Ці можна змыць грахі ў палонцы: протаіерэй Шымбалёў аб свяце Вадохрышча

Адно з самых старажытных свят хрысціянскай Царквы – Вадохрышча Гасподняе або Богаяўленне – сустракаюць 19 студзеня праваслаўныя вернікі. У гэты дзень успамінаецца і ўслаўляецца падзея Хрышчэння Ісуса Хрыста на Іардане.
Sputnik
Намеснік старшыні Сінадальнага інфармацыйнага аддзела БПЦ, протаіерэй Аляксандр Шымбалёў распавёў карэспандэнту Sputnik Вользе Дземянчук аб гісторыі свята Вадохрышча Гасподняга, гаючай сіле вадохрышчанскай вады, а таксама аб тым, ці дапаможа купанне ў ледзяной палонцы змыць з сябе грахі.

Вадохрышча Госпада ў водах Іардана

Свяшчэннік расказвае, што пачатак святкавання Хрышчэння Гасподняга або інакш Богаяўлення адносіцца да часоў святых апосталаў. Аб Хрышчэнні Госпада Ісуса Хрыста апавядаюць усе чатыры евангеліста (Мф.3; Мк.1; Лк.3; Ін.1). У пятнаццаты год праўлення кесара Тыверыя ў Рыме, калі Понцій Пілат начальнічаў у Іудзеі, прарок Іаан – сын Захарыя і Елісаветы, сваячкі Прасвятой Дзевы Марыі, падпарадкоўваючыся Божаму наказу, выступіў з пропаведдзю пакаяння.
Да таго часу ён жыў у пустыні і вёў строгае падзвіжніцкае жыццё. Іаан абвяшчаў народу аб хуткім прышэсці Збавіцеля свету і прапаведаваў хрышчэнне пакаяння для атрымання ад Бога даравання грахоў. "Пакайцеся!" - казаў ён, - бо наблізілася Царства Нябеснае". Да прарока Іаана прыходзілі жыхары Іудэі і іншых месцаў і хрысціліся ў рацэ Іардан, прызнаючы свае грахі.
"Ісус Хрыстос прыйшоў да прарока Іаана на Іардан ва ўзросце трыццаці гадоў. Прарок ведаў, што бачыць перад сабой абяцанага Богам Месію, Збавіцеля свету, і ўсведамляў сваю нягоднасць перад Ім, таму ўтрымліваў Яго ад хрышчэння і казаў: "Мне трэба хрысціцца ад Цябе, і Ці ты прыходзіш да мяне?".
Ісус сказаў яму ў адказ, што неабходна выканаць указанне Божае. І хрысціўся Ісус ад Іаана ў Іардане. "І калі выходзіў з вады, адразу ўбачыў Іаан расчыненыя нябёсы і Духа, як голуба, сыходзячага на Яго. І голас быў з нябёс: Ты Сын Мой умілаваны, у Якім Маё ўпадабанне (Мк.1, 10, 11)", - тлумачыць Аляксандр Шымбалёў.

Чаму асвячаецца менавіта праз ваду

У кнізе Быцця апісана стварэнне свету і там сказана, што Бог творыць свет: "Зямля была нябачная і пустая, і цемра над безданню, і Дух Божы насіўся над вадою" (Быц. 1:2). З гэтай першароднай вады і паходзіць далейшае тварэнне свету, з яе паходзіць жыццё. Сёння навука таксама пацвярджае найважную ролю вады для любой жывой істоты.
Вада – неабходнае для жыцця рэчыва, якое ўспрымалася так яшчэ ў старажытных народаў. Калі мы здзяйсняем Таінства Хрышчэння, то асвячаем ваду і хрысцім у гэтай святой вадзе. У гэты момант мы сімвалічна паўтараем працэс Тварэння ў след за Богам і аднаўляем існасць чалавечую праз апусканне ў ваду, на якую заклікаем Дар Божы Святога Духа.
Вадохрышча Госпада Ісуса Хрыста – гэта Вадохрышча ў пакаянне ў водах Іардана. Падобныя абрады існавалі ў старажытных народаў, якія зваліся "прысвячэннем" у містэрыю ці язычніцкім багам. Праз апусканне ў ваду, да прыкладу, раб прысвячаўся рабаўладальніку.
Прарок Іаан у водах Іардана праводзіць гэты абрад як ачышчэнне. Аднак, калі мы ўспомнім старазапаветную гісторыю, то ўбачым, што і ў тыя часы было вельмі шмат ачышчальных водных абрадаў ад грахоў і рытуальнай нечыстаты. У старажытнасці, перад уваходам у свяцілішча, неабходна было здзейсніць абмыванне. Вернік іудзей пасля ўсякага апаганення павінен быў здзейсніць воднае абмыванне – "мікву". Калі ж язычнікі жадалі далучыцца да старазапаветнай Царквы, то над імі здзяйснялі водныя апусканні, якія з'яўляліся шляхам уваходжання ў Царкву – праз абмыццё брыдоты ідалапаклонства.
"З даўніх часоў да вады ставіліся як да ачышчальнага сродку, але яе значэнне становіцца нашмат глыбей пасля пропаведзі Іаана Хрысціцеля, які заклікае людзей да пакаяння і ачышчэння. Вадохрышча Іаанава было хрышчэннем пакаяння, яно не вызваляла чалавека ад крыніцы ўсіх грахоў – першароднага граху. Хрысціянскае хрышчэнне дае нам дараванне ўсіх грахоў, абнаўляе саму сутнасць чалавека", - адзначае протаіерэй.
Святыя Айцы кажуць пра незлічонае мноства людскіх грахоў, змытых у Іарданскіх глыбінях, да Вадохрышча Гасподняга. І вось, хрысціўшыся Сам, Збавіцель прымае гэты грэх свету на Сябе, ачышчае воды Іардана ад грахоў іншых людзей.
Таму і сёння да вадохрышчанскай вады мы ставімся як да ачышчальнага сродку. У свята Богаяўлення мы чытаем малітву і просім Госпада прыйсці на гэтую ваду, ачысціць, дабраславіць і асвяціць яе. У малітвах на Богаяўленне мы ўспамінаем і стварэнне Свету, і Хрышчэнне Госпада, заклікаем Боскую Ласку і просім, каб кожны, хто акрапляецца гэтай вадой, асвячаўся і ацаляўся.

Аб святой сіле вадохрышчанскай вады

Вада, асвечаная на Богаяўленне ў храме, - гэта вялікая святыня, якая валодае асаблівымі ўласцівасцямі. І ў першую чаргу, духоўнымі, таму што ў малітве на асвячэнні вады мы просім, каб усім, хто п’е гэтую ваду і акрапляецца ёю, Гасподзь дараваў "асвячэнне, здароўе, ачышчэнне і благаслаўленне".
У праваслаўнай традыцыі вада асвячаецца двойчы – у Вадохрышчанскую Куццю і непасрэдна на само Вадохрышча. Абодва разы здзяйсняецца аднолькавы чын асвячэння, таму няма ніякай розніцы паміж вадой, асвечанай напярэдадні і ў самы дзень свята.
Раней, адразу пасля свята Вадохрышча, свяшчэннік абыходзіў усе дамы і акрапляў іх святой вадой. Трэба заўважыць, што гэтая традыцыя захоўваецца ў некаторых набожных вёсках і да гэтага часу, і людзі з нецярпеннем і радасцю чакаюць гэтага ачышчальнага і асвячаючага дзейства.
Людзі п’юць вадохрышчанскую ваду нашча. Рабіць гэта трэба з глыбокай пашанай, з верай і малітвай. Неабавязкова набіраць на Вадохрышча шмат вады – дастаткова і невялікай яе колькасці, таму што малая частка вады асвячае вялікую.
"Нельга выкарыстоўваць вадохрышчанскую ваду для мыцця, прыняцця ваннаў, таму што святыня не прызначана для купання. Наогул, мы стараемся з усім, што для нас свята, паступаць набожна і не апаганьваць. Ні ў якім разе нельга выліваць святую ваду ў каналізацыю, а калі ёсць такая неабходнасць, то толькі ў непапіральнае месца – пад дрэва або куст, дзе не ступае нага чалавека і дзе няма нічога нячыстага", - падкрэслівае свяшчэннік.

Ці можна змыць грахі ў вадохрышчанскай палонцы

Сапраўды, на свята Вадохрышча Гасподняга існуе традыцыя апускання ў ваду. Купанне тым часам у палонцы – гэта ўсяго толькі асаблівасці нашага клімату, таму што рэдка бывае, калі ў гэты перыяд вада не скаваная лёдам. На Святой Зямлі ў студзені тэмпература паднімаецца да +15 градусаў.
Аднак, з пункту гледжання Праваслаўнай Царквы, - прытрымліванне гэтай традыцыі зусім неабавязкова – няма такіх царкоўных прадпісанняў.
"Галоўнае, што трэба зрабіць на свята Вадохрышча Гасподняга – гэта пабываць на богаслужэнні і падрыхтавацца да сакрамэнтаў споведзі і прычасці, каб злучыцца з Хрыстом", - адзначыў Шымбалёў.
І, вядома, з купаннем у ледзяной вадзе на Вадохрышча ніяк не звязана адпушчэнне грахоў, таму што гэта можа адбывацца толькі ў Таінстве споведзі”, - заключае намеснік старшыні Сінадальнага інфармацыйнага аддзела БПЦ.
Без шоку: ТВВОД назвала час вадохрышчанскіх купанняў у Мінску
Таксама на Sputnik:
Мароз і лёд: як прайшлі вадохрышчанскія купанні на Вячы – фота
Вадохрышчанскі тыдзень: не толькі гаючая вада, але і ўраганы
Дзе можна будзе акунуцца ў Мінску і раёне на Вадохрышча – усе адрасы