Калекцыю алімпійскай формы ўпершыню ў гэтым годзе адшылі не толькі для беларускіх спартсменаў, але і для заўзятараў. Над адзеннем прыхільнікаў зборнай, як і над параднай формай для алімпійцаў, працавала беларускі дызайнер Людміла Лабкова.
На адкрыцці Алімпіяды ў Пхенчхане гэтага адзення беларусы не ўбачаць — спартсмены традыцыйна выйдуць у пухавіках ад літоўскай фірмы Audimas, якая шые зімовыя камплекты формы для беларусаў.
Аднак Лабкова спадзяецца, што ў спартсменаў будзе нагода прагуляцца і ў парадных камплектах.
"На прыём да прэзідэнта прымаць віншаванні, напрыклад", — сказала дызайнер.
Калі Міністэрства спорту і турызму прэзентавала форму, некаторыя інтэрнэт-карыстальнікі пісалі, што дастаткова было б пашыць для зборнай мяшкі для бульбы — маўляў, медалёў мы не дачакаемся. Дызайнер адказала крытыкам: зрабілі для атлетаў скураныя сакваяжы, таму алімпійцам будзе куды скласці трафеі.
Такіх адэкватных дызайнераў даўно не бачылі
За горадам, у вёсцы Лапаровічах, дзе жыве дызайнер, многія спартсмены пабудавалі хаты — самы вядомы катэдж каля Мінскага мора належыць Дар'і Домрачавай. Суседзі, збіраючыся да вадаёма, так і кажуць: хадзем да Дашы.
І хоць саму Домрачаву ў вёсцы там мала хто бачыў, такое суседства прымушае сачыць за Алімпіядай і заўзець за спартсменаў і тых, каму шоў-румы бліжэй лыжні.
Прапанову паўдзельнічаць у конкурсе праектаў парадна-выхадной формы для алімпійцаў прыйшла да Лабковай ад канцэрна Беллегпрам. Яе канкурэнтам была Юлія Латушкіна, якая займалася дызайнам формы для зборнай, якая прадстаўляла Беларусь на Алімпіядзе 2016 года ў Рыа-дэ-Жанейра.
Лабкова натхнілася маштабам праекта і вырашыла прапанаваць форму не толькі для каманды, але і для заўзятараў.
"У многіх каманд ёсць форма для заўзятараў. Мы гэтага раней не рабілі. Прадставіўшы калекцыю, прачытала шмат каментароў у сацсетках — пісалі, што форма сумная і шэрая. Адказваю: гэта не шэра, не сумна і, галоўнае, не сорамна. Думаю, і беларускія прадпрыемствы натхнёныя праектам. Для іх гэта пакуль не бізнэс і не важны камерцыйны ход, бо прадпрыемствы нашы вялікія, а лінейка абмежаваная. Але гэта важны іміджавы ход. Наперадзе Еўрапейскія гульні, і ўжо трэба думаць пра тое, якую сувенірную прадукцыю мы прапануем замежнікам", — распавяла дызайнер карэспандэнту Sputnik.
У шоў-руме Лабковай акрамя камплектаў алімпійскай формы адзенне самых розных фасонаў, з якім дызайнер прадстаўляе краіну на выставах у Еўропе. Сукенкі з прынтам, які паўтарае архітэктурныя элементы базылікі, у якой знаходзіцца маўзалей польскай каралевы і вялікай княгіні літоўскай Боны Сфорцы і аблямаваныя мехам паліто.
Але сама дызайнер сустракае гасцей у гарнітуры з алімпійскага камплекта і шапачцы "Палессе", у такім жа вобразе яна і яе каманда нядаўна наведала выставу ў Дзюсельдорфе. На шапачцы надпіс "Беларусь" — такія атрымаюць у падарунак члены замежных дэлегацый. Дызайнер вырашыла замяніць назвай краіны традыцыйны сцяжок, таму што калі шапачка з чужым сцягам будзе захоўвацца на паліцы сярод іншых непатрэбных сувеніраў, то з надпісам "Беларусь" з большай верагоднасцю стане часткай гардэроба.
"У рабоце з прадпрыемствамі Беллегпрама праблем не ўзнікла. Дырэктара фабрык парой прызнаваліся, што такіх адэкватных дызайнераў даўно не сустракалі. Я і сама здзівілася, як лёгка ішла праца", — прызналася Лабкова і расказала, як у дырэкцыі Еўрапейскіх гульняў яе палохалі Беллегпрамам, маўляў, тэрміны не вытрымліваюць.
"Я падрыхтавалася да канфрантацыі і заявам аб тым, што "нам гэта не цікава". Але аказалася, усім цікава. Пасля гэтага праекта магу сказаць: людзі, з якімі я працавала, добрая каманда. Пасля таго як мы здалі алімпійскі праект, ад Беллегпрама прыйшла прапанова папрацаваць на Еўрапейскіх гульнях. Думаю, менавіта своечасова здадзены алімпійскі праект паўплываў на ўспрыманне прадпрыемстваў па-новаму", — лічыць дызайнер.
Лабкова таксама ўзгадала савецкія часы, калі Беларусь апранала ці ледзь не ўвесь Савецкі Саюз.
"Мы тэкстыльная краіна. Нашы прадпрыемствы шыюць для сусветных брэндаў. Я сама шмат гадоў адшывала сваю лінейку на "Бабруйсктрыкатаж", таму што там стаяла абсталяванне, на якім працавалі з французамі. Мы не горшыя за тых, з кім нас параўноўваюць і каго называюць "яны" ў найвышэйшай форме. У расіян ёсць Bosco, я сказала — мы зробім не горш", — паведаміла дызайнер.
"Нам гэта не трэба"
Зрабіць добрую калекцыю недастаткова, яе трэба прадаць. Калі з Беллегпрамам праблем не ўзнікла, то з сістэмай гандлю ўсё аказалася больш складана.
"Хацелася б, каб кропкі былі аформленыя прэзентабельна, пакуль што я атрымала здымкі стэнда толькі ад ГУМа. Там афармленне выканана годна. У некаторых крамах мне адказалі, што ім гэта не трэба. Не прыйшло разуменне, што магчымасць уліцца ў такі рух — гэта гонар, прыйшлося пераконваць прадпрыемствы ГУПР. Я спадзяюся, што, калі яны адпрацуюць гэты сезон, шмат у каго з'явіцца разуменне таго, што гэта агульная праца, што павесіць форму без афармлення стэнда — гэта непавага да праекту, да спартсменаў і заўзятараў, да спажыўца і да прадпрыемстваў, якія над ім працавалі", — лічыць Лабкова.
Яна прапануе размясціць алімпійскую форму і ў крамах д'юці-фры мінскага аэрапорта, матывуе проста: "Сумачкі Furla гэта добра, але павінна быць сваё".
Няма шанцу павязаць гальштук
Першы вопыт супрацоўніцтва з дызайнерамі ў Міністэрства спорту і турызму быў два гады таму падчас Алімпіяды ў Рыа. Тады над камплектам працавала Латушкіна. У гэтым годзе прэзідэнту Аляксандру Лукашэнку паспрабавалі прад'явіць тую ж форму Латушкінай, але ў іншым колеры — кіраўнік дзяржавы ўспомніў, што гэтыя эскізы ён ужо бачыў, і запатрабаваў прапанаваць новы камплект. У мінулы раз у конкурсе ўдзельнічалі Латушкіна і Іван Айплатаў, у гэтым годзе месца Айплатава заняла Лабкова — яе ідэя перамагла.
"Камплект прадуманы аж да рамянёў, туфляў, а кашулі не патрабуюць гальштукаў. Камплект завершаны, калі я агучыла, што гальштукі не патрэбны, у Мінспорту стаялі авацыі. Касцюмы былі зацверджаны без змен, адзіная заўвага, якую зрабіў прэзідэнт, адносілася да герба. Спярша іх проста прышпілілі да гарнітура, але Аляксандр Рыгоравіч заўважыў, што белая цэнтральная частка занадта кантрастуе з агульным шэрым фонам. У выніку набівалі фонавы прынт з пераходам колеру, каб стварыць уражанне, быццам герб набіты прама на пінжаку", — распавяла дызайнер і прапанавала ў наступны раз прапрацаваць камплект яшчэ больш старанна.
У дэлегацыі акрамя спартсменаў ёсць і чыноўнікі, Лабкова прапануе стварыць для іх асобны камплект формы. У гэтым годзе на гэта не хапіла часу — на рэалізацыю праекта было ці ледзь больш за тыдзень. Затое атрыманы вопыт можна выкарыстоўваць пры падрыхтоўцы да Еўрапейскіх гульняў.
"Добра было б зрабіць сувенірную прадукцыю ў выглядзе адзення, зразумець, што найбольш хадавое. Я папрасіла ўдзельнікаў дэлегацыі прааналізаваць кошты і асартымент на прадукцыю, якая будзе прадстаўлена ў Пхенчхане", — падагульніла Лабкова.