З Мінска ў Аляхновічы: як змянілася чыгунка за апошнія 60 гадоў

Рух электрацягнікоў рэгіянальных ліній эканомкласа па раскладзе для жыхароў Беларусі – звычайнасць. Дзякуючы такому віду транспарту можна даехаць да месца прызначэння на працягу дня ў неабходны час. А пачыналася ўсё 7 снежня 1963 года.
Sputnik
Роўна 60 гадоў таму адбылося ўрачыстае адкрыццё руху электрацягнікоў на першым электрыфікаваным участку Мінск-Пасажырскі – Аляхновічы. Яго працягласць склала 48 кіламетраў. Адкрыў рух начальнік дарогі Гаўрыіл Кацяш.
Карэспандэнт Sputnik праехаўся тым жа маршрутам і даведаўся, як змянілася Беларуская чыгунка за такі працяглы час.

Трохі гісторыі

Зараз даехаць у Аляхновічы можна практычна ў любы час, электрацягнікі ходзяць кожны дзень з пэўным інтэрвалам. Кошт пытання – 1,82 бел. руб. Да 1963 года дабірацца да пасёлка прыходзілася па аўтадарогах, цягнікі хадзілі не часта. Машыны ж у той час таксама былі рэдкай з’явай. Але ж кірунак карыстаўся папулярнасцю.
БЧ знайшла выхад і распрацавала праект электрыфікацыі ўчастка, падрыхтавала тэхніка-эканамічнае абгрунтаванне, падабрала кадры.
Будучых спецыялістаў шукалі па ўсім Савецкім Саюзе, прыцягнулі выпускнікоў інстытутаў і тэхнікаў. Так, у Батумскай дарожна-тэхнічнай школе Закаўказскай чыгункі падрыхтавалі 29 машыністаў і 32 памочнікі.
Першыя тры саставы электрацягнікоў ЭР9 камплектавалі ў лакаматыўным дэпо "Горький" Прыволжскай чыгункі і перадалі ў Мінск.
У выніку Аляхновічы стала стыкавай станцыяй двух родаў цягі ў прыгарадным руху. Пасажыры, якія ехалі ў Маладзечна, перасаджваліся там у саставы з паравознай цягай. Цалкам участак Мінск – Маладзечна даўжынёй 78 кіламетраў электрыфікавалі крыху пазней. Рух электрацягнікоў на ім быў адчынены 4 снежня 1966 года.
Удалы праект даў штуршок пашырэнню электрыфікацыі чыгунак Беларусі: з’явіліся маршруты Мінск – Асіповічы, Мінск – Пухавічы, Пухавічы – Талька, Стоўбцы – Мінск, Мінск – Барысаў і многія іншыя.
Характэрны ўчастак Мінск – Аляхновічы і тым, што тут быў выкладзены адзін з першых бесстыкавых шляхоў, што дазволіла знізіць узровень шуму ад цягнікоў да 15 дэцыбел і павысіць камфортнасць язды.

Сучаснасць

Патрапіць у Аляхновічы зараз можна хутка і лёгка, электрацягнікі ходзяць па 15 разоў на дзень. Наш рэйс на Аляхновічы з Мінска адпраўляецца ў 10:53.
Сярэдняя хуткасць у дарозе – 50 кіламетраў у гадзіну. Разганяцца хутчэй не атрымліваецца з-за вялікай колькасці прыпынкаў.
У кабіне машыніста кіпіць праца: памочнік атрымлівае ўказанні, удакладняюцца нюансы. У дарозе трэба кантраляваць вялікую колькасць паказчыкаў, у тым ліку, хуткасць, прыпынкі. Праз пэўны час – абавязковая сувязь з дыспетчарам. Канцэнтрацыя і ўважлівасць – адны з галоўных якасцей машыніста.
Час у дарозе ляціць хутка, краявід за акном мяняецца. Ждановічы, Мінскае мора, Радашковічы, Вязынка... Паступова састаў набліжаецца да Аляхновічаў.

Вялікая адказнасць

Машыніст-інструктар маторвагоннага дэпо "Мінск" Аляксандр Сакалоў расказвае, што для яго Аляхновічы – знакавая станцыя.
"7 снежня 1963 года з яе пачалася электрыфікацыя чыгункі Беларусі. У той час машыніст Георгій Галкін (ветэран вайны і працы) і яго памочнік Аляксандр Іваноў прыбылі з Мінска і прывезлі першых пасажыраў", - удакладняе ён.
Машыніст-інструктар маторвагоннага дэпо "Мінск" Аляксандр Сакалоў
Паводле слоў Сакалова, работа машыніста няпростая, а ў непагадзь, асабліва зімой, яна становіцца яшчэ больш складанай.
"У дарозе ўсялякае бывае, мы ўлічваем розныя фактары: ад чалавечага да пагоднага. У цэлым жа прафесія машыніста складаная, але цікавая. Мы ўвесь час вучымся, кожны месяц – экзамены. Акрамя гэтага, праходзім медыцынскую камісію, наведваем тэхнічныя заняткі. Мы пастаянна напагатове, проста павінны быць пільнымі, бо адказныя не толькі за тэхніку, але і за людзей, якіх вязём", - апісвае ён працоўныя будні.
Сакалоў узгадаў, як у 2011 годзе ў маторвагоннае дэпо "Мінск" прыбылі швейцарскія саставы цягнікоў "Штадлер". Гэта стала знакавай падзеяй для БЧ.
Пасажырам новыя электрацягнікі спадабаліся – ездзіць стала яшчэ камфортней. А ўжо 10 верасня быў адкрыты рэгулярны рух цягнікоў гарадскіх ліній на ўчастку Мінск – Ждановічы.
Машыніст-інструктар удакладняе, што ў Беларусі электрыфікаваныя маршруты карыстаюцца вялікай папулярнасцю. "Вельмі шмат людзей увесь час, гэты кірунак (маладзечанскі - Sputnik) запатрабаваны", - дадае Сакалоў.

Электрыфікацыя працягваецца

Гістарычны шлях разам з карэспандэнтамі Sputnik пераадолеў і начальнік Мінскай дыстанцыі электразабеспячэння УП "Мінскае аддзяленне Беларускай чыгункі" Андрэй Рускіх. У распараджэнні дыстанцыі як раз знаходзяцца прылады кантактнай сеткі.
Начальнік Мінскай дыстанцыі электразабеспячэння УП "Мінскае аддзяленне Беларускай чыгункі" Андрэй Рускіх
Андрэй Рускіх падкрэслівае, што БЧ за апошнія 10 гадоў зрабіла шмат для электрыфікацыі чыгункі. У арганізацыі бачаць як эканамічныя, так і экалагічныя перспектывы гэтага віду транспарту.
Цяпер электрыфікавана больш за 25% ад агульнай працягласці Беларускай магістралі – 1 369 кіламетраў. І гэты напрамак збіраюцца развіваць, мадэрнізаваць ужо існуючую інфраструктуру.
"У перспектыве, разглядаючы ўчастак Мінск – Маладзечна, збіраемся мадэрнізаваць кантактную сетку на ўчастку Ждановічы – Уша. Ужо ёсць праект, зараз ён праходзіць экспертызу", - распавёў аб планах Рускіх.
Электрыфікацыя – працэс працаёмкі. Працаваць даводзіцца ва ўмовах няспыннага руху цягнікоў. Работнікі дэманціруюць старыя прыстасаванні, пасля чаго ідзе асноўны этап будаўніцтва.
"Улічваючы работы, графік руху цягнікоў карэкціруецца, нейкія рэйсы адмяняюцца, дзесьці цягнікі пускаюць у абход. Затое пасля мадэрнізацыі кантактная сетка будзе надзейная", - рэзюміруе начальнік Мінскай дыстанцыі электразабеспячэння.
>>> Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь, чытайце нас у Дзэн, а таксама сачыце за намі ў сацсетках "Одноклассники" і "ВКонтакте"
Саюзная дзяржава Беларусі і Расіі
РЧ можа рэканструяваць участак дарогі ў Беларусі ў напрамку Калінінграда