ВІЦЕБСК, 10 кас - Sputnik. Футбольны клуб "Віцебск" прадставіў заўзятарам новую форму, створаную па матывах знакамітага плаката Эль Лісіцкага "Клінам чырвоным бі белых", і паспеў згуляць у ёй свой першы пераможны матч - супраць мінскага "Энергетыка-БДУ" у Кубку Беларусі (1: 0).
Незвычайна ў новай форме не толькі тое, што яна створана на аснове супрэматычнага твора, але і тое, што аўтарам ідэі выступіў не прадстаўнік мастацкай супольнасці, а расійскі абаронца "паўночнікаў" Данііл Чалаў. Sputnik пагутарыў з футбалістам і высветліў, як з'явілася ідэя стварэння падобнай формы, і чаму менавіта Эль Лісіцкі.
Сустрэчы з заўзятарамі і музей
На пачатку кастрычніка футбольны клуб "Віцебск" прадставіў новую клубную форму, якая была створана па матывах плаката мастака Эль Лісіцкага "Клінам чырвоным бі белых".
"2020 год - юбілейны: па-першае, у гэтым годзе спаўняецца 100 гадоў з дня заснавання мастацкай суполкі "УНОВІС", чыім прадстаўніком быў мастак Эль Лісіцкі, па-другое, 100 гадоў спаўняецца і яго знакамітаму плакату, па-трэцяе, 60 гадоў таму быў створаны наш футбольны клуб і, па-чацвёртае, самому мастаку сёлета споўнілася б 130 гадоў, таму, самі разумееце, мы не маглі застацца ў баку", - паведамілі прадстаўнікі клуба.
Як адзначылі суразмоўцы, ідэя стварэння формы выношвалася са студзеня гэтага года, а галоўным яе ініцыятарам быў легіянер з Расіі Данііл Чалаў.
Пакуль форма не з'яўляецца асноўнай, і футбалісты праводзяць у ёй толькі кубкавыя матчы, але, з часам, магчыма, у ёй пачнуць выходзіць на ўсе турніры, тым больш, што першая сустрэча ў гэтай форме прынесла камандзе перамогу."Гісторыя формы пачалася з таго, што ў студзені гэтага года мы сустрэліся з дырэктарам Музея гісторыі Віцебскага народнага мастацкага вучылішча Андрэем Духоўнікавым і абмеркавалі варыянты, як можна было б злучыць у нашым горадзе футбол і мастацтва", - паведаміў Sputnik футбаліст ФК "Віцебск" Данііл Чалаў.
На сустрэчу Андрэй прыйшоў з нататкамі, дзе былі пазначаныя некалькі пунктаў па сумеснай працы. Сярод іх значыліся сустрэча з заўзятарамі, разам з экскурсіяй па Музею Гісторыі ВНМВ, і новая форма, але частка пунктаў, як адзначыў Чалаў, яшчэ не рэалізаваная.
Форму стваралі на працягу некалькіх месяцаў. Спачатку выбіралі, якую карціну пакласці ў аснову новай экіпіроўкі: выбар рабілі паміж "Супрэматычнымі фігурамі" Малевіча і "Клінам чырвоным" Лісіцкага. У выніку, спыніліся на другім варыянце, паколькі на плакаце ёсць усе неабходныя фігуры і, самае галоўнае, ён паказвае рух, што ў футболе неабходна.
Затым пачалося стварэнне дызайну новай формы. У гэтым Чалаву дапамаглі дызайнеры з Цэнтра беларуска-яўрэйскай культурнай спадчыны.
"Мы прапрацоўвалі розныя варыянты, дызайнеры прапаноўвалі размясціць лагатып клуба справа, але я настаяў, што ён павінен быць размешчаны на сваім пакладзеным месцы - злева на грудзях. У выніку, прыбралі ўсё лішняе і пакінулі толькі тое, што нам трэба", - адзначыў Данііл.
Вырабіць форму атрымалася з трэцяга разу, паколькі кампаніі адмаўляліся браць заказ з-за маленькага аб'ёму, а тыя, хто гатовы быў шыць, не задавальняў якасцю працы. У выніку, пашыла экіпіроўку кампанія з Саратава.
"Я лічу, што супрэматызм можна ўпісаць у кантэкст сучаснага жыцця, паколькі ў яго аснову пакладзены канкрэтныя, простыя формы, яны знаходзяцца вакол нас і зразумелыя ўсім. Гэта ўніверсальны кірунак, які ў кожную эпоху можа быць прачытаны па-свойму", - падкрэсліў Чалава.
Усебаковае развіццё
Па словах футбаліста, супрэматызмам ён зацікавіўся яшчэ да прыезду ў Віцебск, а прыехаўшы ў горад на Дзвіне, канчаткова закахаўся ў гэты кірунак.
"Напэўна, я не выпадкова трапіў у Віцебск. Абстрактнае мастацтва мне заўсёды імпанавала, бо ў гэтым кірунку трэба не толькі глядзець, але і разумець твор, адчуваць яго", - адзначыў Данііл.
Па словах Чалава, мастацтвам ён пачаў захапляцца у больш свядомым узросце, бліжэй да 20 гадоў, калі пераехаў з Масквы ў Хабараўск: менавіта тады ў футбаліста з'явілася больш часу для наведвання музеяў і вывучэння жывапісу.
"Мяне з дзяцінства бацькі выхоўвалі, каб я цікавіўся многімі рэчамі і стараўся пазнаваць больш. Нягледзячы на маю любоў да футбола, я паспеў скончыць музычную школу па класе фартэпіяна", - адзначыў Данііл.
Зараз у спартсмена няма вольнага часу, каб шмат чытаць, але ўсё роўна ён стараецца спасцігаць новае. На пытанне, якую кнігу ён бы прапанаваў пачытаць, каб пачаць разбірацца ў сучасным мастацтве, Данііл адказаў: "Незразумелае мастацтва. Ад Манэ да Бэнксі" Уіла Гомперца, дзе выразна і даходліва распавядаецца пра развіццё мастацтва".
"Для мяне існуе два захапленні: футбол і жывапіс, але пытанне аб выбары перада мной ніколі не стаяла, паколькі футбол - маё каханне з дзяцінства. Я лічу, што чалавек абавязаны глядзець па баках і развівацца ў многіх напрамках, тады і жыццё ў яго становіцца нашмат ярчэйшым. Мне пашанцавала: у маёй сітуацыі абодва захапленні злучыліся", - падкрэсліў футбаліст.
Калі ў Данііла ёсць час, ён наведвае са сваёй дзяўчынай музеі, кажа, што ў некаторых мог бы і сам правесці экскурсію. Зараз асноўная задача для спартсмена - з дапамогай футбол звярнуць увагу людзей на багатую мастацкую спадчыну ў Віцебску. Акрамя таго, Чалаў хоча ўпісаць свой футбольны клуб у культурны код горада на Дзвіне.
Данііл не змог адказаць, хто яго любімы мастак, паколькі, паводле яго слоў, з часам мяняюцца, як чалавек, так і яго густы. На дадзеным этапе футбаліст прасякнуўся ідэямі супрэматызму і творчасцю Малевіча. Затое спартсмен змог назваць свой любімы супрэматычны "твор" на ўсё жыццё: ім аказалася футбольнае поле з нанесенай на ім разметкай.