Сабраны з частак баявых машын: рэдкі танк-знішчальнік узнаўляюць у Беларусі
© Sputnik / Александр ЖибульАднаўленне танка Т-34-57 на "Лініі Сталіна"

© Sputnik / Александр Жибуль
Падпісацца
Эксклюзіў
Група рэстаўратараў гісторыка-культурнага комплексу "Лінія Сталіна" са жніўня мінулага года працуе над стварэннем рэдкай баявой машыны – танка Т-34 з 57-міліметровай гарматай.
Усяго за гады Вялікай Айчыннай вайны было выпушчана 14 такіх танкаў, але з розных прычын іх далейшую вытворчасць вырашылі не наладжваць. Першыя 10 экзэмпляраў сышлі з канвеера ў Харкаве восенню 1941-га і адразу адправіліся на фронт. Яны прынялі ўдзел у наступленні на Калінін (цяпер – Цвер).
Танкі добра паказалі сябе, але ўсе былі страчаны ў баях. Спроба пачаць серыйны выпуск Т-34-57 была зроблена ў 1943-м, на гэты раз выкарыстоўвалася мадыфікаваная гармата ЗІС-4. Тым не менш, вытворчасць не развярнулі, выпусціўшы ў ліпені і жніўні чатыры машыны. Гэта звязана з тым, што прыярытэт аддалі гармаце з калібрам 85 мм.
Хадавую копію менавіта рэдкага экзэмпляра Т-34 з 57-міліметровай зброяй узнаўляюць майстры пад Мінскам. Аб цяжкасцях у стварэнні танка і аб справе ўсяго жыцця у матэрыяле Sputnik.
Ад "паўтаратонкі" да КВ-1
Усяго на "Лініі Сталіна" зараз ёсць 26 адзінак гусенічнай і 24 колавай рарытэтнай тэхнікі – усе машыны на хаду і маюць багатую гісторыю. У тым ліку ёсць легендарныя танкі БТ-7 і КВ-1, нямецкія самаходкі StuG III розных мадыфікацый, савецкая Су-76. Нейкую тэхніку перадалі на "Лінію" пошукавікі, недзе дапамаглі Мінабароны, МУС і Дзяржпагранкамітэт. Некаторую бронетэхніку стваралі з нуля, але частка гісторыі ў іх усё ж ёсць – сістэмы ўзбраення, трыплексы, рычагі з рэальных машын.
© Sputnik / Александр ЖибульВаенная тэхніка на "Лініі Сталіна"

Ваенная тэхніка на "Лініі Сталіна"
© Sputnik / Александр Жибуль
"Мы выкарыстоўваем усе тыя элементы, якія знаходзім на палях бітваў", - расказаў выканаўчы дырэктар гісторыка-культурнага комплексу Аляксандр Мятла.
Ён дадаў, што ўсё ўзбраенне дэактывавана, але здольнае страляць халастымі піратэхнічнымі зарадамі. Гэта патрэбна для таго, каб тэхніка выглядала рэалістычна падчас маштабных рэканструкцый.
© Sputnik / Александр ЖибульВаенная тэхніка на "Лініі Сталіна"

Ваенная тэхніка на "Лініі Сталіна"
© Sputnik / Александр Жибуль
Пабудова танка
Над аднаўленнем танка Т-34-57 працуе група з чатырох рэстаўратараў: Аляксандр Мікалуцкі, Уладзімір Якушаў з сынамі Аляксеем і Максімам. Зборка адбываецца па чарцяжах, калі патрэбна дапамога ў вырабе якіх-небудзь дэталей, звяртаюцца на заводы. Там не адмаўляюць.
© Sputnik / Александр ЖибульАднаўленне танка Т-34-57

Аднаўленне танка Т-34-57
© Sputnik / Александр Жибуль
У ангары, дзе будуецца Т-34-57, кіпіць праца: майстры ўстанаўліваюць дэталі ўнутр машыны. Сам танк лёгка пазнаць па доўгім і тонкім ствале гарматы ЗІС-4.
Машына будуецца на базе савецкага сярэдняга артылерыйскага цягача АТС-59. Каб габарыты адпавядалі, яго прыйшлося разрэзаць і наварыць дадаткова 20 сантыметраў металу паміж трэцім і другім катком. З камплектуючымі дапамаглі пагранічнікі – яны перадалі рухавік ЯМЗ. Такі ж выкарыстоўваецца ў транспарцёры-цягачы МТ-ЛБ. Матор ужо ўстанавіілі ў танк. Ён хоць і важыць каля 1,4 т (арыгінальны больш чым у два разы лягчэй), але мае шэраг пераваг, у тым ліку і большы мотарэсурс.
© Sputnik / Александр ЖибульАднаўленне танка Т-34-57

Аднаўленне танка Т-34-57
© Sputnik / Александр Жибуль
Аляксандр Мятла прызнаўся, што была ідэя ўзяць дэталі ад экзэмпляраў першых выпускаў Т-34.
"Каробку старую, бартавыя (экраны - Sputnik), але рэсурсы іх вельмі абмежаваны. Яны і так ужо паляжалі ў зямлі і вельмі зношаныя. Да таго ж першыя карбкіі былі не вельмі ўдалымі, часта ламаліся, галоўны фрыкцыён ужо таксама зношаны", - растлумачыў ён.
Таму было прынята рашэнне аблягчыць тэхніку на 14 тон (да 20 тон замест 34) і ўзнаўляць так, каб танк як мага даўжэй праслужыў. Бо галоўная задача тэхнікі – гэта не стаяць у ангары, а ўдзельнічаць у рэканструкцыі баёў 1941-1945 гадоў.
© Sputnik / Александр ЖибульАляксандр Мятла

Аляксандр Мятла
© Sputnik / Александр Жибуль
Усё жыццё робім танкі
У ангары, дзе робяць танк, ненадоўга спыняецца праца, ёсць крыху час, каб пагаварыць з адным з тых, хто частку свайго жыцця прысвяціў аднаўленню тэхнікі. Аляксандр Мікалуцкі, як і астатнія тры рэстаўратары, родам са Шклова. Займаецца аднаўленнем тэхнікі ўжо 25 гадоў і зараз не ўяўляе сваё жыццё без любімай справы. Ён прызнаўся, што найбольшую асалоду атрымлівае, калі бачыць вынік сваёй працы на хаду, падчас рэканструкцый, на пастаментах.
© Sputnik / Александр ЖибульАляксандр Мікалуцкі

Аляксандр Мікалуцкі
© Sputnik / Александр Жибуль
"Мы ганарымся тым, што робім, бо пакідаем тую памяць, якую зараз увесь час імкнуцца перапісаць. А мы хочам, каб гэтая памяць ніколі не была перапісаная", - дзеліцца майстар.
Ён пачаў займацца аднаўленнем тэхнікі з 1998 года. Паднімалі яе з балот, рэк, азёр і па крупінках збіралі ў адзіны механізм. У жніўні мінулага года каманда рэстаўратараў пачала работу над Т-34-57 і ўжо амаль завяршыла яе.
© Sputnik / Александр ЖибульАднаўленне танка Т-34-57

Аднаўленне танка Т-34-57
© Sputnik / Александр Жибуль
"Атрымліваецца, за дзевяць месяцаў мы зробім "трыццацьчацвёрку". У асноўным у нас на тэхніку сыходзіць паўгода, але тут у нас тэрміны зацягнуліся з-за таго, што танк рэдкі. Таму тут некаторыя цяжкасці ўзніклі з устаноўкай патрэбнага вугла пліты, бранемаскі. Гэта добра, што пошукавікі паднялі браняпліты аднаго з Т-34. Вось дзякуючы гэтаму мы цалкам ідэнтычна аднавілі люк мэханіка кіроўцы. Гэта самая цяжкая частка, бо мы хацелі зрабіць так, каб машына адпавядала таму часу", - падзяліўся майстар.
© Sputnik / Александр ЖибульАднаўленне танка Т-34-57

Аднаўленне танка Т-34-57
© Sputnik / Александр Жибуль
У рабоце спецыялісты выкарыстоўваюць тэматычную літаратуру, чарцяжы, дапамагае і інтэрнэт. Дзякуючы гэтаму копіі знешне не адрозніваюцца ад арыгіналаў.
У духу эпохі на танк устанаўліваюць скрыні з інструментамі, мацуюць тросы, ламы, рыдлёўкі. Рэстаўратары плануюць пачаць хадавыя выпрабаванні ўжо ў пачатку мая, а цалкам гатовы танк праедзе па "Лініі Сталіна" ў чэрвені.
© Sputnik / Александр ЖибульАднаўленне танка Т-34-57

Аднаўленне танка Т-34-57
© Sputnik / Александр Жибуль
Маштабныя планы
Выканаўчы дырэктар гісторыка-культурнага комплексу Аляксандр Мятла дадае, што ідэй для будучай тэхнікі маса. Напрыклад, у планах зрабіць трэнажоры танкаў, якія можна ставіць у класы, каб дзеці са школы маглі вывучаць тэхніку і праводзіць баявое зладжванне.
"Хочам зрабіць гэта ў рарытэтным стылі, напрыклад, Т-26 і Pz-II. Гэта значыць, там экіпажы працуюць і адзін супраць аднаго ваююць. Гэта цікава. Да таго ж працягнем займацца рэканструкцыямі", - сказаў ён.
© Sputnik / Александр ЖибульТанк Т-26 на "Лініі Сталіна"

Танк Т-26 на "Лініі Сталіна"
© Sputnik / Александр Жибуль
Цяпер на "Лініі Сталіна" ў год разам з МУС, Мінабароны і ДПК праводзяцца каля 14 маштабных рэканструкцый перыяду ВАВ. Такія мерапрыемствы наглядна паказваюць падзеі тых гадоў і, вядома, нараджаюць цікавасць да гісторыі.
Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь, чытайце нас у Дзэн, а таксама сачыце за намі ў сацсетках "Одноклассники" і "ВКонтакте"