"Чараўніца" для Лукашэнкі і мінімалізм: незвычайныя заказы Добрушскага фарфору

Пабывалі на адзіным у Беларусі заводзе па вытворчасці фарфору і даведаліся, чаму славяне не могуць адмовіцца ад стракатых макаў і пышных півонь.
Sputnik
Першае і адзінае ў рэспубліцы прадпрыемства па вытворчасці цвёрдага фарфору пачалі ўзводзіць у 1975 годзе на рацэ Іпуць у невялікім мястэчку Добруш, што пад Гомелем. Хаця першапачаткова спецыялісты разглядалі і іншыя варыянты. Завод мог бы з’явіцца ў Ваўкавыску пад Гродна ці Оршай. На карысць Добруша згуляла размяшчэнне ў квітнеючай эканамічнай зоне – на мяжы трох саюзных рэспублік: Украіны, Расіі і Беларусі.
Нягледзячы на ​​залежы кааліну ў Гомельскай вобласці, завод арыентаваны на імпартную сыравіну з Расіі, менавіта адтуль прывозяць якасную белую гліну – важны кампанент у вытворчасці фарфоравай масы. З мясцовага – пясок і вада.
У свой час у Беларусі спрабавалі адшукаць уласную сыравіну, нават заказвалі навуковыя даследаванні, але наша гліна мае чырвоны падтон з-за вялікага ўтрымання жалеза і не падыходзіць для вытворчасці беласнежнага фарфору.
Добрушскі фарфоравы завод
Як працуе прадпрыемства сёння, даведалася карэспандэнт Sputnik Таццяна Федарэнка.

Мода на мінімалізм

Вопытны жывапісец са шматгадовым стажам Алена Калеснікава ўпэўнена выводзіць завіткі золатам: каштоўнага металу ў цёмна-карычневым растворы прыкладна дзевяць працэнтаў. Толькі пасля абпалу керамічных вырабаў выяўляецца звыклага колеру пазалота. Дзве-тры хвіліны – і белая талерачка набывае ўрачысты выгляд.
Жывапісец Добрушскага фарфоравага завода Алена Калеснікава
На распісванне паўмятровай вазы, прыкладна такой, як дарылі прэзідэнту Аляксандру Лукашэнке падчас візіту на фарфоравы завод, патрэбен цэлы працоўны дзень, а на вытворчасць у цэлым – не менш за тыдзень.
"Распісванне кобальтам зараз рэдка заказваюць, у асноўным гэта спецзаказы, таму што вырабы ў гэтай тэхніцы дарагія", - не адрываючыся ад працоўнага працэсу, тлумачыць Алена.
Вышэйшы пілатаж жывапісца – падабраць адценні такім чынам, каб па танальнасці вырабы не адрозніваліся адзін ад аднаго
Мазковы жывапіс – яе любімая тэхніка. Легендарны малюнак "Таццяна", падобны чымсьці на гжэль, з-пад пэндзля жывапісца выходзіць радзей ранейшага, сучасныя тэндэнцыі дыктуюць моду на мінімалізм. Таму, калі паступае заказ на роспіс сіне-блакітных кветак у пазалоце, супрацоўнік завода з асаблівым трапятаннем і цяплом выводзіць кожны элемент.
Працэс працаёмкі і працяглы. Кобальтавыя вырабы абпальваюцца чатыры разы, паколькі золата нельга адпраўляць у печ у кампаніі з сінімі фарбамі. Вышэйшы пілатаж жывапісца – падабраць адценні такім чынам, каб па танальнасці вырабы не адрозніваліся адзін ад аднаго. На фінальным этапе прадукцыю трэба яшчэ і ўручную "застракаціць" высакародным металам.
"Посуд у Добрушы вырабляюць па традыцыйных тэхналогіях – фармаваннем і ліццём, і пры дапамозе сучаснага ізастатычнага прэса: захоўваючы высокую якасць прадукцыі, ён дазваляе істотна эканоміць", - распавядае па шляху да лініі, дзе на вырабы наносяць дэколь, вядучы маркетолаг ЗАТ "Добрушскі фарфоравы завод" Марына Зайцава.
Вядучы маркетолаг ЗАТ "Добрушскі фарфоравы завод" Марына Зайцава
Друкаваныя выявы вопытныя супрацоўнікі наносяць на талеркі. Непадалёк пры тэмпературы 800-900 градусаў надзейна ўпякаецца ў фарфор партыя манахромнай рысі.
Па такім жа прынцыпе ствараюць папулярных "Гусей", якія па якасці не саступаюць знакамітым чэшскім, і ўсіх жывёл калекцыі "Звяры", якая папоўнілася сімвалам гэтага года – трусам.
"Дэколь і лічбавы друк практычныя ў доглядзе, з вырабам нічога не здарыцца, паколькі яго пакрываюць спецыяльным ахоўным пластом і абпальваюць пры высокай тэмпературы. Можна смела ставіць посуд у мікрахвалёўку, пасудамыйку. Дэкор не злезе і не сатрэцца з часам", - запэўнівае вядучы маркетолаг завода.

Просяць бэз і чырвоныя макі

У жывапісным цэху пасля маштабнай мадэрнізацыі з’явілася яшчэ адна высокатэхналагічная памочніца – машына лічбавага друку, здольная запамінаць і рэалізоўваць мноства дызайнаў. Знакамітыя "Лімоны", "Вавілон" і "Верона", якія пакарылі еўрапейцаў, задэкарыраваны дзякуючы лічбавым тэхналогіям.
Узор "поле" лічбавага друку
Па словах Марыны Зайцавай, замежныя пакупнікі аддаюць перавагу класічным вялікім белым талеркам дыяметрам 24-27 сантыметраў з залатой акантоўкай – "завадны край з золатам". Для атэляў і рэстаранаў купляюць партыі белага фарфору без дэкору, аддаючы перавагі мінімалізму.
Казахстан, Узбекістан, Дагестан аддаюць перавагу браць вялікія камплекты посуду. У Расіі ў кожным рэгіёне свае перавагі: у Маскве падзяляюць густы еўрапейцаў, а на Поўдні краіны любяць яркія чырвоныя макі і квітнеючы бэз.
На адзіным у Беларусі заводзе па вытворчасці фарфору ў год выпускаюць больш за 20 мільёнаў адзінак прадукцыі
"Мы неяк спрабавалі адысці ад кветкавай тэмы ў фарфоры, але нельга адмовіцца ад традыцыйных напрамкаў з класічнай ружай і півонямі, гэта трэба захоўваць. Пашыралі калекцыі пад еўрапейскія запыты, але ўсё роўна спажыўцы просяць бэз і чырвоныя макі. Мы славяне – гэта ў нас на падкорцы", – падсумавала супрацоўнік завода.
Каб развіваць прэміяльны сегмент экспарту і пашыраць асартымент сувенірнай прадукцыі, па даручэнні першага віцэ-прэм’ера Мікалая Снапкова на прадпрыемстве распрацавалі дызайн з нацыянальнай сімволікай, які сёння дэманструюць аўтэнтычныя сервізы ручной работы "Чараўніца" і "Рушнік", набор талерак і чайны сервіз "Беларускі матыў".
Прадукцыя Добрушскага фарфоравага завода
Сервіз "Чараўніца" з серыі "Надзея" беларускі прэзідэнт атрымаў у падарунак падчас візіту на Добрушскі фарфоравы завод. Далікатны набор паабяцаў размясціць у Палацы Незалежнасці. "Будзе народ дзівіцца зараз. Там усе падарункі", - сказаў тады прэзідэнт. І прапанаваў падтрымліваць і развіваць адзінае ў краіне прадпрыемства па вытворчасці фарфору.
>>> Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь
Таксама на Sputnik:
Трапілі ў трэнд: сімвал 2023 года з’явіўся на беларускім фарфоры – відэа
Мастацтва, якое знікае: Аляксандра Баўтрук расказала пра роспіс па фарфоры
Папялушка, калгасніца і Бульбачка: што можна ўбачыць на выставе фарфору