У гэтым годзе ў Палацы мастацтва прадстаўлена больш за 450 работ 207 аўтараў. Пры гэтым на ўдзел было пададзена больш за 1 300 заявак. З кожным годам конкурс сярод мастакоў, графікаў і скульптараў толькі расце.
На выставе "Арт-Мінск"
© Sputnik / Виктор Толочко
"Мы ўпершыню выстаўляем мастакоў па стэндах. Раней для экспазіцыйнага ўзмацнення работы аднаго мастака маглі апынуцца ў розных залах. Цяпер мы гарманіруем не за кошт работ, а за кошт аўтараў", - сказаў куратар карпаратыўнай калекцыі "Белгазпрамбанка" мастацтвазнаўца Аляксандр Зінкевіч.
Выстава "Арт-Мінск" у Палацы мастацтва
© Sputnik / Виктор Толочко
Паводле яго слоў, гэта значна складаней у падрыхтоўцы, таму што няпроста дабіцца эфекту, калі розныя аўтары "б’юцца" разам, але вынік таго варты.
© Sputnik / Виктор Толочко
Графіка і высокая тэхніка
Прама на ўваходзе ў галоўную залу наведвальнікаў сустракаюць дзве літаграфіі Усевалада Швайбы, прысвечаныя трагедыі ў Хатыні. Гэта вобразнае беларускае прачытанне класічнага сюжэта, калі Маці Божая трымае на руках Ісуса, знятага з крыжа.
П’ета з Хатыні, як кажа мастацтвазнаўца, не з’яўляецца дакладным прачытаннем падзеі, але перадае ўвесь драматызм. Тут маці трымае немаўля, якое паўстае перад гледачом у выглядзе абгарэлага дрэва.
"Гэта работа добра вырашана і творча, і сімвалічна. Яна перадае нерв", - лічыць Аляксандр Зінкевіч.
Следам ідуць фантастычныя ілюстрацыі Валерыя Славука, якія не могуць не прыцягнуць увагі дзякуючы свайму непаўторнаму стылю і высокай дэталізацыі.
"Усё гэта зроблена на каляровай паперы капілярнымі ручкамі. Кожная выява стварае свой абсалютна ўнікальны свет", - звярнуў увагу мастацтвазнаўца.
Цікавай з пункту гледжання тэхнікі з’яўляецца і работа Міхаіла Дайлідова, які робіць аўтарскія краявіды Мінска.
Міхась Дайлідоў. Апоўдні, 2020
© Sputnik / Виктор Толочко
"Нягледзячы на тое, што ён графік, тут мастак выкарыстоўвае фламастар. Гэта унікальны творчы інструмент, таму што дае магчымасць сумяшчаць і графіку, і жывапіс", - растлумачыў мастацтвазнаўца.
Найскладаная тэхніка літаграфіі, калі выкарыстоўваюцца адразу некалькі колераў, адрознівае графіку Фёдара Шурмялёва, які аддае перавагу міфічным выявам.
Праўда, у яго чытанні міфа аб Мінатаўры галоўным персанажам становіцца не Тэсей, а Арыядна, якая не толькі выводзіць яго з лабірынта, але і кіруе напалову чалавекам, напалову быком.
Геаметрыя і дзіўная калабарацыя
Асобным пунктам на выставе можна вылучыць геаметрычныя работы Фёдара Бажына, які запомніўся сваімі арыгінальнымі каляровымі рашэннямі яшчэ на "Асеннім салоне".
"Геаметрыя, павелічэнне, цені – гэта тое, што кладзецца ў аснову яго работ. На карціне з дзяўчынай ён выкарыстоўвае каляровы каламбур", - падкрэсліў Аляксандр Зінкевіч.
Адсутнасць зроку яшчэ не азначае адсутнасць жадання рабіць, што пацвярджаюць работы Аляксандра Канавалава, які страціў магчымасць бачыць. Цяпер ён працуе ў творчым саюзе з жонкай.
"Мастак расказвае ёй сюжэт твора, а яна дапамагае яго аднаўляць. Гэта і творчая калабарацыя, і яго новае жыццё як мастака", - лічыць мастацтвазнаўца.
Штучны інтэлект і мастацтва
Аляксандр Зінкевіч асабліва адзначыў, што нягледзячы на тое, што лічбавізацыя пакуль што недастаткова глыбока пранікла ў беларускае мастацтва, на выставе "Арт-Мінск" паспрабавалі вылучыць яе ў асобны напрамак.
У зале прама за кафэ можна ўбачыць лічбавыя работы на экранах, якія падобныя да NFT-карціны, што цяпер паспяхова прадаюць за мяжой
© Sputnik / Виктор Толочко
"Увесь гэты блок у зале называецца "піксель", таму што аснова любога колеру ў прынцыпе – гэта піксель", - растлумачыў мастацтвазнаўца.
Тут на сцяне вісяць калажы, створаныя ў сааўтарстве з нейрасеткай Midjourney. Любы глядач можа супаставіць аўтарскія калажы і прыдуманыя штучным інтэлектам.
Інсталяцыя "Генератыўны Арт". 2023. Створана з дапамогай нейрасеткі Midjourney
© Sputnik / Виктор Толочко
"Гэта цяжка назваць саперніцтвам, але грэх не скарыстацца такімі ініцыятывамі, калі яны з'яўляюцца", - лічыць мастацтвазнаўца.
Выбар рэдакцыі
Аматары жывапісу даўно ведаюць Алесю Скарабагатую і шануюць яе за дзіўную дэталізацыю, таму што яе карціны маслам, літаральна, ажываюць дзякуючы гэтаму.
Сёлета "Арт-Мінск", зразумела, не мог абысціся без яе работ. На экспазіцыі можна ўбачыць тры новыя: "Позняя вячэра", "Мурашыны алгарытм" і "Хрустальны туфлік". Апошняя работа паўстае спачатку, як звычайны нацюрморт, але пры ўважлівым разглядзе і там можна выявіць жыццё.
Зусім дзіўнае ўражанне пакідаюць работы Зоі Літвінавай. Яны сустракаюць наведвальнікаў выставы на другім паверсе ў галерэі "Арт Беларусь".
Побач вісіць і адна работа Валянціна Губарава. Яго творчасць не мае патрэбы ў прэзентацыі і даўно палюбілася за ўласцівую яму наіўнасць.
Валянцін Губараў. Які цудоўны гэты свет, паглядзі. 2023
© Sputnik / Виктор Толочко
Палеская бабуля пэндзля Настассі Чадзій не пакіне вас абыякавым, калі вы паглядзіце ёй у вочы. Ствараецца ўражанне, што гэта гісторыя пра самабытнасць і гісторыю цэлага рэгіёна, якія сыходзяць у мінулае.
>>> Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь, чытайце нас у Дзэн, а таксама сачыце за намі ў сацсетках "Одноклассники" і "ВКонтакте"
Таксама на Sputnik:
Прыгажосць Тыбета ў яго людзях: жывапісец з Кітая прывёз у Мінск карціны
Радасць быцця і аптымізм: у Мінску праходзіць выстава карцін Кустодзіева
Музыка душы: адкрылася фотавыстава да 90-годдзя Саюза кампазітараў Беларусі