Гандаль адзеннем і абуткам, якія былі ва ўжыванні, праз інтэрнэт могуць забараніць у Беларусі.
Sputnik звярнуўся да прадстаўнікоў папулярнай пляцоўкі Kufar.by, прадаўцоў і сабраў меркаванні беларусаў: высветлілі, чаго чакаць ад забароны і хто ад яе пацерпіць.
Праект Саўміна, які змяшчае норму аб забароне на гандаль б/у адзеннем і абуткам ў сетцы, вынесены на грамадскае абмеркаванне да 15 кастрычніка. Распаўсюджвацца ён будзе на "гандаль па ўзорах" - дробны, які ажыццяўляецца па-за гандлёвым аб'ектам. З ініцыятывай выступіў канцэрн "Беллегпрам", аргумент - неабходнасць забяспечыць беларусаў якаснымі і бяспечнымі рэчамі.
"Беллегпраму варта задумацца, тады і забароны не патрэбныя"
"Для нашага легпрама канкурэнты - гэта не толькі новыя рэчы з Азіі, але і паношаныя. Калі чалавек замест новай лягпромаўскай рэчы абірае паношаную кітайскую, можа, варта задумацца пра якасць\цану сваёй прадукцыі?" - разважаюць беларусы.
Па словах шматлікіх людзей, неабходнасць купляць выключна новую вопратку і абутак для людзей будзе настолькі ж пагібельнай, наколькі купля новых тэхнікі, аўтамабіляў, запчастак - няўжо варта чакаць, што забароняць гандляваць і імі?
"А нічога, што многія бацькі купляюць для сваіх дзяцей рэчы б/у? Ды іх, можа, надзелі пару разоў, ці не падышлі, або хутка выраслі. Прадаюць па дэмпінгавых коштах! Не хочаш - ідзі ў краму за дарагім новым. Ці хай дзіця ходзіць у чаравіках, якія ціснуць, і куртцы з рукавом па локаць?" - здзіўляецца адна з удзельніц дыскусіі на папулярным форуме.
Па словах беларусаў, у сучасных фінансавых умовах купля б/у рэчаў для жыхароў краіны - адзіны спосаб купляць фірмовую вопратку.
"Для адных людзей - выдатны выхад: купіць фірмовую б/у штучку ў добрым стане, для іншых - прадаць яе праз інтэрнэт. І рэч дома не валяецца, і грошай можна трохі выручыць. А некалькі чалавек думаюць, што калі забараніць продаж б/у рэчаў праз інтэрнэт - у іх папруць продажы новых. Глупства", - абураюцца беларусы.
Прадаўцы: пакупнікі амаль заўсёды плацяць пасля прымеркі
На думку прадаўцоў, забарона немэтазгодна: адна справа распрацаваць новы механізм праверкі прадаўцоў і іх тавараў, іншае - зусім выключыць такую практыку; камісіёнкі і сэканд-хенды існуюць вельмі даўно менавіта таму, што карыстаюцца папулярнасцю ў людзей.
Таццяна прапануе беларускам вясельныя сукенкі. На думку прадпрымальніка, далёка не ўсе могуць дазволіць сабе новую - гэта даволі дорага.
"Для некаторых дзяўчат не мае значэння, новая сукенка або была пару разоў кімсьці апранута. Яны хочуць купіць танней, а можа, проста не могуць дазволіць сабе новую. І аргументы ў "Беллегпрама" дзіўныя: атрымліваецца, і іх прадукцыю б/у-шную нельга прадаваць, няякасная?
Людзі выберуць для сябе тое, што ім зручней, дайце ім гэта права", - лічыць суразмоўніца Sputnik.
Акрамя таго, распавядаюць прадаўцы, адносіны з пакупніком часцей за ўсё выбудаваныя такім чынам: знайшоў рэч у сетцы - прыехаў да прадаўца і прымерыў - аддаў грошы. Па тым жа прынцыпе функцыянуе большасць камісійных крамаў, якія прапануюць рэчы ў інтэрнэце. Іншы парадак практыкуецца вельмі рэдка, таму ў людзей заўсёды ёсць магчымасць убачыць цікавую для іх рэч і, у выпадку чаго, перадумаць.
"Не забароняць жа зусім гандляваць тым, хто падаткі плаціць. Неяк так будзем", - адмахваюцца некаторыя прадаўцы.
"Больш за ўсіх пацерпяць тыя, хто гадуе дзяцей"
Большасць людзей настойваюць: беларускія прадпрыемствы, якім патэнцыйная забарона заклікана дапамагчы ў рэалізацыі тавараў, павінны проста прапанаваць беларусам годную прадукцыю па разумнай цане - у такім выпадку забарона можа і не спатрэбіцца. Ці ж усё застанецца на сваіх месцах.
"Народ будзе гандляваць праз сацыяльныя сеткі. Няма сэнсу змагацца з яго здольнасцю да выжывання дзеля падтрымання неканкурэнтаздольных прадпрыемстваў. Дарэчы, учора на "Алі" нагледзелі абноўкі дзецям - прыгожыя сукенкі па 4-6 долараў, талстоўкі па 8-10. А табе, Беллегпрам, слабо?" - катэгарычна заяўляюць беларусы.
Асабліва згубна падобная забарона для тых, хто гадуе дзяцей: кошт годнага дзіцячагв адзення ў рэспубліцы, на думку людзей, даволі высокі, і часцей за ўсё гэтых марнаванняў ніяк не пазбегнуць.
"У нашай краіне маючы больш дваіх дзяцей толькі на "Куфары" і можна сям'ю апранаць! Няхай рэч б/у, затое я заплачу за яе столькі, што заўтра дзецям на булачку ў школе хопіць", - панаракала адна з маці.
"Гэта што, калі я купіў для дзіцяці святочную сукенку на выпускны ў дзіцячы сад, адзін раз надзелі, цяпер у сметнік нарад? А чалавек, які з задавальненнем бы купіў за 50-60% ад пачатковага кошту, зараз вымушаны будзе цалкам плаціць за новую?" - здзіўляюцца беларускія бацькі.
Беларусаў пазбаўляюць выбару, на што ім марнаваць грошы
На пляцоўцы Kufar карыстальнікі размяшчаюць у тым ліку аб'явы аб патрыманых таварах; па дадзеных прэс-службы, штомесяц яе наведваюць больш за 1,5 мільёна чалавек *, і лічба пастаянна расце.
"Праект пастановы неадназначны: з аднаго боку, ён закліканы абараніць спажыўцоў, з другога - моцна абмяжоўвае іх магчымасці шукаць патрэбныя тавары ў інтэрнэце. Іншымі словамі, пазбаўляе беларусаў выбару, на што яны хочуць марнаваць грошы: на адзін новы тавар або некалькі ўжаваных. Калі Саўмін прыме пастанову, для некаторых гэта створыць дадатковыя складанасці: у першую чаргу пацерпяць сем'і з невысокім прыбыткам і нізкай мабільнасцю - найменш абароненыя групы насельніцтва", - лічыць дырэктар пляцоўкі Арцём Рабцэвіч.
Акрамя таго, адзначаюць у кампаніі, забарона на куплю б/у рэчаў у сетцы можа прывесці да пагаршэння экалагічнага становішча.
"Сучасныя тканіны вельмі дрэнна раскладаюцца, пры вытворчасці выкарыстоўваюцца хімікаты, якія наносяць шкоду навакольнаму асяроддзю. Да таго ж, некаторыя людзі пазбаўляюцца ад рэчаў, як толькі яны выходзяць з моды: нават калі рэч выдатна захавалася, яна можа апынуцца на сметніку. У выніку, замест таго каб прытрымлівацца філасофіі адказнага спажывання, якая папулярная ва ўсім свеце, мы будзем выкарыстоўваць яшчэ больш матэрыялаў і энергіі, забруджваць ваду і паветра, каб вырабіць рэчы, у якіх няма рэальнай патрэбы і якія могуць быць лёгка замененыя ўжыванымі, якія ўжо ёсць на рынку", - тлумачыць прэс-сакратар рэсурсу Вікторыя Сацута.
Што будзе з "Куфарам"?
Падобныя пляцоўкі новы законапраект, хутчэй за ўсё, не закране зусім або закране нязначна (адзенне і абутак на іх старонках застанецца) - пастанова арыентавана на кампаніі і ІП, фізасобы ж змогуць працягнуць размяшчаць аб'явы аб патрыманых таварах і вінтажныя рэчах.
"Калі казаць пра бізнес-акаўнты, то абсалютная большасць юрыдычных асоб на нашай пляцоўцы размяшчае аб'явы аб новых таварах. Паводле нашых ацэнак, доля кампаній, якія прапануюць б/у тавары ў сегментах, якіх тычыцца законапраекта, вельмі малая", - тлумачаць у кампаніі.
Акрамя таго, распавядаюць прадстаўнікі, усе аб'явы правяраюцца, падазроныя трапляюць на ручную мадэрацыю, акаўнты пацьвярджаюцца нумарамі тэлефона.
"Бяспека ў сетцы шмат у чым залежыць і ад саміх карыстальнікаў, іх мы просім прытрымлівацца некалькіх простых правілаў: па магчымасці заключаць здзелкі пры асабістай сустрэчы, праводзіць аплату толькі пасля таго, як праверылі якасць і камплектнасць тавару і нікому не паведамляць дадзеныя сваіх плацежных карт", - нагадалі ў Kufar.by.
*Дадзеныя наведванняў дэсктопнай і мабільнай версій сайта, прыкладанняў на iOS і Android на лета 2018