Роўна 45 гадоў таму, 4 кастрычніка 1980 года ў аўтааварыі пад Мінскам загінуў першы сакратар ЦК Кампартыі Беларусі Пётр Машэраў. У той дзень кіраўнік рэспублікі павінен быў інспектаваць калгасныя палі ў Мінскай вобласці.
Аварыя адбылася ў 15:04 недалёка ад Смалявіч – "Чайка" Машэрава сутыкнулася з грузавіком з бульбай. ГАЗ-53 выскачыў на сустрэчную, сыходзячы ад сутыкнення з МАЗам, які прытармазіў наперадзе. Вадзіцель і ахоўнік Машэрава загінулі на месцы.
Палітык, пісьменнік Мікалай Чаргінец у 1980 годзе быў намеснікам начальніка УУС Мінска, ён успамінаў, што ў той дзень хутка дабраўся да месца аварыі:
"Помню, што левая рука ў яго была ў двух месцах зламаная. Стаіць міліцыянер, яшчэ пара чалавек, і я пытаюся: "Жывы?" А мне кажуць: “Ён сказаў: "Не чапайце шафёра, ён не вінаваты". Сам я не чуў гэтых слоў. Але я кажу, як гэта было".
Машэрава спешна адправілі ў бліжэйшую бальніцу, але зрабіць нічога не паспелі…
На развітанне з кіраўніком Беларусі ў Мінск не прыехалі ні Брэжнеў, ні іншыя афіцыйныя асобы найвышэйшага рангу. З кіраўнікоў саюзных рэспублік быў толькі першы сакратар кампартыі Літвы Пятрас Грышкявічус. Але да труны ішоў бясконцы паток людзей – прыйшлося прымаць спешныя меры, каб пазбегнуць цісканіны.
У 2018 годзе ў інтэрв’ю журналісту Sputnik Беларусь беларускі палітык Вячаслаў Кебіч (памёр у 2020 годзе), успамінаў, як пры Машэраве быў другім сакратаром гаркама партыі, а пасля яго гібелі кіраваў камісіяй па арганізацыі развітання і пахавання:
"Была практыка: калі гіне такі вялікі чалавек, члены камісіі размяркоўваюць, які завод, якая арганізацыя колькі чалавек выдзяляе на развітанне. Але ў тую нядзелю людзі ішлі без усялякага размеркавання. І сабраўся такі натоўп, што я, як старшыня камісіі, вымушаны быў падняць усе вучылішча: КДБ, МУС і ВІЗРВ. Станавіліся па парадку: афіцэр-салдат, афіцэр-салдат – і разбівалі натоўп. Бо магла быць Хадынка".
Па цэнтры Мінска труну везлі на адкрытым лафеце ў суправаджэнні воінскай варты, затым на аўтобусе да Усходніх могілак. Было пахмурна, ішоў дождж, але людзі стаялі ўздоўж усяго шляху жалобнага картэжу.
Адразу пасля аўтакатастрофы ў Мінск накіравалі брыгаду следчых Генеральнай пракуратуры і КДБ СССР. Ніякіх прыкмет таго, што аварыя была падстроена, знойдзена не было. Але ў гісторыю аб выпадковым ДТЗ многія не вераць да гэтага часу…
Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь, чытайце нас у Дзэн, а таксама сачыце за намі ў сацсетках "Одноклассники" і "ВКонтакте"