Што змянілася ў школе ў гэтым годзе і пры чым тут перагібы на месцах

Саўмін афіцыйна забараніў ставіць кантрольныя на панядзелак і ўвёў яшчэ шэраг патрабаванняў, каб спрасціць жыццё школьніка. У прэс-цэнтры Sputnik абмеркавалі новыя нормы і паспрабавалі разабрацца з асноўнымі праблемамі сістэмы адукацыі.
Sputnik

Ставіць кантрольныя на панядзелак ужо нельга, затое можна ператвараць ўрокі ў "пары", адзначылі ўдзельнікі круглага стала, які прайшоў у сераду ў мультымедыйнай прэс-цэнтры Sputnik.

Цяпер і па законе: школьнікаў будуць карміць аднолькавымі абедамі

У жніўні Савет міністраў Беларусі прыняў пастанову, якая рэгламентуе ўпарадкаванне, размяшчэнне, эксплуатацыю і ўтрыманне ўстаноў адукацыі. Папросту, стварылі збор правілаў, які б дапамог школьнікам адчуваць сябе камфортней падчас урокаў і на перапынках - менш перапрацоўваць і хвалявацца, больш адпачываць.

"Распрацоўка дадзенага дакумента была абумоўлена даручэннем прэзідэнта Рэспублікі Беларусь", - распавяла ў прэс-цэнтры загадчык аддзялення гігіены дзяцей і падлеткаў Рэспубліканскага цэнтра гігіены, эпідэміялогіі і грамадскага здароўя Ала Малахава.

Яна адзначае - асаблівых навін у дадзеным дакуменце няма, але паколькі ён зацверджаны пастановай міністраў, названыя нормы абавязковыя для выканання. Над дакументам працавалі год, і ў выніку зараз настаўнікі абавязаны выбудоўваць графік школьнікаў такім чынам, каб па панядзелках у рабят не было кантрольных і каб на фізкультуры кожны атрымліваў нагрузку ў адпаведнасці са сваім станам здароўя.

Гэтыя і іншыя новаўвядзенні, якія закліканы зрабіць навучальны працэс максімальна камфортным для школьнікаў, спецыялісты абмеркавалі ў прэс-цэнтры Sputnik.

Не толькі ўрокі, але і пары

Пастанова Саўміна распрацавана на падставе ўжо існаваўшых раней санітарных норм і правілаў.

"Гэты дакумент канцэнтруе ў сабе асноўныя патрабаванні. Шэраг патрабаванняў агульныя для ўсіх відаў устаноў, а шэраг - як дадатковыя, якія тычацца толькі дадзенага выгляду устаноў", - патлумачыла Малахава.

Сярод навін, якія могуць заўважыць школьнікі, - здвоеныя прадметы ў старшакласнікаў. У Рэспубліканскім цэнтры гігіены прапаноўвалі паставіць "пары" і ў васьмікласнікаў, але Мінадукацыі выступіла супраць.

Гэта не новы вопыт - у ліцэі БДУ такая практыка ўжо існуе і, прызнаецца Малахава, ліцэістам яна падабаецца. Калі на дзень запланавана тры пары замест шасці урокаў, то і хатняй працы будзе менш.

Дарэчы, не ва ўсіх школах урокі павінны быць па сорак пяць хвілін. Так, напрыклад, на забруджаных тэрыторыях нашай краіны працягласць урока для пачатковых класаў вырашана знізіць да 35 хвілін, для 5-11 класаў - да 40 хвілін. І зараз гэта патрабаванне замацавана ў пастанове Саўміна і абавязкова да выканання.

Дзіцяці патрэбны рух. І планшэт

Малахава канстатуе: гіпадынамія - адна з сур'ёзных праблем сучасных школьнікаў. Урокі фізкультуры на 40% забяспечваюць патрэбнасць дзіцяці ў руху. Але настаўнікам прапануюць у іншыя формы работы - напрыклад, дынамічныя перамены, падчас якіх школьнікі могуць паўдзельнічаць у флэш-мобах або іншых актыўнасцях.

Нарматывы выдаткаў на навучанне ў школах павялічаны ў Беларусі

Калі памяшканне для рэкрэацыі ў школе ўжо чымсьці занята, то яго рэкамендуюць вызваліць, хай нават для гэтага давядзецца выселіць, скажам, школьны музей.

У дакуменце падкрэсліваецца, што фізічная нагрузка для навучэнцаў павінна ўлічваць стан здароўя. Таму на падставе медыцынскіх даведак аб стане здароўя вучняў павінны размеркаваць у асноўную, падрыхтоўчую, спецыяльную медыцынскую групы або групу лячэбнай фізкультуры.

Трэба, каб дзіця своечасова пераводзілі з адной групы ў іншую, падкрэслівае Малахава.

Галоўны спецыяліст упраўлення агульнай сярэдняй адукацыі Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь Аляксандра Аляксеева падкрэсліла, што асабліва турбуе сітуацыя, калі дзеці са спецыяльнай групай проста сядзяць на лаўках у спартыўнай форме.

Што змянілася ў школе ў гэтым годзе і пры чым тут перагібы на месцах

Міністр асабіста адзначаў, што неабходна далучаць рабят у занятак фізкультурай на падыходным для іх узроўні або арганізоўваць гэты час так, каб ён прыносіў дзецям карысць. Напрыклад, замяніць ўрок паходам у бібліятэку ці інакш задзейнічаць вольны час вучня.

Дзеці лезуць у гаджэты, калі ім сумна

Адна з тэм, якая рэгулярна гучыць у дачыненні да школы - захопленасць рабят гаджэтамі. Малахава перакананая, што цалкам забараніць гаджэты ў школах нельга - ужо выпускаюцца падручнікі з QR-кодамі. Новыя тэхналогіі варта выкарыстоўваць у вучобе, бо куды прасцей разгледзець 3D мадэль сэрца, чым вывучаць яго на плоскім малюнку, прыводзіць прыклад яна.

А педагог-псіхолаг, заснавальнік сацыяльна-асветніцкай установы "Сямейны цэнтр "Тата можа" Кірыл Будкевіч перакананы - рабяты лезуць у планшэт толькі калі ім сумна.

Што змянілася ў школе ў гэтым годзе і пры чым тут перагібы на месцах

"На апошняй Рэспубліканскай выставе адукацыі размаўляў з дырэктарам, які ўсю школу зацікавіў магчымасцямі дапоўненай рэальнасці", - распавядае спікер пра тое, як тэхналогіі могуць не адцягваць увагу дзіцяці ад вучобы, а наадварот - прыкоўваць яго да новых ведаў.

Ён дадае - ва ўсім свеце сістэма адукацыі пераходзіць да таго, каб даваць дзецям навыкі, а не веды. Ён тлумачыць - аб'ёмы ведаў, якія можа даць школа, усе растуць, яны не параўнальныя з тымі аб'ёмамі, якія былі ў савецкіх школах.

Таму лепш не спрабаваць прымусіць дзіця вывучыць усю даступную інфармацыю, а разабрацца, да чаго ў яго ёсць схільнасці і глыбока вывучаць прадметы, якія могуць быць карысныя ў жыцці, лічыць спікер.

Гэта звод норм, а перагібы - на месцах

"Гэта звод норм, якімі неабходна кіравацца", - адзначаюць удзельнікі круглага стала і прызнаюць - на месцах могуць сустракацца "перагібы".

Так, напрыклад, міністэрства турбуе, што ў рабят застаецца мала вольнага часу. Пры гэтым некаторыя настаўнікі ўсё роўна задаюць дамашнія заданні ў такіх аб'ёмах, што на падрыхтоўку толькі да аднаго прадмету трэба выдаткаваць паўтары гадзіны.

Што змянілася ў школе ў гэтым годзе і пры чым тут перагібы на месцах

Уведзеныя нормы, падкрэслівае педагог-псіхолаг, метадыст упраўлення сацыяльнай і выхаваўчай работы ДУА "Акадэмія паслядыпломнай адукацыі" Ганна Рамашка, з'яўляюцца неабходнымі адпраўнымі кропкамі для захавання псіхалагічнага здароўя ўсіх удзельнікаў навучальнага працэсу.

Аднак ускласці ўсе на плечы настаўнікаў і школьнай адміністрацыі нельга, трэба, каб і бацькі турбаваліся і аб псіхалагічным стане дзіцяці, аб тым, ці не перагружана яно ўрокамі, ці дастаткова ў яго жыцці фізічнай актыўнасці.

Да таго ж, адзначае Рамашка, для падлеткаў зносіны, а не вучоба, з'яўляюцца вядучым відам дзейнасці. І гэта таксама трэба ўлічваць пры планаванні нагрузкі і настаўнікам, і бацькам.

Каб даведацца пра меркаванні ўсіх удзельнікаў круглага стала, глядзіце відэа Sputnik.