку чэрвеня забараніла ўезд у сваю краіну ўсіх відаў беларускіх і расійскіх грузавікоў, у тым ліку гэта закранула прычэпы і паўпрычэпы. Праз месяц, з 1 ліпеня, Беларусь прыняла аналагічныя санкцыі ў адказ.
Як вынік, пад поўную забарону патрапіла перачэпка. Размова аб тым, калі беларускі прычэп з таварамі вязе цягач на польскіх нумарах, і наадварот. Адзіным варыянтам тавараабмену засталася перагрузка: каб адправіць тавар з Польшчы ў Беларусь або з Беларусі ў Польшчу, трэба поўнасцю перагрузіць яго з адной фуры ў іншую.
"Відавочна, што гэта больш складаны, доўгі і затратны спосаб перавозак. Асабліва калі дадаць да гэтага час, праведзены ў кіламетровых чэргах на польска-беларускай мяжы, якія летам толькі раслі. Аднак, перавозчыкі прынялі сітуацыю і ўжо за тры першыя тыдні ліпеня колькасць перагрузак на мяжы Беларусі з Польшчай вырасла на 30%", - адзначыла Таццяна Салдаценка.
Калі Польшча – гэта толькі транзітная краіна ў лагістычным ланцужку, то можна абысці "нязручную" мяжу і паехаць на літоўскія пагранпераходы, дзе забароны на перачэп няма. Аднак там летам акрэсліліся іншыя цяжкасці.
У чэрвені літоўцы пачалі з асаблівай уважлівасцю аглядаць беларускія і расійскія машыны, аж да таго, што іх проста разварочвалі на мяжы, каб выключыць пастаўкі ў абход санкцый. У ліпені набыла моц забарона на вываз тавараў падвойнага прызначэння або іх транзіт з Заходняй Еўропы ў краіны Цэнтральнай Азіі праз тэрыторыю Літвы. Прычына такой пастановы – не дапусціць пападання ў Беларусь ці Расію тавараў, якія могуць выкарыстоўвацца ў ваеннай прамысловасці.
Акрамя таго, што на літоўскім напрамку раней быў скарочаны дазволены пералік тавараў, у жніўні скараціліся яшчэ і варыянты маршрутаў. Літва закрыла на мяжы з Беларуссю два пункты пропуску – "Шумскас" і "Твярачус". Вільнюс заявіў, што не выключае закрыцця яшчэ двух – "Лаварышкес" і "Райгардас". Абгрунтаванне было такое: міграцыйны крызіс і павелічэнне патокаў кантрабанды.
"У выніку, як і на мяжы з Польшчай, адбылося павелічэнне чэрг. Шматдзённыя прастоі адбіваюцца не лепшым чынам як на цане перавозак, так і на колькасці вадзіцеляў, якія жадаюць імі займацца.
Калі Вільнюс ажыццявіць свой намер па закрыцці яшчэ двух пагранпераходаў, то не выключана, што аўтамабільныя перавозкі з Еўропай увогуле саступяць месца чыгуначным або марскім", - лічыць Таццяна Салдаценка.
Тым больш, што па прыкладзе Літвы не супраць пайсці Польшча, Латвія і Эстонія. Краіны ўжо выказалі гатоўнасць закрыць наогул усе пункты пропуску, якія працуюць на мяжы ў Беларуссю ў выпадку ўзнікнення "сур’ёзных інцыдэнтаў, якія пагражаюць нацыянальнай бяспецы".
Расія: кабатаж і адмена дазволаў
У пачатку лета складанасці былі нават на беларуска-расійскай мяжы. Прычына ў тым, што ў маі Беларусь увяла пагранкантроль, таму чэргі з’явіліся і там. З-за працэдур праверак транспарту і грузаў, час праходжання мяжы павялічыўся. Адбіўся і прыкметны рост грузапатоку з Расіяй у гэтым годзе ў цэлым. Аднак ужо ў ліпені ўсё вярнулася – пагранічны кантроль адмянілі.
Жнівень прынёс яшчэ больш радасныя навіны: Беларусь і Расія падпісалі пагадненне аб міжнародных аўтамабільных перавозках. Згодна з дакументам, у хуткім часе беларусам павінны дазволіць кабатаж на тэрыторыі Расіі, а да 2030 года павінен адбыцца паэтапны пераход да бязвырашальнай сістэмы перавозак паміж нашымі краінамі.
"Грузапаток з Расіяй ужо зараз складае каля 90% ад усіх міжнародных перавозак нашай краіны. Трэба меркаваць, што пераход да бязвырашальнай сістэмы ў будучыні яшчэ павялічыць гэтую лічбу. Тым больш, што дазвол на кабатаж, зробіць працу нашых перавозчыкаў у Расіі больш выгаднай. Умоўны вадзіцель, які вязе груз, напрыклад, з Мінска ў Новасібірск, на зваротным шляху зможа выканаць яшчэ некалькі заказаў на пастаўкі і зарабіць больш", - гаворыць Таццяна Салдаценка.
Паводле слоў эксперта, пагадненне ў прынцыпе значна больш патрэбна беларусам, чым расіянам, таму што адкрывае для беларускіх перавозчыкаў буйнейшы рынак.
Перагаворы аб уніфікацыі рынку і спрашчэнні парадку перавозак вядуцца і з іншымі краінамі, у тым ліку азіяцкімі. Гэтая праца пачалася на ўзроўні ўрадаў практычна адразу пасля таго, як Еўрасаюз стаў уводзіць санкцыі ў дачыненні да Расіі і Беларусі, а перавозчыкі пачалі разварочвацца на Усход.
У ліпені аб бездазвольнай сістэме перавозак дамовіліся з Кыргызстанам. У жніўні Беларусь зацвердзіла пратакол, паводле якога дазволы будуць не патрэбны пры працы з Іранам.
"Яшчэ раней такія пагадненні Беларусь заключыла з Арменіяй і Узбекістанам. Калі гаварыць аб плюсах бездазвольнага парадку перавозак, то ён яшчэ і ў тым, што спрашчае выбудоўванне транзітных маршрутаў. Праз краіны, на скрыжаванне якіх не трэба атрымліваць квоты, везці тавары больш выгадна і ў іншыя рэгіёны. Але дамоўленасці яшчэ не азначаюць, што бездазвольная сістэма ўжо запрацавала. Работа па ўрэгуляванні юрыдычных аспектаў, уніфікацыі правіл перавозак яшчэ ідзе. І, мяркуючы таму, што пратаколы падпісваюцца і зацвярджаюцца, вельмі плённа", - канстатуе Таццяна Салдаценка.
Палепшыліся летам і лагістычныя ўзаемаадносіны з Кітаем. У чэрвені Беларусь дамовілася з КНР аб павелічэнні квот дазволаў на міжнародныя аўтамабільныя перавозкі грузаў на 2023 і 2024 гады. Павялічылі ў чатыры разы – з 1 тыс да 4 тыс дазволаў.
Даныя ATI.SU за лета 2023 года, калі параўнаць з аналагічным перыядам мінулага года, паказваюць павелічэнне попыту на ўнутраныя перавозкі па краіне на 164%. Перавозкі з Беларусі падраслі нязначна – на 5%. Імпартныя перавозкі летам 2023 года, у параўнанні з тым жа перыядам мінулага года, дадалі 101%.
>>> Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь, чытайце нас у Дзэн, а таксама сачыце за намі ў сацсетках "Одноклассники" і "ВКонтакте"