МІНСК, 15 сне – Sputnik. Дырэктар Дэпартамента па авіяцыі Міністэрства транспарту і камунікацый Беларусі Арцём Сікорскі заявіў, што пілот самалёта Ryanair, які экстрана прызямліўся з-за ілжывага паведамлення аб мініраванні ў траўні ў аэрапорце Мінска, парушыў інструкцыю, пасадзіўшы борт у беларускім аэрапорце, а не ў Вільнюсе.
Раней амерыканскае выданне выступіла са сцвярджэннем, што беларускі дыспетчар Алег Галегаў даў польскім следчым паказанні. Па іх перададзенае пілоту самалёта паведамленне аб магчымай бомбе на борце было загадзя ілжывым.
Паводле слоў Сікорскага, "гэты інфармацыйны ўкід" адбыўся ў той момант, калі Мінск прасіў улады Польшчы і камісію Міжнароднай арганізацыі грамадзянскай авіяцыі (ICAO) прадаставіць дадзеныя аб'ектыўнага кантролю, у прыватнасці запісы перагавораў віленскага дыспетчара з пілотам і ўнутрыкабінных перагавораў.
“Мы нават не ведаем, пра каго ідзе гаворка. Перабежчык. У нас ёсць некалькі дыспетчараў, якія звальняліся і з'язджалі. Але мы не ведаем, з кім гэта была размова… Нас абвінавачваюць, што мы праводзілі нейкую спецаперацыю. Тады навошта мы яе рабілі ў прысутнасці замежнага грамадзяніна?" - сказаў Сікорскі ў інтэрв'ю тэлеканалу "Беларусь 1".
Ён назваў укід польскіх улад "танным і непрадуманым", таму што там шмат невыразнасцяў.
"Гэта (заява польскай пракуратуры - Sputnik) робіцца для людзей, якія наогул не разумеюць у авіяцыі. Пракуратура Польшчы заявіла, што на борце не было бомбы. Так вядома, калі самалёт сеў, ён быў агледжаны спецыялістамі. Яны сказалі, што на борце нічога няма і адпусцілі. Мы не экстрасэнсы і не ведаем, што там у паветры адбываецца", - адзначыў Сікорскі.
Пілот сам парушыў інструкцыю
Рашэнне аб пасадцы самалёта ў Мінску прымаў камандзір самалёта, растлумачыў Сікорскі, удакладніўшы, што дыспетчар не можа аказваць ціск на прыняцце рашэння, асабліва ва ўмовах пагрозы авіяцыйнай бяспецы, - такая норма прадугледжана ўсімі міжнароднымі правіламі і стандартамі.
"Што значыць для лётчыка код "чырвоны" (сігнал надзвычайнага здарэння - Sputnik)? Гэта значыць, што ён павінен прызямліцца на бліжэйшым аэрадроме", - сказаў Сікорскі. І дадаў, што на момант развароту самалёта бліжэйшым быў аэрадром Вільнюса - за 70 кіламетраў ад борта. Але прыкмет таго, што самалёт зніжаецца ці скідае хуткасць для ўваходу ў пасадачнае становішча, не было.
Паводле слоў Сікорскага, у такой сітуацыі "ўзнікае пытанне, чаму літоўскі пілот на польскім самалёце - ён быў зарэгістраваны ў Польшчы - парушыў інструкцыю?".
Меркаванні СМІ, што дыспетчар кансультаваўся з супрацоўнікам КДБ, перадаючы пілоту код "чырвоны", Сікорскі назваў абсурднымі.
"Атрымліваецца, што "супрацоўнік", наадварот, садзейнічаў таму, каб самалёт паляцеў у Вільнюс… Самалёт мог паляцець на базавы аэрапорт у Варшаве, па-мойму, бліжэй, чым да Мінска… павінен быў паляцець у Вільнюс", – адзначыў кіраўнік дэпартамента.
Сікорскі звярнуў увагу на тое, што беларускія авіяцыйныя ўлады да гэтага часу не атрымалі дадзеныя перамоў у кабіне самалёта.
"Дайце перамовы (пілота – Sputnik). Можа, на гэтым усё (расследаванне інцыдэнту – Sputnik) і скончыцца. Па тых матэрыялах, якія мы бачылі ў прамежкавай справаздачы ICAO, там не напісана, што прадстаўлены перамовы паміж пілотамі ў кабіне…" – сказаў ён.
Санкцыі ўдарылі па Захадзе
Дырэктар дэпартамента па авіяцыі таксама заявіў, што ICAO зацягвае расследаванне інцыдэнту з пасадкай самалёта Ryanair у Мінску. Акрамя таго, увядзенне санкцый у дачыненні да беларускіх авіяперавозчыкаў не на руку самім заходнім партнёрам.
"Не думаю, што ў інтарэсах партнёраў пагаршаць сітуацыю. Ёсць адчуванне, што яны самі хацелі б неяк вырашыць гэту праблему", - сказаў Сікорскі ў эфіры тэлеканала "Беларусь 1".
Па словах Арцёма Сікорскага, пакуль еўрапейскія партнёры маўчаць - усе бакі губляюць грошы, таму што авіягаліна - справа прыбытковая. Таму "не выгадна еўрапейскім партнёрам імітаваць жорсткія дзеянні", зазначыў Сікорскі.
Ён нагадаў, што авіяцыйныя ўлады рэспублікі падалі скаргу ў ICAO наконт незаконнай паветранай блакады і санкцый у дачыненні да беларускіх перавозчыкаў, але чамусьці ў арганізацыі "не хочуць гэтыя скаргі разглядаць".
Зрэшты, як сцвярджае Сікорскі, да любой сітуацыі можна адаптавацца. У прыклад ён прывёў каронавірус.
"У 2020 годзе не было санкцый, тады кавід ударыў значна больш жорстка, чым санкцыі", – заявіў ён, паказаўшы на тое, што перавозчык і ўся авіягаліна краіны шукае новыя фарматы ў сваёй працы.
Сікорскі таксама адзначыў, што Беларусь ужо прывыкла аказваць супраціўленне ціску Захаду, але не выключыў таго, што краіны ЕС могуць знайсці новыя прычыны для ўздзеяння на краіну.
Пры гэтым беларускія авіяцыйныя ўлады маюць намер дабіцца кампенсацыі страт і ўпушчанага прыбытку з-за санкцый. Іх Мінск лічыць незаконнымі.
Інцыдэнт з самалётам
Самалёт Ryanair здзейсніў вымушаную пасадку ў мінскім аэрапорце з-за паведамлення аб мініраванні, якое пасля не пацвердзілася.
Беларускія праваахоўнікі знялі з рэйса Рамана Пратасевіча, які з'яўляўся заснавальнікам прызнанага экстрэмісцкім у Беларусі Telegram-канала Nexta. Ён і яго дзяўчына былі затрыманы ў аэрапорце.
ЕС асудзіў такія дзеянні і ўвёў абмежаванні для палётаў еўрапейскіх авіякампаній над рэспублікай, таксама беларускім авіяперавозчыкам забаранілі выкарыстоўваць паветраную прастору над Еўропай і прызямляцца ў еўрапейскіх аэрапортах.
Чытайце таксама:
Беларускі экс-авіядыспетчар агучыў яшчэ адну версію аб рэйсе Ryanair
Скаргу Беларусі ў ICAO на забарону палётаў "Белавія" разгледзяць у 2022 годзе
Макей растлумачыў, чаму ICAO увесь час адкладае справаздачу па Ryanair
Сікорскі расказаў аб мігрантах, крушэнні Ан-12, ICAO і лёсе "Белавія"
Патрэбны калектыўны адказ на "авіяцыйны экстрэмізм" - Мінтранс