З Мінска ў Аляхновічы: як змянілася чыгунка за апошнія 60 гадоў
18:59 07.12.2023 (абноўлена: 10:41 08.12.2023)
© Sputnik / Александр ЖибульЭлектрычка на мінскім вакзале
© Sputnik / Александр Жибуль
Падпісацца
Эксклюзіў
Рух электрацягнікоў рэгіянальных ліній эканомкласа па раскладзе для жыхароў Беларусі – звычайнасць. Дзякуючы такому віду транспарту можна даехаць да месца прызначэння на працягу дня ў неабходны час. А пачыналася ўсё 7 снежня 1963 года.
Роўна 60 гадоў таму адбылося ўрачыстае адкрыццё руху электрацягнікоў на першым электрыфікаваным участку Мінск-Пасажырскі – Аляхновічы. Яго працягласць склала 48 кіламетраў. Адкрыў рух начальнік дарогі Гаўрыіл Кацяш.
Карэспандэнт Sputnik праехаўся тым жа маршрутам і даведаўся, як змянілася Беларуская чыгунка за такі працяглы час.
Трохі гісторыі
Зараз даехаць у Аляхновічы можна практычна ў любы час, электрацягнікі ходзяць кожны дзень з пэўным інтэрвалам. Кошт пытання – 1,82 бел. руб. Да 1963 года дабірацца да пасёлка прыходзілася па аўтадарогах, цягнікі хадзілі не часта. Машыны ж у той час таксама былі рэдкай з’явай. Але ж кірунак карыстаўся папулярнасцю.
© Sputnik / Александр ЖибульМашыніст электрычкі Мінск - Маладзечна
© Sputnik / Александр Жибуль
БЧ знайшла выхад і распрацавала праект электрыфікацыі ўчастка, падрыхтавала тэхніка-эканамічнае абгрунтаванне, падабрала кадры.
Будучых спецыялістаў шукалі па ўсім Савецкім Саюзе, прыцягнулі выпускнікоў інстытутаў і тэхнікаў. Так, у Батумскай дарожна-тэхнічнай школе Закаўказскай чыгункі падрыхтавалі 29 машыністаў і 32 памочнікі.
© Sputnik / Александр ЖибульУ электрацягніку
© Sputnik / Александр Жибуль
Першыя тры саставы электрацягнікоў ЭР9 камплектавалі ў лакаматыўным дэпо "Горький" Прыволжскай чыгункі і перадалі ў Мінск.
У выніку Аляхновічы стала стыкавай станцыяй двух родаў цягі ў прыгарадным руху. Пасажыры, якія ехалі ў Маладзечна, перасаджваліся там у саставы з паравознай цягай. Цалкам участак Мінск – Маладзечна даўжынёй 78 кіламетраў электрыфікавалі крыху пазней. Рух электрацягнікоў на ім быў адчынены 4 снежня 1966 года.
© Sputnik / Александр ЖибульЭлектрычка
© Sputnik / Александр Жибуль
Удалы праект даў штуршок пашырэнню электрыфікацыі чыгунак Беларусі: з’явіліся маршруты Мінск – Асіповічы, Мінск – Пухавічы, Пухавічы – Талька, Стоўбцы – Мінск, Мінск – Барысаў і многія іншыя.
Характэрны ўчастак Мінск – Аляхновічы і тым, што тут быў выкладзены адзін з першых бесстыкавых шляхоў, што дазволіла знізіць узровень шуму ад цягнікоў да 15 дэцыбел і павысіць камфортнасць язды.
© Sputnik / Александр ЖибульЧыгуначныя пуці
© Sputnik / Александр Жибуль
Сучаснасць
Патрапіць у Аляхновічы зараз можна хутка і лёгка, электрацягнікі ходзяць па 15 разоў на дзень. Наш рэйс на Аляхновічы з Мінска адпраўляецца ў 10:53.
Сярэдняя хуткасць у дарозе – 50 кіламетраў у гадзіну. Разганяцца хутчэй не атрымліваецца з-за вялікай колькасці прыпынкаў.
© Sputnik / Александр ЖибульУ электрацягніку
© Sputnik / Александр Жибуль
У кабіне машыніста кіпіць праца: памочнік атрымлівае ўказанні, удакладняюцца нюансы. У дарозе трэба кантраляваць вялікую колькасць паказчыкаў, у тым ліку, хуткасць, прыпынкі. Праз пэўны час – абавязковая сувязь з дыспетчарам. Канцэнтрацыя і ўважлівасць – адны з галоўных якасцей машыніста.
Час у дарозе ляціць хутка, краявід за акном мяняецца. Ждановічы, Мінскае мора, Радашковічы, Вязынка... Паступова састаў набліжаецца да Аляхновічаў.
© Sputnik / Александр ЖибульКраявід з кабіны машыніста
© Sputnik / Александр Жибуль
Вялікая адказнасць
Машыніст-інструктар маторвагоннага дэпо "Мінск" Аляксандр Сакалоў расказвае, што для яго Аляхновічы – знакавая станцыя.
"7 снежня 1963 года з яе пачалася электрыфікацыя чыгункі Беларусі. У той час машыніст Георгій Галкін (ветэран вайны і працы) і яго памочнік Аляксандр Іваноў прыбылі з Мінска і прывезлі першых пасажыраў", - удакладняе ён.
© Sputnik / Александр ЖибульМашыніст-інструктар маторвагоннага дэпо "Мінск" Аляксандр Сакалоў
Машыніст-інструктар маторвагоннага дэпо "Мінск" Аляксандр Сакалоў
© Sputnik / Александр Жибуль
Паводле слоў Сакалова, работа машыніста няпростая, а ў непагадзь, асабліва зімой, яна становіцца яшчэ больш складанай.
"У дарозе ўсялякае бывае, мы ўлічваем розныя фактары: ад чалавечага да пагоднага. У цэлым жа прафесія машыніста складаная, але цікавая. Мы ўвесь час вучымся, кожны месяц – экзамены. Акрамя гэтага, праходзім медыцынскую камісію, наведваем тэхнічныя заняткі. Мы пастаянна напагатове, проста павінны быць пільнымі, бо адказныя не толькі за тэхніку, але і за людзей, якіх вязём", - апісвае ён працоўныя будні.
Сакалоў узгадаў, як у 2011 годзе ў маторвагоннае дэпо "Мінск" прыбылі швейцарскія саставы цягнікоў "Штадлер". Гэта стала знакавай падзеяй для БЧ.
© Sputnik / Александр ЖибульСтанцыя "Аляхновічы"
© Sputnik / Александр Жибуль
Пасажырам новыя электрацягнікі спадабаліся – ездзіць стала яшчэ камфортней. А ўжо 10 верасня быў адкрыты рэгулярны рух цягнікоў гарадскіх ліній на ўчастку Мінск – Ждановічы.
Машыніст-інструктар удакладняе, што ў Беларусі электрыфікаваныя маршруты карыстаюцца вялікай папулярнасцю. "Вельмі шмат людзей увесь час, гэты кірунак (маладзечанскі - Sputnik) запатрабаваны", - дадае Сакалоў.
Электрыфікацыя працягваецца
Гістарычны шлях разам з карэспандэнтамі Sputnik пераадолеў і начальнік Мінскай дыстанцыі электразабеспячэння УП "Мінскае аддзяленне Беларускай чыгункі" Андрэй Рускіх. У распараджэнні дыстанцыі як раз знаходзяцца прылады кантактнай сеткі.
© Sputnik / Александр ЖибульНачальнік Мінскай дыстанцыі электразабеспячэння УП "Мінскае аддзяленне Беларускай чыгункі" Андрэй Рускіх
Начальнік Мінскай дыстанцыі электразабеспячэння УП "Мінскае аддзяленне Беларускай чыгункі" Андрэй Рускіх
© Sputnik / Александр Жибуль
Андрэй Рускіх падкрэслівае, што БЧ за апошнія 10 гадоў зрабіла шмат для электрыфікацыі чыгункі. У арганізацыі бачаць як эканамічныя, так і экалагічныя перспектывы гэтага віду транспарту.
Цяпер электрыфікавана больш за 25% ад агульнай працягласці Беларускай магістралі – 1 369 кіламетраў. І гэты напрамак збіраюцца развіваць, мадэрнізаваць ужо існуючую інфраструктуру.
"У перспектыве, разглядаючы ўчастак Мінск – Маладзечна, збіраемся мадэрнізаваць кантактную сетку на ўчастку Ждановічы – Уша. Ужо ёсць праект, зараз ён праходзіць экспертызу", - распавёў аб планах Рускіх.
Электрыфікацыя – працэс працаёмкі. Працаваць даводзіцца ва ўмовах няспыннага руху цягнікоў. Работнікі дэманціруюць старыя прыстасаванні, пасля чаго ідзе асноўны этап будаўніцтва.
© Sputnik / Александр ЖибульЭлектрычка
© Sputnik / Александр Жибуль
"Улічваючы работы, графік руху цягнікоў карэкціруецца, нейкія рэйсы адмяняюцца, дзесьці цягнікі пускаюць у абход. Затое пасля мадэрнізацыі кантактная сетка будзе надзейная", - рэзюміруе начальнік Мінскай дыстанцыі электразабеспячэння.
>>> Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь, чытайце нас у Дзэн, а таксама сачыце за намі ў сацсетках "Одноклассники" і "ВКонтакте"