Пакарылі Нью-Ёрк і трапілі ў спісак ЮНЕСКА: у чым унікальнасць няглюбскіх ручнікоў
Пакарылі Нью-Ёрк і трапілі ў спісак ЮНЕСКА: у чым унікальнасць няглюбскіх ручнікоў
Sputnik Беларусь
Камітэт ЮНЕСКА ўключыў у спісак нематэрыяльнай культурнай спадчыны няглюбскую традыцыю ткацтва. Карэспандэнт Sputnik Таццяна Федарэнка пабывала там, дзе... 20.12.2025, Sputnik Беларусь
Няглюбскія ручнікі, створаныя патомнымі ткачыхамі на старадаўніх драўляных кроснах, у 1970-е гады прагрымелі на ўвесь мір. ДНК няглюбскай тэкстыльнай традыцыі тады спрабавалі разгадаць на міжнародных выставах у Нью-Ёрку, Парыжы, Манрэалі, Токіа і Бруселі.Не ўстаялі перад прыгажосцю беларускага ткацтва музеі "Метраполітэн", "Луўр" і нават штаб-кватэра ААН – адну з залаў Сусветнай арганізацыі ўпрыгожваў аўтэнтычны ручнік з Няглюбкі.Сёння самая вялікая калекцыя няглюбскіх ручнікоў захоўваецца ў Веткаўскім музеі стараабрадніцтва і беларускіх традыцый імя Ф.Г. Шклярава. У пяці вітрынах пад шклом не рэпліка і не копіі – толькі аўтэнтык, некаторыя экспанаты з больш чым стогадовай гісторыяй. У кожным ручніку прасочваецца эвалюцыя колеру і тэхнікі: ад выцвілага з часам бледна-чырвонага да каляровых з махрамі, але ўсё з захаваннем строгай люстраной сіметрыі і геаметрыі."Да моманту адкрыцця музея ў 1987 годзе ў нас было каля ста няглюбскіх ручнікоў і прыкладна 50 ручнікоў традыцыі "Казацкія балсуны", - распавяла агенцтву мастацтвазнаўца Веткаўскага музея стараабрадніцтва і беларускіх традыцый імя Ф.Г. Шклярава Галіна Нячаева.Усяго ў экспедыцыйных зборах за 45 гадоў сабрана каля 1 200 няглюбскіх прадметаў. Некаторыя можна ўбачыць толькі ў музеі Веткі.Гістарычна так склалася, што людзі на беларускай зямлі жылі згодна з прыродай. Лес, рака, жывёлы падказвалі матывы для мастацкіх вобразаў у ткацтве. "Лапы", "вядзьмедзікі", "крывуля", "ёлка", "павук", "васьмірожкі", "вераб'і", "глухоўкі", "цярэшачкі" не проста ўзоры – у іх зашыфраваны ўнікальны няглюбскі код, які да гэтага часу вывучаюць этнографы і мастацтвазнаўцы.Адметная рыса няглюбскага ручніка – актыўныя чырвоныя палосы, калодкі. Яны запаўняюць прастору паміж знакамі. У палескіх ручніках больш белых прасветаў, бо ў рэгіёне шмат рэк і балот, і ткачыхі гэта адлюстроўвалі на даматканым палатне.Паступова няглюбскі ручнік пачынае цікава запаўняцца рознымі мігценнямі, строчкамі. Але чырвоныя калодкі працягваюць адыгрываць сваю ролю, выконваючы тэндэнцыю люстраной сіметрыі. Майстрыхі пераходзяць на іншую мову ў сваёй творчасці, захоўваючы геаметрыю: ромбы, кручкі. Але тэхналогія тая ж – яны ткуць свой ручнік са сподняга боку і бачаць малюнак толькі, калі скончаць выраб."Новая тэхніка, на якую перайшла Няглюбка – аднаасобны перабор. Гэта работы Марыі Калтуновай. У яе неяк спыталі: "Як вы разумееце, атрымаўся ўзор ці не?". Яна адказала: "Калі не той узор ставіш, то рукамі і нагамі ўпіраецца, не ідзе". Гэта значыць, у іх было глыбокае пачуццё заканамернасці формы", - патлумачыла Нячаева.У пэўны перыяд класічныя чырвона-белыя і чырвона-чорна-белыя ручнікі пачынаюць эксперыментаваць з колерам, разбаўляючы чырвоныя палосы-калодкі яркімі рознакаляровымі расліннымі арнаментамі строгай геаметрычнай формы, а ўнізе з’яўляюцца махры.Каб лепш разумець няглюбскае ткацтва, Галіна Нячаева рэкамендуе для пачатку навучыцца бачыць ручнік, як мадэль культурнай прасторы, і чытаць яго, як тэкст, выкарыстоўваючы старажытную мову сімвалаў і знакаў.І ёй паддаецца любы тэкст даматканай сямейнай рэліквіі, якую даставалі з куфраў няглюбскія бабулі і перадавалі ў музей.Ручнікі бранай тэхнікі – гэта найстаражытная тэхналогія ткацтва. Калі разглядаць іх, як культурную прастору, то вакол сімвалаў ураджаю абавязкова будуць арнаменты "лапы". Яны сімвалізуюць некранутую зямлю. А побач "вядзьмедзі", ды не простыя, а двухгаловыя. Гэтыя знакі размешчаны з краю ручніка, яны аддзяляюць зіму і лета, абазначаюць мяжу, якая павінна быць для ўсяго.Вясельная тэрміналогія "мядзведзя" вельмі актыўна выкарыстоўвалася ў Няглюбцы. Свякроў нявестку сустракала ў вывернутым кажусе, як мядзведзіца. На поўсць кажуха, пасыпанага зернем, нявесту клалі спаць у доме жаніха ў першую ноч. А калі няглюбскі ручнік разгледзець, як мадэль года, то "вядзьмедзі" сімвалізуюць раннюю вясну, калі прырода абуджаецца. У хрысціянскім календары гэта Сёмуха, "зялёныя каляды" – час русалак і варажбы. І тады арнамент "страла" сімвалізуе на ручніку неараную зямлю, якой трэба будзе даць ураджай.Кампазіцыя няглюбскага ручніка мае цэнтр і люстраное разгортванне ў адзін бок і другі. А ў цэнтры дзве фігуры ранняга старажытнага земляробчага знака – "ромб з кручкамі". Такі ж арнамент, адзначае Нячаева, намаляваны на дзяржаўным сцягу Беларусі.У невялікай вёсцы Няглюбка Веткаўскага раёна гэтая ўнікальная традыцыя захавалася і ў нашы дні: там ткуць яркія ручнікі, якія немагчыма сустрэць у іншай мясцовасці. Патомных майстрых у вёсцы засталося ўсяго тры, але свой вопыт яны перадаюць моладзі, робяць усё, каб няглюбскія ручнікі не зніклі як рамяство.10 снежня няглюбскія ручнікі афіцыйна сталі культурнай спадчынай ЮНЕСКА. Беларусі ўручылі сертыфікат, які пацвярджае рашэнне Міжурадавага камітэта аб захаванні ўнікальнай няглюбскай традыцыі ткацтва.Да ўключэння няглюбскіх ручнікоў у спісак ЮНЕСКА, у яго ўжо былі ўнесены калядны абрад "Калядныя цары" ў вёсцы Семежава (Капыльскі раён, Мінская вобласць), "Урачыстасць у гонар шанавання Іконы Маці Божай Будслаўскай (Будслаўскі фэст)" у вёсцы Будслаў, "Юраўскі карагод" у вёсцы Пагост Жыткавіцкага раёна Гомельскай вобласці, Культура бортніцтва, саломапляценне Беларусі і беларуская выцінанка.Хочаце яшчэ больш актуальных і цікавых навін – падпісвайцеся на Telegram-канал Sputnik Беларусь, чытайце нас у Дзэн, а таксама сачыце за намі ў сацсетках "Одноклассники" і "ВКонтакте"
Камітэт ЮНЕСКА ўключыў у спісак нематэрыяльнай культурнай спадчыны няглюбскую традыцыю ткацтва. Карэспандэнт Sputnik Таццяна Федарэнка пабывала там, дзе ручнікі з Няглюбкі прадстаўлены найбольш яскрава.
Няглюбскія ручнікі, створаныя патомнымі ткачыхамі на старадаўніх драўляных кроснах, у 1970-е гады прагрымелі на ўвесь мір. ДНК няглюбскай тэкстыльнай традыцыі тады спрабавалі разгадаць на міжнародных выставах у Нью-Ёрку, Парыжы, Манрэалі, Токіа і Бруселі.
Не ўстаялі перад прыгажосцю беларускага ткацтва музеі "Метраполітэн", "Луўр" і нават штаб-кватэра ААН – адну з залаў Сусветнай арганізацыі ўпрыгожваў аўтэнтычны ручнік з Няглюбкі.
Сёння самая вялікая калекцыя няглюбскіх ручнікоў захоўваецца ў Веткаўскім музеі стараабрадніцтва і беларускіх традыцый імя Ф.Г. Шклярава. У пяці вітрынах пад шклом не рэпліка і не копіі – толькі аўтэнтык, некаторыя экспанаты з больш чым стогадовай гісторыяй. У кожным ручніку прасочваецца эвалюцыя колеру і тэхнікі: ад выцвілага з часам бледна-чырвонага да каляровых з махрамі, але ўсё з захаваннем строгай люстраной сіметрыі і геаметрыі.
Мастацтвазнавец Веткаўскага музея стараабрадніцтва і беларускіх традыцый імя Ф.Р. Шклярава Галіна Нячаева
"Да моманту адкрыцця музея ў 1987 годзе ў нас было каля ста няглюбскіх ручнікоў і прыкладна 50 ручнікоў традыцыі "Казацкія балсуны", - распавяла агенцтву мастацтвазнаўца Веткаўскага музея стараабрадніцтва і беларускіх традыцый імя Ф.Г. Шклярава Галіна Нячаева.
"Здзівіліся найстаражытнейшым знакам, земляробчаму культаваму знаку "ромб з кручкамі". Такія ж бачылі на антычных вазах Старажытнай Грэцыі ў музеі Пушкіна ў Маскве. Убачылі гэты найстаражытны знак, і з гэтага ўсё пачалося, сталі вывучаць Няглюбку", - працягнула Нячаева.
Усяго ў экспедыцыйных зборах за 45 гадоў сабрана каля 1 200 няглюбскіх прадметаў. Некаторыя можна ўбачыць толькі ў музеі Веткі.
У неглюбчан тры кручкі прымацаваны да столі ў Чырвоным куце. Яны вешаюць туды самыя прыгожыя ручнікі ў святочныя дні. Пад вышытымі схаваны тканыя, якія затуляюць сам абраз
Гістарычна так склалася, што людзі на беларускай зямлі жылі згодна з прыродай. Лес, рака, жывёлы падказвалі матывы для мастацкіх вобразаў у ткацтве. "Лапы", "вядзьмедзікі", "крывуля", "ёлка", "павук", "васьмірожкі", "вераб'і", "глухоўкі", "цярэшачкі" не проста ўзоры – у іх зашыфраваны ўнікальны няглюбскі код, які да гэтага часу вывучаюць этнографы і мастацтвазнаўцы.
Адметная рыса няглюбскага ручніка – актыўныя чырвоныя палосы, калодкі. Яны запаўняюць прастору паміж знакамі. У палескіх ручніках больш белых прасветаў, бо ў рэгіёне шмат рэк і балот, і ткачыхі гэта адлюстроўвалі на даматканым палатне.
Шырокія чырвоныя палосы – калодкі – адметная рыса няглюбскіх ручнікоў
Паступова няглюбскі ручнік пачынае цікава запаўняцца рознымі мігценнямі, строчкамі. Але чырвоныя калодкі працягваюць адыгрываць сваю ролю, выконваючы тэндэнцыю люстраной сіметрыі. Майстрыхі пераходзяць на іншую мову ў сваёй творчасці, захоўваючы геаметрыю: ромбы, кручкі. Але тэхналогія тая ж – яны ткуць свой ручнік са сподняга боку і бачаць малюнак толькі, калі скончаць выраб.
З часам да традыцыйнага чырвона-белага колеру ткачыхі дадаюць чорны. Ручнікі становяцца больш прыгожымі, але працягваюць трымацца старажытнай сіметрыі і геаметрыі
З часам да традыцыйнага чырвона-белага колеру ткачыхі дадаюць чорны. Ручнікі становяцца больш прыгожымі, але працягваюць трымацца старажытнай сіметрыі і геаметрыі
"Новая тэхніка, на якую перайшла Няглюбка – аднаасобны перабор. Гэта работы Марыі Калтуновай. У яе неяк спыталі: "Як вы разумееце, атрымаўся ўзор ці не?". Яна адказала: "Калі не той узор ставіш, то рукамі і нагамі ўпіраецца, не ідзе". Гэта значыць, у іх было глыбокае пачуццё заканамернасці формы", - патлумачыла Нячаева.
У пэўны перыяд класічныя чырвона-белыя і чырвона-чорна-белыя ручнікі пачынаюць эксперыментаваць з колерам, разбаўляючы чырвоныя палосы-калодкі яркімі рознакаляровымі расліннымі арнаментамі строгай геаметрычнай формы, а ўнізе з’яўляюцца махры.
Першапачаткова няглюбскія ручнікі рабілі толькі з чырвоных і белых нітак, але калі сталі жыць больш багата, пачалі дадаваць чорныя, а потым і каляровыя
Першапачаткова няглюбскія ручнікі рабілі толькі з чырвоных і белых нітак, але калі сталі жыць больш багата, пачалі дадаваць чорныя, а потым і каляровыя
"Вось мы бачым узор "ёлка" – гэта сімвал вяселля. Майстрыхі пераходзяць на новы кветкавы і раслінны арнамент, але геаметрычны. "Ёлка" – гэта васьміканцовы крыж – адна з найстаражытных піктаграм. Гэта значыць яны працягваюць касмалагічна трактаваць свае арнаменты", - удакладніла мастацтвазнаўца.
Каб лепш разумець няглюбскае ткацтва, Галіна Нячаева рэкамендуе для пачатку навучыцца бачыць ручнік, як мадэль культурнай прасторы, і чытаць яго, як тэкст, выкарыстоўваючы старажытную мову сімвалаў і знакаў.
"Гэта яшчэ адна піктаграма сусветнага дрэва. Вось мне адна з няглюбскіх ткачых казала: "Вось гэтае зялёнае – гэта зямля, а сіняе – быццам бы зоркі ззяюць". І я чую касмалагічны тэкст. Вось тут крыжы, завіткі спіраль, як увасабленне патэнцыі жыцця", - чытае ручнік, нібы кнігу, Галіна Нячаева.
І ёй паддаецца любы тэкст даматканай сямейнай рэліквіі, якую даставалі з куфраў няглюбскія бабулі і перадавалі ў музей.
Ручнікі бранай тэхнікі – гэта найстаражытная тэхналогія ткацтва. Калі разглядаць іх, як культурную прастору, то вакол сімвалаў ураджаю абавязкова будуць арнаменты "лапы". Яны сімвалізуюць некранутую зямлю. А побач "вядзьмедзі", ды не простыя, а двухгаловыя. Гэтыя знакі размешчаны з краю ручніка, яны аддзяляюць зіму і лета, абазначаюць мяжу, якая павінна быць для ўсяго.
Усе жанчыны ў Беларусі ўмелі ткаць на кроснах. Ткацкі станок 1914 года
Вясельная тэрміналогія "мядзведзя" вельмі актыўна выкарыстоўвалася ў Няглюбцы. Свякроў нявестку сустракала ў вывернутым кажусе, як мядзведзіца. На поўсць кажуха, пасыпанага зернем, нявесту клалі спаць у доме жаніха ў першую ноч. А калі няглюбскі ручнік разгледзець, як мадэль года, то "вядзьмедзі" сімвалізуюць раннюю вясну, калі прырода абуджаецца. У хрысціянскім календары гэта Сёмуха, "зялёныя каляды" – час русалак і варажбы. І тады арнамент "страла" сімвалізуе на ручніку неараную зямлю, якой трэба будзе даць ураджай.
Кампазіцыя няглюбскага ручніка мае цэнтр і люстраное разгортванне ў адзін бок і другі. А ў цэнтры дзве фігуры ранняга старажытнага земляробчага знака – "ромб з кручкамі". Такі ж арнамент, адзначае Нячаева, намаляваны на дзяржаўным сцягу Беларусі.
У правым куце няглюбскі ручнік са знакам "Ромб з кручкамі". Такі ж сімвал выкарыстоўваецца ў дзяржаўным сцягу Беларусі
"Гэта знак поспеху, дасягнення, урадлівасці і ўраджаю. Яго варыянты маюць розную канфігурацыю, рознае ўнутранае запаўненне", але заканамернасць заўсёды адна", - падсумавала мастацтвазнаўца.
У невялікай вёсцы Няглюбка Веткаўскага раёна гэтая ўнікальная традыцыя захавалася і ў нашы дні: там ткуць яркія ручнікі, якія немагчыма сустрэць у іншай мясцовасці. Патомных майстрых у вёсцы засталося ўсяго тры, але свой вопыт яны перадаюць моладзі, робяць усё, каб няглюбскія ручнікі не зніклі як рамяство.
Няглюбскі строй – адзін з найбольш архаічных і складаных відаў беларускага нацыянальнага касцюма (старадаўні панеўны комплекс), які гарманічна спалучае ў сабе белую арнаментаваную сарочку, дробнаклетачную плахту (андарак), суконны фартух, нагрудны фартух ("запіна"), шырокі чырвоны пояс і ўзорысты галаўны ўбор
10 снежня няглюбскія ручнікі афіцыйна сталі культурнай спадчынай ЮНЕСКА. Беларусі ўручылі сертыфікат, які пацвярджае рашэнне Міжурадавага камітэта аб захаванні ўнікальнай няглюбскай традыцыі ткацтва.
Да ўключэння няглюбскіх ручнікоў у спісак ЮНЕСКА, у яго ўжо былі ўнесены калядны абрад "Калядныя цары" ў вёсцы Семежава (Капыльскі раён, Мінская вобласць), "Урачыстасць у гонар шанавання Іконы Маці Божай Будслаўскай (Будслаўскі фэст)" у вёсцы Будслаў, "Юраўскі карагод" у вёсцы Пагост Жыткавіцкага раёна Гомельскай вобласці, Культура бортніцтва, саломапляценне Беларусі і беларуская выцінанка.